WSBK: De snelste Belg in de supersport zet een stapje terug .

72

Interview Werner Daemen Ð voorbeschouwing seizoen 2004 Werner Daemen zet een voorlopig een stap terug. Werner Daemen zal in 2004 niet meer actief zijn als vaste rijder voor het wereldkampioenschap supersport 600. Net zoals bij vele andere teams is het financieel niet meer haalbaar om het volledige seizoen rond te maken binnen het WK. Wat Werner dan wel gaat doen leest u bijgaand interview.

Werner, hoe was het afgelopen jaar voor u?







Eigelijk een minder goed jaar, ik heb nog nooit zoveel problemen gekend op elektronisch vlak in het begin liep alles goed en waren ook de resultaten al snel vrij behoorlijk. In Valencia werd ik 10de en ook de overzeese resultaten waren behoorlijk. Maar dan, in Monza is het voor de eerste keer echt misgegaan en hebben wij toen heel het weekeind problemen gekend, en in de wedstrijd ging het helemaal niet meer. Gelukkig was Iain daar derde en dat maakte toen veel goed. Het ergste vind ik dat ik persoonlijk nooit eerder dit niveau heb behaald qua rijervaring en fysiek in orde zijn. Ik heb nu zoals de laatste wedstrijd in Magny Cours en in Assen nooit zo fris op een motor kunnen rijden. Ik heb als piloot zuiver over in mogelijkheden tegenover de motor. En dat gevoel heb ik vroeger nooit gehad. Nu het jaar voorbij is moeten wij eerlijk zijn dat de motor niet 100 porcent het zelfde waren als deze van Ten Kate. Wij hadden merkelijk minder vermogen in de HondaÕs, maar dat zal altijd zo zijn dat er maar ŽŽn team is met op en top motoren. Wij zijn ten slotte een satelliet team, maar daar hou houd het eigelijk mee op. Op materiaal vlak is was er wel degelijk verschil. Nu de problemen die wij gehad hebben liggen zeker niet bij Honda zelf. Het grootste probleem binnen ons team is dat je niet alleen top materiaal moet hebben maar ook mensen die daar perfect kunnen mee werken. Deze zijn haast zo duur geworden dat wij als team die niet kunnen betalen. Hierdoor werken wij wel met zeer goede mechaniekers, maar dat laatste stukje onbrak bij ons. Hierdoor hebben wij lang achter de elektronische problemen moeten zoeken die telkens terug de kop opstaken in de loop van het seizoen.

Dit jaar heb je nog eens voor eigen volk kunnen rijden in Zolder, hoe voelde dat aan?

Dat was gewoon een prachtig weekeind. Zowel op valk naar de sponsors toe als naar het geheel van piloot. Als je zo voor eigen volk de wedstrijd vlot naar je hand kunt zetten en ruim winnen dan is alles perfect natuurlijk. Je hebt gans het jaar met deze mensen kontakten en hier kun je iets terug doen . Wat voor mij ook mooi was is het feit dat je op het podium staat, je kinderen er bij, dat geeft een innerlijke voldoening waar je weer een heel eind mee verder kunt. Je reist uiteindelijk een gans jaar heel de wereld af, bent steeds alleen weg. En dan is het echt fijn als gans de familie er bij kan zijn.

Heb je nog veel tijd voor thuis, letterlijk dan?

Wel het is zo, dat als je gaat racen, je een bewuste keuze maakt. Zo heb ik samen met Wendy afgesproken dat zij normaal nooit meegaat, als ik in Belgi‘ ben, werk ik in de week van sÕmorgens tot sÕavonds dikwijls vrij laat. En om dit te kunnen goed maken tegenover haar en de kinderen, doen ik Indy en Imaany iedere morgen zelf naar school, zien dat zij alles bij hebben enz. Tweede heilig moment is dat ik op zondag altijd voor hen een halve dag volledig vrij maak. SÕmorgens ga ik meestal sporten, maar de namiddag is voor het gezin.
Wat wij ook nog doen, maar dan moeten wij dat lang vooraf afspreken, is dat wij een weekend of een week weg gaan. Maar dat moet dan wel zeer goed gepland zijn. De dagen die tussen mij en Wendy worden vrijgesteld zijn heilige dagen.

Werner, de laatste weken van het seizoen zijn zeer druk geweest voor de voorbereidingen van het nieuwe seizoen, wat is het geworden?

Het is dit jaar ŽŽn van de moeilijkste jaren geweest om een beslissing te nemen wat wij gaan doen. Vanaf het ogenblik dat wij het nieuws kregen over de bandenhistorie tussen Flammini en Pirelli was de rekening snel gemaakt. Het is namelijk zo dat wij als Belgische team werken met een vrij klein budget op basis van het wereldkampioenschap. Als ik het getal zou noemen, is dat een groot bedrag, maar uiteindelijk is het maar 1/3 van het budget van Ten Kate.
Nu voor 2004 had ik uiteindelijk de keuze uit twee projecten. Of in zee gaan bij Klaffi Honda, momenteel het team waar Charpentier onder rijd en zeer goede resultaten boeken. Hier kon ik instappen zuiver als piloot met een zeer goed betaald contract. Een aanbod dat ik eigelijk nog nooit eerder heb gekregen. Daartegenover stond dat ik alles wat ik in jaren heb opgebouwd als team Van Zon Honda moest achterlaten. Sponsors, medewerkers hospitaliteit enz.
De tweede mogelijkheid die ik kreeg was in zee te gaan met het Duitse Alpha Technik Honda.
Hier zou het gaan om een samensmelting van beide teams om zo als twee kleinere teams een groot uit te bouwen. Hier kan wel iedereen blijven, en kan ik het team wel behouden.
Uiteindelijk is de beslissing pas gevallen op zaterdag avond van Magny Cours.
Na lange uren van beraad met alle betrokkenen hebben wij toen besloten om definitief in zee te gaan met Alpha Technik.

