WSBK: Vertaling FIM uitspraak Oschersleben

60

Op zondag 30 Mei 2004, tijdens de technische controle na de Superbikerace, werden de machines van de volgende rijders; nr 8 (Alessio Corradi ), nr 16 ( Sebastien Charpentier), nr 18 ( Denis Sachetti), nr 23 (Broc Parkes), nr 31 (Karl Muggeridge) en nr 76 (Max Neukirchner) niet conform Art. 2.5.6.5 van Road Racing World Championship Reglement voor Superbike & Supersport (achteras gewicht en afmetingen niet volgens homologatie waarden ) Derhalve heeft de Race Directie deze rijders gediskwalificeerd. Het FIM-Stewards Panel bevestigt het beroep tegen het besluit van de Race Directie.

Op Dinsdag 1 Juni werd de FIM geˆønformeerd door Honda dat de gewichtstabel en afmetingen van de achteras niet overeenstemmen met de gebruikte achterassen welke gemonteerd zijn op de fabrieksmotoren. ( het werkelijke gewicht is 560 gram, in plaats van 600 gram) De Honda fabrieken informeerde de FIM dat de vergissing gemaakt was bij het invullen van de homologatiedocumenten. Om deze nieuwe feiten te verifi‘ren, controleerde de Technisch Inspecteur van de FIM, de achterassen en gewichten van de CBR600RR ( model 2003 en 2004 ) bij verschillende dealers in Zwitserland, Itali‘ en Frankrijk. Hierbij is duidelijk geworden dat de gebruikte achterassen, welke eerder bestempeld werden is niet conform de homologatie in Oscherleben, in werkelijkheid het achterasmodel is, welke reeds commercieel op de markt gebracht is op de CBR600RR modellen 2003 en 2004.







Als gevolg van deze nieuwe bevindingen hebben de FIM Stewards, in dienst tijdens het evenement in Oschersleben, besloten hun beslissing, genomen aan het eind van het evenement te herzien en de eerdergenoemde gediskwalificeerde zes rijders, opnieuw in de uitslag op te nemen en kosten, welke betaald werden voor het ingestelde beroep, dienen te worden terugbetaald. Op haar beurt heeft de Race Directie besloten Honda een sanctie op te leggen met een boete van Zfrs 35.000 en inleveren van de verkregen punten in de stand om het wereldkampioen constructeurs van het evenement in Oschersleben. De gecorrigeerde homologatiewaarde is derhalve 560 gram. Voor de gecorrigeerde uitslag, zie onder.

Zoals we gisteren al konden melden is het Ten Kate team natuurlijk blij met deze uitspraak, maar ook Jurgen vecht liever op de baan dan achter de groene tafel zoals blijkt uit zijn verklaring : Jurgen: “Eigenlijk had ik niets anders verwacht. We weten wat ons te doen staat in Silverstone.”