WSBK: Vermeulen wint eerste race ondanks intermediate voorband

80

In verband met de veranderde weersomstandigheden werd er, ondanks het feit dat niet meer regende, een extra natte training van een kwartier ingelast voor de Superbike rijders, waarna zij zich opmaakten voor hun eerste race (wet race) van vandaag.

De Superbike rijders maken zich op voor race 1 op het circuit van Imola (foto: Monique Kramer)







Tijdens deze eerste race zou het kampioenschap al beslist kunnen worden. Als Alstare Suzuki Corona Extra rijder Troy Corser ervoor kon zorgen dat zijn voorsprong in het klassement ten opzichte van Winston Honda Ten Kate rijder na deze 1e race meer dan 75 punten zou bedragen (deze was voorafgaand aan de race 60 punten), dan zou Corser zijn kampioenschap veilig kunnen stellen. Vermeulen, echter, die startte vanaf pole position, zou er op zijn beurt alles aan doen om Corser voor te blijven of op zijn minst in de buurt van landgenoot.

Vanaf de eerste startrij gingen, naast Vermeulen, RŽgis Laconis (Ducati Xerox), Corser en James Toseland (Ducati Xerox) van start. Het was Corser die de beste start had en als eerste de eerste bocht in dook voor de 21 ronden tellende race, direct gevolgd door Vermeulen die al snel het initiatief overnam en direct ontketend leek te zijn. Hij keek nog eens achterom of de rest wel volgde. Dat had hij beter niet kunnen doen, want Corser reed het gaatje dicht, gevolgd door Toseland en Yukio Kagayama (Alstare Suzuki Corona Extra).

Karl Muggeridge (Winston Ten Kate Honda) die op dat moment op de 6e positie reed sloeg plotsklaps op de tank van zijn motorfiets. Van kwaadheid bleek later, aangezien hij met een technisch probleem uitviel.

Na de 3e ronde had Vermeulen inmiddels een gaatje van 1 seconde kunnen slaan, maar Corser herstelde zich en kwam terug. Toseland volgde op de 3e plaats met een achterstand van 3,5 seconde. Intussen haalde Nuriyuki Haga (Yamaha Motor Italia WSB) zijn welbekende kamikaze kapriolen uit, waarmee hij langs Toseland wist te komen, die zich daardoor in een Japanse sandwich bevond, met achter zich Kagayama. Laatstgenoemde ging vervolgens aan het eind van de 5e ronde vlak voor start-finish onderuit, terwijl Toseland Haga verschalkte. Kagayama kreeg zijn motorfiets weer op de baan en vervolgde de wedstrijd op een 22e positie.

Aan kop waren het bij het ingaan van de zesde ronde nog steeds Vermeulen en Corser die in gevecht waren om de koppositie. In diezelfde ronde sloeg het noodlot toe voor Lorenzo Lanzi (Ducati SC Caracchi). Hij schoof onderuit en belandde in de grindbak, terwijl Toseland en Haga op hun beurt in strijd waren om de 3e plaats in de wedstrijd. Andrew Pitt (Yamaha Motor Italia WSB), die lange tijd op de 7e positie reed de grindbak in, viel niet, herstelde zich en vervolgde de wedstrijd op een 18e positie. Ook Norick Abe (Yamaha Motor France-Ipone) ging onderuit en hij kon de wedstrijd helaas niet vervolgen.

Intussen had Corser Vermeulen weten te passeren waardoor hij halverwege de wedstrijd aan de leiding ging. Het duo stuitte op een achterblijver, maar wist deze netjes te omzeilen. Toseland en Haga slaagden erin om hun achterstand op het leidende duo enigszins te verkleinen. RŽgis Laconis, op dat moment 8e, maakte een ommetje door de grindbak, maar herstelde zich.

