Na het krappe bochtige circuit van Valencia is het tijd voor een van de snelste circuits op de kalender – Monza – een wereld van verschil dus voor de coureurs uit het Superbike kampioenschap.

Monza 2005:Chris Vermeulen en Troy Corser wisten elke een race te winnen

Sinds 1990 wordt op het Autodromo Nazionale di Monza geraced en de eerste vier races op dit snelle Italiaanse circuit werden gedomineerd door Fabrizio Pirovano. Daarna was het een komen en gaan van inmiddels bekende namen zoals Aaron Slight, Carl Fogarty, Giancarlo Fallapa, Frankie Chili en Colin Edwards. In dit nieuwe millennium was het Troy Bayliss die alle races in 2001 en 2002 wist te winnen maar ook Neil Hodgson, Regis Laconi en ten slotte vorig jaar Chris Vermeulen en Troy Corser wisten op Monza te winnen. Veel van die namen reden op Italiaanse makelij en dat geeft de races op Monza, in ieder geval voor de Italianen en de liefhebbers van de Italiaanse motoren, net even dat beetje extra.
In de Supersport klasse wordt vanaf 1997 op dit circuit gereden waarbij wederom Fabrizio Pirovano de eerste twee seizoenen de overwinning wist te pakken. Daarna zagen we in 1999 een stukje Nederlandse race geschiedenis. Wilco Zeelenberg wist toen de race op een Yamaha te winnen. De laatste vier jaar waren de Ten Kate Honda's te sterk voor de competitie.

Monza werd gebouwd in 1992 en heeft sindsdien een aantal wijzigingen ondergaan waarvan de meest recente in 2001. Het circuit is bijna acht kilometer lang en is eigenlijk een aaneenschakeling van sneller rechte stukken met daartussen in een paar chicanes en een enkele echt bocht waarvan de meest bekende de Parabolica – de bocht richting start finish – is. Het totale complex bestaat overigens uit drie circuits. Het GP circuit, het junior circuit en de kombaan.

Wat gebeurde er vorig jaar
In de Superbike klasse werd de eerste race vorig jaar gewonnen door Troy Corser voor teamgenoot Yukio Kagayama, de snelste man uit de Superpole. Corser kreeg de overwinning ondanks de snelle Suzuki niet cadeau. Vooral Kagayama kreeg het zwaar te verduren met de Xerox Ducati's van James Toseland en Régis Laconi. Chris Vermeulen moest helaas opgeven met problemen met de Honda.
De Tweede Superbike race viel ten prooi aan Chris Vermeulen die zijn Honda vlak voor Laconi over de finish liet komen. Op enige afstand wist Corser nog de laatste podium plaats te pakken. Het was na de derde plaats in Qatar pas de tweede keer dat Corser niet wist te winnen en na deze race wist Corser niet meer zo te domineren als hij daarvoor had gedaan.

In de Supersport klasse zagen we na de tweede kwalificatie de naam van Sébastien Charpentier bovenaan staan en hij was dan ook de torenhoge favoriet voor de overwinning. Het was echter teamgenoot Katsuaki Fujiwara die uiteindelijk de zwaarste bokaal mee naar huis mocht nemen nadat hij de Fransman maar net had weten te verslaan. Op een kleine drie seconden achterstand werd Gianluca Nanneli derde op de Ducati 749 R. Het was Fujiwara tweede en uiteindelijk ook laatste zege van dat jaar.
Barry Veneman en Jarno Janssen kwamen vorig jaar ook in actie op Monza en na respectievelijk een 8e en een 20e trainingstijd wisten de Hollanders dat om te zetten in een 12e plaats (Veneman) en een opgave door technische problemen.

Massimo Roccoli was het snelste in de tweede kwalificatie van de Superstock 1000 klasse voor Kenan Sofuoglu en Didier van Keymeulen.
Na de laatste ronde van de race was het precies andersom voor de eerste twee. Sofuoglu wist de race te winnen voor Roccoli en de Australiër Craig Coxhell. Het was Sofuoglu's tweede zege in even zovele races. Van Keymeulen, de later kampioen, werd uiteindelijk vijfde.

De eerste race van de Superstock 600 op het circuit van Monza werd gewonnen door Claudio Corti. Yoann Tiberio kwam vlak achter hem door als tweede. Derde werd Maxime Berger. Van de Nederlanders zaten er twee in de punten. Danny de Boer werd netjes elfde en Roy Ten napel werd 15e. Ronald ter Braake miste net de boot want hij werd 16e.

Wat gaat deze race brengen?
Na de dominantie van Troy Bayliss op Valencia lijken alle ogen in de Superbike klasse gericht op de Ducati rijder. Op Monza is het echter een spel van kat en muis. Weet je goed in de slipstream te blijven en er op het laatste moment goed uit te komen dan kan iedereen hier winnen. Ben je die slipstream echter kwijt en je machine doet qua topsnelheid onder voor de anderen dan kan je het shaken. Met andere woorden, er zijn een heleboel kanshebbers maar natuurlijk wordt voornamelijk gedacht aan de Ducati's van Bayliss en Lanzi, De Suzuki's van Corser en Kagayama en het merendeel van de Honda's die na de problemen op Valencia wel een goed resultaat kunnen gebruiken en zeker James Toseland die na een overwinning op Qatar en twee podiums in Australië toch zeker meer verwacht had dan een negende en een elfde plaats. Ook Alex Barros was toch wel wat beters gewend maar zal toch even aan Monza moeten wennen. In Valencia waren de Yamaha's en de Kawasaki's ook goed op dreef en het zou voor het kampioenschap erg leuk zijn als ze zich nog iets meer kunnen gaan mengen met de gevechten voor de overwinningen.
In Monza zien we Karl Muggeridge weer terugkeren na zijn wervelblessure.
Wie we zullen missen op dit circuit is natuurlijk Frankie Chili. Ook al zijn de resultaten niet meer wat ze waren, een race op Monza zonder Chili heeft toch een klein beetje een vreemd smaakje. Gianluca Nannelli zal weer als vervanger optreden.

