WSBK: Troy Bayliss wint eerste race in Valencia

123

Na een intens gevecht tussen Troy Bayliss (Ducati Xerox) en Troy Corser (Alstare Suzuki Corona Extra), dat de hele wedstrijd duurde, was het uiteindelijk Bayliss die aan het langste eind trok.

Troy Bayliss op het circuit van Valencia







Terwijl er vanochtend nog gevreesd werd voor regen werd de lucht een stuk lichter toen de World Superbike rijders zich opstelden op de startgrid van het Ricardo Tormo Circuit in Valencia voor de derde ronde van het seizoen 2006.

Gisteren was het Corser die zich middels de Superpole verzekerde van de pole position. De Australi‘r zou na zijn valpartij tijdens de tweede race in Australi‘ zondermeer zijn uiterste best moeten doen om punten te verzamelen. Naast hem op de voorste startrij troffen we de tot op heden voortreffelijk presterende Troy Bayliss (Xerox Ducati), met naast zich Lorenzo Lanzi en de verrassende Steve Martin.

Het was Bayliss die de beste start had, gevolgd door Corser, Norick Abe (Yamaha Motor France) – die vanaf de tweede rij een geweldige start had Ð Lorenzo Lanzi (Ducati Xerox) en Fonsi Nieto (PSG-1 Kawasaki Corse). Corser nam de leiding al snel van Bayliss over en had bij de eerste doorkomst zelfs een klein gaatje van viertiende van een seconde.

Bij de tweede doorkomst was het nog steeds Corser. De Australi‘rs hadden de voorsprong op Lanzi uitgebreid tot bijna een seconde en reden steeds wat verder bij de Italiaan weg. Intussen was de van de voorste rij gestarte Martin teruggezakt naar een 10e positie.

Echte gevechten deden zich, buiten het leidende duo, nog niet voor en het leek er in de vijfde ronde op dat Corser zich losmaakte van zijn achtervolgende landgenoot Bayliss. Inmiddels waren Haga en Lanzi in een serieus gevecht om de 3e positie gewikkeld. In de wetenschap dat de Japanner in staat is tot echte kamikaze acties moest de Italiaan de deur goed dichthouden.

Valencia
Lorenzo Lanzi rijdt sterk in Valencia

Op eenderde van de wedstrijd had de voorsprong van het leidende duo serieuze vormen aangenomen en was uitgegroeid tot ruim 4 seconden. De van de 16e positie gestarte Alex Barros reed op een 18e positie rond, waarvoor hij ondermeer streed met zijn ex-teamgenoot Max Neukirchner. De Duitser kreeg echter problemen en viel uit.

Het lukte Bayliss vooralsnog niet om het gaatje naar Corser dicht te rijden, hoewel de afstand bij het ingaan van de 10e ronde wel enigszins kleiner was geworden. Haga was erin geslaagd om Lanzi te passeren, maar de afstand tot de leiders in de wedstrijd, die inmiddels was uitgegroeid tot ruim 6 seconden, zou moeilijk te overbruggen zijn.

De door Haga gepasseerde Lanzi voelde de hete adem van Abe in zijn nek, die op zijn beurt gevolgd werd door Nieto. Een groepje van vier rijders in strijd om de laatste te vergeven podiumplaats. Nieto moest alle zeilen bijzetten om de aansluiting te behouden, waar hij zichtbaar op het scherpst van de snede moest rijden.

Bij het ingaan van de veertiende ronde had Bayliss het gaatje tot Corser weten dicht te rijden en de Alstare Corona Suzuki Extra rijder lag weer vol onder vuur. Lanzi haalde nog wat extra uit zijn Ducati, passeerde Haga en sloeg direct een gat van een halve seconde. Haga had het alleen nog aan de stok met Abe, nadat Nieto zijn meerderen had moeten erkennen en de aansluiting met het groepje verloren had en te maken kreeg met de rijder achter hem, Yukio Kagayama (Alstare Corona Suzuki Extra).

Met nog 7 ronden te gaan probeerde Corser opnieuw bij Bayliss weg te rijden, maar laatstgenoemde was niet van plan om los te laten. De voorsprong van het leidende duo op de 3e man in de wedstrijd, Lanzi, bedroeg meer dan 10 seconden en de Australi‘rs leken ontketend.

Nieto moest de wedstrijd naar aanleiding van een technisch probleem verlaten, waardoor Kagayama op jacht kon naar de op de 5e positie rijdende Abe.

