WSBK: Voorbeschouwing Oschersleben.

54

Het Circuit. Komende, alweer vijfde ronde, voor het WSBK en SS600 vind plaats op het nieuwe, multifunctionele motorpark van Oschersleben, 35 KM ten westen van Magdenburg. Het circuit beschikt over uitstekende faciliteiten en is vormgegeven als een soort stadion (net als het Ricardo Tormo Circuit te Valencia) waardoor het een uitstekend overzicht voor het pubkiek bied. De lay-out is een tegenhanger van het snelle Monza waar de vorige race plaatsvond. Het is een ÔtrageÕ en vooral technische baan waar de set-up van de motor, evenals de bandenkeuze erg belangrijk is. Het circuit is vrij kort met 3,667 km en het record staat op naam van Collin Edwards (2002) 1,255 min. Er zijn 7 linker en 7 rechterbochten waarvan de rechter langer en veeleisender zijn daar het circuit ÔclockwiseÕ verreden wordt.

Een rondje Oschersleben;
Na start / finish op het rechte eind komen de coureurs vol gas in de 6e versnelling onder de VW Brug door. Na een linker ÔknikÕ volgt een zeer lange en langzame dubbele rechterbocht, de Hotelbocht. Hierin wordt de rechterhelft van de band erg heet en zullen, zeker aan het einde van de race, glijdende en driftende achterkanten te zien zijn. Vanuit de 2e versnelling wordt doorgetrokken naar de Hassenršder bocht. Dit is een zeer scherpe en lange linker waarvoor extreem hard geremd moet worden. Opschakelend naar de 4e duikt men dan wederom een zeer lange linker ÔdriekniksbochtÕ in welke dan ook Triple genoemd wordt. Hier is het van belang dat de coureur zijn banden ÔspaartÕ om tot het einde grip te behouden. Vanwege het hoogteverschil moet dan ÔblindÕ de scherpe rechter Turn 4 ingedoken worden. Dan volgt een chicane Bilsteins waar links en rechts curbstones liggen die door de snelle coureurs optimaal benut zullen worden. In de 3e versnelling wordt vervolgens de snelle rechter Turn 6 genomen waarna men (eindelijk) weer vol op het gas kan voor de tribune op Stadium Straight. Via een bult aan het einde van dat rechte stuk volgt een vloeiende rechts Ð links combinatie die Shell Esses genoemd wordt. Dan weer omhoog voor de tweede blinde bocht Turn 8 (2e versnelling) waar veel tijd gewonnen kan worden door coureurs met een groot hart. Tot slot op naar de laatste scherpe rechter waar de slotduels uitgevochten zullen worden De Spielmacher. (Met dank aan B. Parkes)







Tussenstand
Jurgen staat met 11 punten verschil op de 2e man nog fier aan de leiding. De ÒAussiesÓ zullen echter alles proberen om die plek van Jurgen over te nemen. Karl Muggaridge heeft de draad weer goed opgepakt door de laatste twee races te winnen en zal voor de hattrick gaan waar hij het vorig seizoen ook al mee afsloot. Kevin Curtain kende de nodige pech o.a. in Monza en is ook voor het kampioenschap nog een geduchte tegenstander. Broc Parkes, tweede man van Ten Kate, zal het team niet meer willen teleurstellen en voor hem is Oschersleben een favoriete baan. Dan zijn er nog de mannen van Suzuki die iets goed te maken hebben, Teuchert (ex-wereldkampioen met thuisvoordeel, Jurgens snelle teamgenoot Foret en een dit seizoen absoluut verrassende Lorenzo Lanzi die op zijn Ducati in Monza met een pit-stop en bandenwissel toch nog een punt wist te halen. Kortom Jurgen moet Ôaan de bakÕ in Ôder heimatÕ. Uit betrouwbare bron (Misha) heb ik echter vernomen dat de ÔMonegaskÕ scherp is !
Over de Superbike ook nog kort even iets:

Of het nu door de verplichte PirelliÕs komt of niet, feit is dat veel ÔklantenteamsÕ dicht op de fabrieks DucatiÕs zitten. Zowel McCoy als Haga wonnen reeds races
Vermeulen tot op heden nog niet maar zit er dichtbij en had zonder diskwalificatie 3e in het kampioenschap gestaan als beste ÔprivŽÕ coureur.

Met stip de snelste 4 cylinder !

Diederick de Vries

Meer nieuws over Diederick de Vries en zijn werk www.moto-art.com