Uiteindelijk word het een stap terug voor mij als wij enkel naar het wereldkampioenschap kijken. Ik ga in 2004 nog maar vier of vijf wedstrijden rijden in het SBK. Hoofddoel is nu het Duits Kampioenschap Supersport geworden.
Ik ga voor Honda Duitsland hen daar vertegenwoordigen als HRC piloot en als Fabrieks- Pirelli rijder. Het is de bedoeling om met een jongere rijder (??Thomas Kirmeier??) mee binnen het team op te leiden. Momenteel is er in Duitsland niet echt veel talend en hoopt Honda Duitsland op deze manier zich terug sterk te kunnen maken in het Nationaal Kampioenschap. Dit project is voorzien voor ŽŽn jaar met de optie om binnen twee jaar of hetzelfde te doen, of als alles buitengewoon goed gaat terug in het wereldkampioenschap te stappen.
Voor mij en voor het team is dit na al die jaren een nieuwe uitdaging. Zelf blijf je het liefst in het WK maar financieel was het voor ons niet meer haalbaar. Nu met deze samenvoeging kunnen wij ineens veel meer. Er is een zeer goed budget. Honda zorgt voor de motoren en de tunning. Voor de banden blijft alles met Pirelli. Het Duitse kampioenschap bestaat uit 8 wedstrijden op allemaal zeer goede omlopen. Er is maar ŽŽn stratenomloop bij; alle andere zijn op omlopen zoals, Sachsenring, Nurburgring, Oschersleben enz.
Wij gaan in 2004 ook voor Honda Belgi‘ de 24 uur in Franchorchamps rijden.
Niet zo maar meedoen, maar met alles er op en er aan om Honda hier terug voorin te krijgen, en liefst nog voor de overwinning. Hiervoor ga ik proberen een team op te bouwen met Sebastien Le Grelle, Didier Vankeymeulen, StŽphane Mertens en mijzelf. De onderhandelingen hierover moeten nog beginnen, maar ik maak mij sterk dat dit moet lukken om met een volledig Belgische team voor de overwinning te kunnen gaan.

Wat heeft de doorslag gegeven bij je keuze voor 2004?

Ik ben steeds manager geweest van mij eigen team. Ik heb jaren gewerkt om niet alleen als piloot maar ook om een sterk team uit te bouwen. Ik ben uiteindelijk verantwoordelijk voor al deze mensen, waaronder zelfs een aantal vast in dienstverband werken. Dat schuif je zo maar aan de kant. Ook mijn sponsors, stel dat het in het WK een flop word en ik moet voor 2005 mij herpakken. Dan moet je weer van nul beginnen. Ik denk niet dat de mensen waar ik intussen reeds jaren een goed vertrouwen heb mee opgebouwd dan nog ga kunnen overtuigen om mij te herpakken. Wat ook voor mij heel belangrijk is dat mijn uiteindelijk wens is om teammanager te kunnen zijn na de racerij en jonge rijders te kunnen opleren. Neem Nu momenteel Didier Vankeymeulen. Hij heeft dit jaar bewezen dat hij wel degelijk een rijder met talend is. Met minder materiaal goed resultaten rijden, dat heeft hij meermaals gedaan en hierdoor heeft hij zijn kwaliteiten naar boven gebracht. Er is in Belgi‘ talent genoeg maar de doorstroming naar de top is er niet. En dat hoop ik zelf met de jaren te kunnen gaan uitbouwen. Spijtig voor Didier kunnen wij dit momenteel nog niet, wij hebben na het seizoen verschillende gesprekken gehad. Binnen enkele jaren is Xavier Simeon ook klaar voor het grotere werk. En er zullen er altijd wel ergens nieuwe namen opduiken.
Maar in hoofdzaak is dit de reden dat ik niet naar Klaffi ben gegaan.

Wanneer zijn de eerste voorbereidingen voor het nieuwe Alpha Technieks – Van Zon Team?

Die zijn intussen volop bezig, Ik ben al enkele malen naar Duitsland gereisd om alles met hen te bespreken en de eerste planningen uit te werken. Als voorbereiding naar het Duits kampioenschap rijden wij zeker mee de wintertrainingen in Valencia mee en de eerste WK race in Valencia. Tijdens de winter doen wij verder ook nog testen met Pirelli zodat wij ook daar nog de nodige testen kunnen uitvoeren. Alles zal gebeuren met nieuwe Honda Motoren. Deze van 2003 zijn intussen allemaal de deur uit.

Het team zal ook aangepast worden, ga je nu meer als piloot werken?

Het is zo dat Erik Van Loon de nieuwe manager word voor het team, zo krijg ik veel minder druk op mijn schouders en kan ik mij meer gaan toeleggen op trainingen, rijden enz. Het zal voor mij ook een hele verbetering worden. Ook Ludo Jamar blijft binnen het team mee aan de top zodat alles veel beter zou moeten gaan draaien zonder dat ik steeds zelf voor alles moet opdraaien. Ook budgetair gezien heb ik nog nooit zo sterk gestaan. Het jaar 2004 zal voor mij een jaar als rijder moeten kunnen worden. Het resultaat hiervan moeten wij nog afwachten.
Normaal gaan wij zeker voor top drie, of beter. Het zal even afwachten worden hoe de concurrentie er is. Het is alleszins een hoog niveau.

Samenstelling

Pers-Racing.