In ronde nummer 13 was de beurt weer aan Vermeulen om de leiding in de wedstrijd over te nemen. Haga, nog steeds aandringend bij Toseland, zwiepte even door het gras, maar verloor de aansluiting met de Engelsman niet. Achter de twee strijdende duoÕs was het Chris Walker (PSG-1 Kawasaki Corse) die de rest van het veld aanvoerde.

In de 15e ronde raakten Haga en Toseland elkaar bijna, waardoor de Japanner de Engelsman bij het ingaan van de bocht rechtdoor dwong. Toseland kwam terug op de baan en vervolgde zijn race, maar Haga is er dan al vandoor en pakt een voorsprong van 5 seconden op de Engelsman. Een voorsprong die hij niet meer uit handen gaf en waarmee hij de 3e plaats op het podium veroverde. Bovendien verstevigt hij hiermee ook zijn voorsprong op Toseland en 3e plaats in het klassement. Toseland werd dus 4e en zijn teamgenoot Laconis 9e, waardoor Toseland in het klassement een paar punten uitloopt op de Italiaan. Kagayama, die voor de race qua punten dicht bij de Ducati Xerox rijders stond moest in deze race iets toegeven en eindigde op de 15e plaats.

Vanaf de 13e ronde heeft Corser niets kunnen doen dan Vermeulen volgen en hoewel hij tot aan de finishlijn de druk op zijn landgenoot bleef opvoeren kon hij niet voorkomen dat Vermeulen als eerste over de finishlijn ging en de winst en de daarbij behorende punten pakte. Vermeulen verkleint met deze overwinning zijn achterstand op Corser tot 55 punten en houdt de spanning erin.

  coureur merk tijd rnd
1 Vermeulen C. Honda CBR 1000RR 39’35.789 21
2 Corser T. Suzuki GSXR1000 K5 39’36.086 21
3 Haga N. Yamaha YZF R1 39’44.102 21
4 Toseland J. Ducati 999F05 39’51.128 21
5 Martin S. Petronas FP1 40’25.427 21
6 Walker C. Kawasaki ZX10 40’25.861 21
7 Neukirchner M. Honda CBR 1000RR 40’27.964 21
8 Gimbert S. Yamaha YZF R1 40’28.170 21
9 Laconi R. Ducati 999F05 40’33.623 21
10 Vizziello G. Yamaha YZF R1 40’41.516 21
11 Bussei G. Kawasaki ZX10 40’44.121 21
12 Sanchini M. Kawasaki ZX10 40’46.078 21
13 Bostrom B. Honda CBR 1000RR 40’46.575 21
14 Borciani M. Ducati 999RS 41’03.694 21
15 Kagayama Y. Suzuki GSXR1000 K5 41’09.229 21
16 Pitt A. Yamaha YZF R1 41’13.638 21
17 Prattichizzo M. Kawasaki ZX10 40’39.059 20
18 Nieto F. Kawasaki ZX10 37’05.879 18
19 Pini L. Honda CBR 1000RR 21’25.926 10
20 Mrkyvka J. Ducati 999RS 18’46.417 9
21 Nickmans M. Yamaha YZF R1 19’27.533 9
22 Mazzali A. MV Agusta F4 1000 MT 12’18.588 6
23 Abe N. Yamaha YZF R1 9’52.409 5
24 Lanzi L. Ducati 999F05 10’04.996 5
25 Zannini G. Ducati 999RS 8’22.889 4
26 Clementi I. Ducati 999RS 6’32.275 3
27 Pedercini L. Ducati 999RS 6’42.218 3
28 Velini A. Ducati 999RS 4’34.059 2
29 Muggeridge K. Honda CBR 1000RR 4’40.057 2
30 Gramigni A. Yamaha YZF R1 4’43.945 2
31 Chili P. Honda CBR 1000RR 4’46.725 2
32 Silva I. Yamaha YZF R1 2’14.220 1
33 Lucchiari M. Yamaha YZF R1 2’52.341 1

Uitslag: Joop iedema; [email protected]
Tekst: Monique Kramer ([email protected])