Bayliss verschalkte Corser en met nog drie ronden te gaan nam hij zelfs een voorsprong van bijna een halve seconde. De rollen waren nu omgedraaid. Corser had duidelijk moeite om Bayliss bij te benen en de afstand groeide, terwijl de heftigste gevechten op dat moment geleverd werden door Abe en Haga, om de 4e plaats, en door Toseland en Pitt, om de 9e plaats.

Het gat tussen Bayliss en Corser bleef maar groeien en achter hen was de 3e positie van Lanzi niet direct in gevaar. Bayliss behield zijn voorsprong en won de eerste Superbike race in Valencia dat door het publiek gevierd werd met luid vuurwerk. Corser werd 2e en Lanzi zal bijzonder blij zijn met het feit dat hij de laatste trede van het podium mag innemen. Een fantastische eerste race voor het Ducati Xerox team.

De tweede man in het algemeen klassement, James Toseland, behaalde een 9e plaats en houdt Corser in het klassement vooralsnog achter zich.

  coureur team merk totaal rd
1 Bayliss T. Ducati Xerox. Ducati 999 F06 37’04.634 23
2 Corser T. Alstare Suzuki Corona Extra. Suzuki GSXR1000 K6 37’07.399 23
3 Lanzi L. Ducati Xerox. Ducati 999 F06 37’18.859 23
4 Abe N. Yamaha Motor France-Ipone. Yamaha YZF R1 37’21.760 23
5 Haga N. Yamaha Motor Italia WSB. Yamaha YZF R1 37’22.859 23
6 Kagayama Y. Alstare Suzuki Corona Extra. Suzuki GSXR1000 K6 37’23.129 23
7 Xaus R. Sterilgarda – Berik. Ducati 999 F05 37’27.327 23
8 Laconi R. PSG-1 Kawasaki Corse. Kawasaki ZX10R 37’28.867 23
9 Toseland J. Winston Ten Kate Honda. Honda CBR 1000RR 37’33.433 23
10 Pitt A. Yamaha Motor Italia WSB. Yamaha YZF R1 37’33.580 23
11 Barros A. Klaffi Honda. Honda CBR 1000RR 37’39.192 23
12 Nakatomi S. Yamaha Motor France-Ipone 2. Yamaha YZF R1 37’41.785 23
13 Fabrizio M. D.F.X. Treme. Honda CBR 1000RR 37’48.002 23
14 De Gea J. Honda BQR. Honda CBR 1000RR 37’50.387 23
15 Foret F. Alstare Eng. Corona Extra. Suzuki GSXR1000 K6 37’51.220 23
16 Iannuzzo V. Celani Team Suzuki Italia. Suzuki GSXR1000 K6 37’54.282 23
17 Borciani M. Sterilgarda – Berik. Ducati 999 F05 38’02.854 23
18 Bussei G. Winston Ten Kate Honda.  Honda CBR 1000RR 38’05.290 23
19 Battaini F. Kawasaki Bertocchi. Kawasaki ZX10R 38’15.241 23
20 Brignola N. Team Guandalini. Ducati 999 RS 38’16.077 23
21 Fuertes S. Coronas Suzuki Motorrad. Suzuki GSXR1000 K6 38’16.386 23
22 Jones C. Foggy Petronas Racing. Petronas FP1 38’19.757 23
23 Walker C. PSG-1 Kawasaki Corse. Kawasaki ZX10R 38’44.865 23
24 Monge J. Yamaha Factory. Yamaha YZF R1 38’04.739 20
25 Nieto F. PSG-1 Kawasaki Corse 2. Kawasaki ZX10R 27’41.074 17
26 Alfonsi L. Yamaha Motor France-Ipone. Yamaha YZF R1 26’36.171 16
27 Nannelli G. D.F.X. Treme. Honda CBR 1000RR 23’37.879 14
28 Martin S. Foggy Petronas Racing. Petronas FP1 21’44.070 13
29 Rolfo R. Ducati SC – Caracchi. Ducati 999 F05 22’01.857 13
30 Clementi I. Team Pedercini. Ducati 999 RS 16’34.531 10
31 Neukirchner M. Team Pedercini. Ducati 999 RS 16’41.918 10

Verslag/foto’s: Monique Kramer; [email protected]
Tijden: Joop Iedema; [email protected]