Voor wat betreft het Supersport kampioenschap kan ik net als de vorige keer kort zijn. Charpentier, Charpentier en Charpentier. Die Fransman is en blijft heer en meester in het Supersport kampioenschap. Het kan natuurlijk altijd een keertje fout gaan of even niet mee zitten maar dat zien we bij Charpentier nauwelijks gebeuren. In de achtervolging zit nog steeds Kevin Curtain die dit jaar drie keer tweede werd. De laatste podiumplaats is het enige wat dit jaar nog enige verandering laat zien. In Valencia was het Katsuaki Fujiwara, die na een blessure weer terug was, die derde plek pakte nadat eerder Kenan Sofuoglu en Broc Parkes deze trede hadden beklommen.
Robbin Harms doet in het klassement goede zaken. De Deen staat met twee vijfde en een zesde plaats mooi derde in het klassement. Parkes staat echter op het punt om die positie over te nemen. Daarachter is het in het klassement spannend tussen Yoann Tiberio, Javier Fores, Massimo Roccoli, Joshua Brookes en Johan Stigevelt.
Barry Veneman scoorde op Valencia eindelijk een paar welverdiende punten En bezet momenteel de 17e plaats. Teamgenoot Kai Borre Andersen wist tot nu toe nog geen punten te halen.
Wie we zullen missen is Didier van Keymeulen. De Superstock kampioen van 2005 had het niet naar zijn zin in het team en is opgestapt en heeft inmiddels onderdak gevonden bij zijn oude werkgever Yamaha Germany in het IDM. Na het gemis van van Keymeulen staat er tussen de wildcards ook een Nederlands team met rijder Vesa Kallio die hopelijk, wat oorspronkelijk ook de bedoeling was van het team, in meer races kunnen gaan deelnemen.

In het Superstock 1000 werd in Valencia de eerste race van het seizoen gereden en daarin zagen we een mooie strijd tussen Alessandro Polita en Ivan Silva. Daarachter zagen we voor het eerst sinds tijden weer een MV Agusta in een WK in actie komen met Ayrton Badovini en Luca Scassa. De eerste race ging vanwege technische problemen wat minder goed voor Leon Bovee. Allard Kerkhoven kwam met een enkelblessure netjes als 22e over de streep, wat gaat Kerkhoven doen als de enkel weer hersteld is? Verder is het even afwachten hoe het balletje deze race gaat rollen om een beter beeld te krijgen van het kampioenschap van 2006.

Net als voor de 1000cc stock machines was het twee weken geleden ook voor de Superstock 600 pas de eerste race. De Belg Xavier Simeon deed goede zaken door de overwinning te pakken. Op ruime achterstand kwam Nicollò Canepa als tweede over de finish en daar weer een flink stuk achter was het Santiago Barragan. Gaat Simeon het kampioenschap domineren of was Valencia een uitschieter?
Van de Hollanders was het Roy Ten napel die met een negende plaats goede zaken deed. Marcel van Nieuwenhuizen en columnist Lennart van Houwelingen gingen helaas onderuit.

De wildcards voor deze Race:

Superbike
61 Lorenzo Alfonsi (ITA-Ducati 999RS) PN Corse
66 Norino Brignola (ITA-Ducati 999RS) Team Guandalini
Lorenzo Mauri (ITA-Ducati 999RS) Spring Ducati

Supersport
Stefano Cruciani (ITA-Honda CBR 600RR) Passione Moto Racing
Simone Sanna (ITA-Honda CBR 600RR) Promo Racing
Veas Kallio (FIN-Yamaha R6) Yamaha Racing Support

Superstock
Geen wildcards

Circuit statistieken:
Pole positie: links
Rijrichting: met de klok mee
Lengte: 5,792 km
Rechterbochten: 8
Linkerbochten: 5
Langste rechte stuk: 1195 m

Records SBK:
Superpole: 1'46.981 – Neil Hodgson, Ducati, 2003
Ronde record: 1'47.434 – Troy Bayliss, Ducati, 2002
Beste Ronde: 1'46.981 – Neil Hodgson, Ducati, 2003

Records WSS:
Ronde record: 1'51.480 – Karl Muggeridge, Honda, 2003
Beste ronde: 1'52.635 – Chris Vermeulen, 2003

Records Superstock 1000:
Ronde record: 1'51.525 – Gianluca Vizziello, 2004
Beste ronde: 1'51.306 – Gianluca Vizziello, 2004

Records Superstock 600:
Ronde record: 1'57.712 – Claudio Corti, 2005
Beste ronde: 1'57.365 – Yoann Tiberio, 2005