WSBK: Voorbeschouwing Superbike Imola

153

Het einde van het WK Superbike seizoen 2006 is in zicht. We hebben de laatste twee races voor de boeg en we trappen af met de race op Imola in Italië waar al een aantal titels beslist kunnen worden.

Circuit statistieken:







Locatie: Imola
Pole positie: Links
Lengte: 4,933 km
Rechterbochten: 6
Linkerbochten: 10
Lengte Start/Finish stuk: 358 m

In 2001 werd voor het eerst door de heren Superbike en Supersport coureurs gereden op het circuit bij het plaatsje Imola. In die eerste races zagen we Regis Laconi schitteren op de Aprilia die in een hevig duel verwikkeld was met Ruben Xaus op de Ducati. Dat jaar behaalde Laconi op dit circuit zijn eerste overwinning terwijl Ruben Xaus de andere race wist te winnen. Naast de zege met de Aprilia wist Laconi in 2004 beide race te winnen met de Ducati na stevige gevechten met teamgenoot en latere kampioen James Toseland en in de eerste race met Vermeulen. In 2002 zagen we hier een van de spannendste races uit de geschiedenis van het Superbike toen Colin Edwards en Troy Bayliss een titanen duel uitvochten voor de titel. Edwards wist toen beide races te winnen en pakte uiteindelijk de titel.

De geschiedenis van het circuit begint in de veertiger jaren toen de gemeente na de oorlog een weg wilde aanleggen tussen de via Emilia en het dorpje Codrigano. Vier race enthousiasten kwamen toen op het idee om een race circuit te bouwen in de heuvels. Daarna kwam er een initiatief van Checco Costa, de vader van Dr. Claudio Costa, waarna in 1950 de eerste steen werd gelegd. Door problemen met landbezitters verliep de bouw niet snel maar in 1952 is het circuit dan eindelijk af en ondergaat zijn eerste test met een Ferrari 340 sport en een Masetti en een MotoGuzzi waarna in april 1953 de eerste race plaatsvindt, het Italiaanse kampioenschap voor 125cc en 500cc motoren. In de jaren die volgden werd het circuit en de omgeving daarvan steeds wat beter gemaakt waarna we in 1969 de eerste Grand Prix zagen. Vreemd genoeg kwam het meest bekende Italiaanse merk MV Agusta niet aan de start.

Vanaf 1979 wordt het een permanent circuit terwijl daarvoor enkele stukken van het circuit voor normaal weggebruik beschikbaar was.

Na twee fatale ongelukken in een Formule 1 weekend, Roland Ratzenberger en Ayrton Senna, werd het circuit grondig herzien en kreeg het de vorm die we nu kennen.

Records:

Records SBK:

  • Superpole: 1’48.075 – Chris Vermeulen, Honda, 2005
  • Ronde record: 1’48.389 – Troy Bayliss, Ducati, 2002
  • Beste Ronde: 1’48.075 – Chris Vermeulen, Honda, 2005

Records WSS:

  • Ronde record: 1’52.646 – Michel Fabrizio, Honda, 2005
  • Beste ronde: 1’52.592 – Karl Muggeridge, Honda, 2003

Records Superstock 1000:

  • Ronde record: 1’53.271 – Michel Fabrizio, Suzuki, 2003
  • Beste ronde: 1’52.004 – Kenan Sofuoglu, Yamaha, 2005

Records Superstock 600:

  • Ronde record: 1’57.610 – Davide Guigliano, Honda, 2005
  • Beste ronde: 1’57.610 – Davide Guigliano, Honda, 2005

Volgende race:
De volgende en laatste race van het seizoen is over een week in Magny-Cours, Frankrijk.