WSBK: Biaggi over Melandri, CRT, Simoncelli en de wisselingen in zijn team

48

2011 was een roerig jaar voor Max Biaggi, hij verloor het nummer 1 aan Carlos Checa, was lange tijd geblesseerd en op de valreep ging het hele team van de Italiaan op de schop. Fotograaf Donny kreeg Biaggi te spreken en vroeg hem het een en ander.

<p>Door het vertrek van een aantal &lsquo;belangrijke&rsquo; mensen rondom de Italiaanse vedette Max Biaggi – teammanager Francesco Guidotti en crewchef Giovanni Sandi verlieten het team – was het een beetje onrustig rondom de 40 jarige routinier. Biaggi wilde alles voor de kerstdagen nog geregeld hebben en dat schijnt deels ook gelukt te zijn. &nbsp;</p> <br /> Tijdens de test in Portim&atilde;o was Enrico Folegnani aanwezig, die was vroeger al eens teammanager bij Biaggi, maar die zag toch af van de functie! Inmiddels is het echter zeker dat Aligi Deganello de Superbike wereldkampioen van 2010 zal gaan begeleiden. Zoals bekend is Deganello de vroegere crewchef van de onlangs dramatisch verongelukte Marco Simoncelli.<br /> <br /> <strong>Max, de eerste vraag, hoe waren jouw feestdagen? </strong><br /> &ldquo;Op zich heel goed, dank je. We hadden mijn ouders bij ons in Monaco uitgenodigd en we hebben een paar mooie dagen gehad samen met de kinderen. Na Nieuwjaar zijn we naar de USA gereisd waar ik onder andere naar de SX Supercross in Anaheim ben geweest.&rdquo;<br /> <strong><br /> Hoe zie jijzelf je kansen voor 2012 met Aligi Deganello en een bijna nieuw team om je heen? </strong><br /> &ldquo;We zullen denk ik een paar races nodig hebben, maar we hebben desondanks goede kansen en mogelijkheden. Het is echter duidelijk dat de eerste paar races meer werk en stress met zich mee zullen brengen dan we gewend zijn. Het voordeel is dat de mensen van mijn nieuwe crew bijna allemaal uit het team van Camier komen en dus de motor kennen.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Deganello was vroeger Teamchef bij Marco Simoncelli, en die was weer een grote vriend van jouw rivaal Valentino Rossi, houdt je dat bezig? </strong><br /> &ldquo;Nee, dat zou wel erg ver gaan. Bovendien heb ik Aprilia zelf geadviseerd en gevraagd om Deganello als nieuwe Crewchef in dienst te nemen omdat ik in hem een goed mens zie. Hoe het op de circuits loopt moeten we afwachten, en ook blijft eerst de vraag of hij ons, mij, verder kan helpen.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Gaan jullie nog testen voordat jullie naar Australi&euml; gaan voor de offici&euml;le test en de eerste race van het seizoen? </strong><br /> &ldquo;Nee,&nbsp; wij testen pas in Australi&euml; met Aligi (Deganello), dat is jammer genoeg het probleem&rdquo;. <br /> <br /> <strong>Hoe heb jij het Simoncelli drama eigenlijk beleefd? </strong><br /> &ldquo;Ik heb het in Azi&euml; te horen gekregen, verschrikkelijk. Hij was veel te jong&rdquo;. <br /> <br /> <strong>Is het voor Eleonora (Biaggi&rsquo;s vrouw) nu veel moeilijker als je weggaat voor een race? </strong><br /> &ldquo;Ook Eleonora was eerst helemaal van de kaart. Op zoiets is men nooit voorbereid, dat kan ook niet&rdquo;.<br /> &nbsp;<br /> <strong>Had je er ooit aan gedacht dat een Giovanni Sandi met zijn 62 jaar bij Aprilia weg zou gaan? </strong><br /> <p> (lacht) &ldquo;Nee, eerlijk gezegd was er geen haar op men hoofd die daar aan gedacht heeft. Maar aan de andere kant past het wel bij hem. Hij zegt vaak andere dingen als dat hij denkt. Ik heb er alles aan gedaan hem nog om te praten en op andere gedachten te brengen, maar hij wilde Aprilia een hak zetten omdat hij onenigheid met Dall&rsquo;Igna (teammanager) had. Met deze actie heeft hij de hele raceafdeling van Aprilia in de problemen gebracht."</p>







