WSBK: Weer dramatisch weekend voor FPR

65

Het blijft huilen met de pet op bij Foggy Petronas Racing. In de eerste vier rondes van het seizoen, m.a.w. acht races, heeft het team nog maar een enkel punt weten te scoren dankzij de vijftiende plaats van Steve Martin in de eerste race op Qatar.

Garry McCoy (foto: Foggy Petronas Racing)







Zo is oud GP held Garry McCoy al vijf keer op rij niet aan de finish gekomen en de tweede race in Monza was de zesde keer geworden ware het niet dat hij toch nog in de pitstraat over de finish kwam en nog als 21e werd geklasseerd. McCoy heeft nog geen punt weten te scoren voor het door de oud Superbike kampioen Carl Fogarty gerunde team. Ook Steve Martin vergaat het niet veel beter op dat ene puntje in Qatar na.

Het zit de mannen met de enige driecilinder van het veld ook niet echt mee. Ze zijn driecilinder eigenlijk constant aan het ontwikkelen hebben en hebben dan eindelijk het gevraagde extra vermogen maar de blokken houden het (nog) niet uit of de rijders klappen tegen het asfalt. Ook nu in Monza kwam er maar ŽŽn Panache groene FPR aan de finish en dat was de inmiddels overleden FPR van McCoy in race 2.

Team manager Jack Valentine vertelde het volgende:

ÓWe zijn teleurgesteld voor Petronas, het team en de coureurs dat deze resultaten geen weerspiegeling zijn van ons potentieel, of van de moeite die door iedereen gedaan wordt. Het is echter belangrijk om te onthouden dat we constant in raceomstandigheden een motor aan het ontwikkelen zijn en dat we in een later stadium de vruchten hiervan kunnen plukken.

In de eerste race noteerde McCoy constant competitieve rondetijden neer toen hij naar een groep van zes coureurs reed voordat hij in de zeventiende ronde liggend op een zeventiende plaats moest opgeven met een mechanisch defect. In de tweede race moest hij met zijn reservemachine ook opgeven in de voorlaatste ronde maar kwam nog over de finish in de pitstraat en werd nog 21e op een ronde van de winnaar.

ÓHelaas, zo gaat het met ontwikkelingswerk! Het is natuurlijk erg teleurstellend zeker omdat ik echt dacht dat we wel wat punten konden pakken dit weekend. Het zag er goed uit in de eerste race totdat het blok ermee ophield want ik noteerde goede rondetijden na een vroeg probleem met de remhandel. In de eerste race was ik best wel tevreden over de motor en ik kon makkelijk bij de rest blijven, daarna heb ik een aantal ronden geprobeerd om de remhandel weer goed te krijgen voordat ik me weer comfortabel voelde op de motor en daarna noteerde ik goede tijden. We moten onze vingers nu kruisen en naar de volgende race uitkijken.Ó

Steve Martin zat net in een goed ritme toen hij in de eerste race liggende op de negentiende plaats in de vijftiende ronde onderuit ging. Zijn tweede race eindigde voortijdig toen het blok van zijn reservemachine na vier ronden de geest gaf.

Ó Iedereen werkt erg hard en ik weet dat er nog veel meer moet komen dat het verschil zal maken. Je kan echter niet het ene, het extra vermogen, hebben zonder het andere Ð het hele pakket moet goed zijn en we zijn nog steeds met de ontwikkeling van dat hele pakket bezig. De motor deed het goed in de eerste race. Ik had het hele weekend al problemen bij het uitkomen van de Lesmo. Ik kwam in de derde versnelling vermogen tekort en omdat ik veel tijd verloot probeerde ik het in de tweede versnelling. Mijn tijden werden beter maar daarna kwam ik in de vijftiende ronde ineens dwars te staan en daar ging ik.Ó

Tekst: RenŽ van der Does ; [email protected]
Bron: persbericht Foggy Petronas Racing