<strong>Waarom denk je dat iemand als Sandi van een fabrieksteam naar een CRT team (Aspar) gaat?</strong><br /> &ldquo;Dat is voor iedereen een raadsel denk ik, maar misschien heeft hij er na 20 jaar genoeg van en heeft hij genoeg verdiend. Hij werd bij Aprilia vorstelijk betaald."<br /> <br /> <strong>Hoe zie jij Marco Melandri bij BMW? </strong><br /> <p> &ldquo;BMW Motorrad heeft zich heel sterk verbeterd, dat heeft echter weinig met Melandri te doen. Ze hebben veel dingen veranderd en ook hun denkwijze is nu anders. Dat was ook de reden dat ze tijdens de laatste test sneller waren dan in het hele 2011 seizoen. Ik denk dat BMW de meeste en grootste mogelijkheden heeft, en ze zouden wel eens heel snel voorin kunnen zitten. Hopelijk niet te snel, ha ha.&rdquo;</p> <br /> <strong>Eugene Laverty vertelde een tijdje terug dat jij en Melandri jullie probleem maar eens als echte mannen ergens buiten het circuit moesten regelen? </strong><br /> &ldquo;Welk probleem, ik heb geen probleem met Melandri!&rdquo;<br /> <br /> <strong>Eerlijk gezegd heb ik wel eens gedacht dat jullie het expres doen en dat het meer een geraffineerde PR grap is? </strong><br /> <p> &ldquo;Nou ja, er waren genoeg &lsquo;vakbladen&rsquo; die voor zover ik gezien heb hun oplage behoorlijk wilden verhogen hiermee. Feit is echter wel dat Melandri met zekerheid niet de fairste rijder is. Hij riskeert vaak erg veel en zet hem er wel erg brutaal in/naast en neemt zo erg veel risico voor beide rijders. Ook Laverty kon daar in Magny-Cours trouwens wat van.&rdquo;</p> <br /> <strong>Maar als jullie dan samen op het podium staan ogen jullie eigenlijk heel relaxt en ontspannen, om niet te zeggen vriendschappelijk? </strong><br /> <p> &ldquo;Vriendschap is wel een heel groot woord, maar we genieten er natuurlijk wel van dat tijdens de race alles goed is verlopen en dat we dan daarna op het podium staan&rdquo;.</p> <br /> <strong>Wat is jouw mening over het hele CRT gebeuren waar Aprilia zich nu toch aardig in begint te mengen? </strong><br /> &ldquo;Ik denk dat het in 2012 eerst een chaos zal worden. Daarna zal er een beslissing moeten komen, of verder met prototypes of met CRT motoren. Eerlijk gezegd, zolang het voor mij bij Aprilia geen nadelen geeft heb ik er geen probleem mee dat ze in de CRT scene geld verdienen&rdquo;.<br /> <br /> <strong>Heb je al plannen voor 2013? </strong><br /> <p> &ldquo;Nee, daarvoor is het nog veel te vroeg. Ik ben nu vol bezig met mijn trainingsprogramma en wil nu eerst een sterk seizoen rijden en goed presteren. Pas daarna kijk ik verder&hellip;.&rdquo;</p> <p></p> <iframe frameborder="0" scrolling="no" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Fbiaggi-over-melandri-crt-simoncelli-en-de-wisselingen-in-zijn-team%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F28634%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80&amp;appId=113101315456026"></iframe>