WSBK: WSBK rijders over hun eerste kwalificatietraining in Phillip Island

79

Na afloop van de eerste kwalificatiedag voor de tweede ronde van het World Superbike Championship 2006, die dit weekend plaatsvindt op het circuit van Phillip Island, Australie, gaven enkele Superbike rijders hun reactie op hun eerste bevindingen en prestaties.

Troy Bayliss voelt zich voorlopig op zijn gemak in Australie







Troy Bayliss (Ducati Xerox) Ð voorlopige pole
“Het ging goed toen ik vanochtend naar voor het eerst buiten ging en ik had verwacht in de tweede sessie behoorlijk wat sneller te rijden, maar de baan was behoorlijk heet en daardoor wat langzamer en ik verbeterde mijn tijd maar met een tiende van een seconde. Ik bleef buiten en reed tien ronden op racebanden en mijn voorlaatste ronde was maar tweetiende langzamer dan mijn beste ronde. Het ging dus allemaal best goed, maar het duurde even voordat ik op dreef was. Uiteindelijk was het allemaal o.k. We zullen zien hoe het morgen gaat. We hebben de tweede kwalificatie gelijk al Õs ochtends vroeg. Dan zal het koeler zijn en dat is beter. Ik wist niet dat Alex achter me zat toen hij voor zijn tijd ging, maar ik weet dat hij er vaker zal zijn, dat is geen probleem. Ik weet alleen dat ik consistent reed op mijn raceband en dat is momenteel het belangrijkst. Aan het eind van de sessie dachten de jongens dat ik 3 of 4 ronden zou doen om te zien hoe de motorfiets het deed, maar het voelde goed aan, dus ik reed er 10 en kwam zonder brandstof te staan bij het inrijden van de Honda bocht, maar ik kon gelukkig helemaal naar de pitbox doorrollen!Ó

Alex Barros (Klaffi Honda) Ð voorlopig 2e
ÒIk had maar een paar dagen om te testen en we moesten hard werken aan de settings van de Klaffi Honda Fireblade. Intussen had ik ook goed grip met de motorfiets. En we zijn op de goede weg om ons doel te behalen. De omstandigheden zijn nu bijna perfect en ik hoop dat ik mijn rondetijd morgen kan verbeteren.Ó

James Toseland (Winston Ten Kate Honda) Ð voorlopig 3e
ÒTegen het einde van de sessie hebben we een nieuwe band op de motorfiets gezet en ook toen reden we nog redelijke tijden. Deze band spinde aan het eind veel meer dan de anderen, dus ik denk dat als we achter dezelfde band hadden gebruikt als eerder, dat we dan nog harder hadden kunnen gaan. De kracht van de Honda is geweldig, dus we moeten zo veel mogelijk grip zien te krijgen. Het is niet goed om deze kracht te hebben en dan te gaan spinnen. Maar de motorfiets is goed en ik ben blij dat ik consistent rijd.Ó

Steve Martin (Foggy Petronas) Ð voorlopig 6e
ÒDe baan is absoluut een stuk gladder dan tijdens de test, dus het is moeilijk om dezelfde tijden te rijden. De wind veranderde gedurende de gehele dag van richting en onze motorfiets schijnt gevoelig te zijn voor de richting van waaruit de wind hier waait. We kunnen nog proberen een paar tienden te zakken, want het zich erg dicht bij elkaar bovenin. Ik heb een goede sessie gereden, met consistente rondetijden en ik concentreer me op de afstelling van de motorfiets voor de race, niet voor de kwalificatie.Ó

Noriyuki Haga (Yamaha Motor Italia) Ð voorlopig 7e
“We moeten morgen meer tractie aan de achterkant zien te vinden. We hebben vandaag veel dingen uitgeprobeerd, maar we konden de juiste afstelling niet echt vinden. Ik denk dat het morgen beter zal gaan. We denken dat we weten wat we moeten doen en het team zal vanavond veel instellingen aanpassen. Maar het is niet zo slecht. We hebben hier niet getest, dus we beginnen met de afstelling bij nul. Als je dat in gedachten houdt, dan zitten we redelijk dicht bij de snelste tijden.Ó

Karl Muggeridge (Winston Ten Kate Honda) Ð voorlopig 13e
ÒWe zijn vandaag gewoon verkeerd begonnen, alleen maar racen en racen om alles voor elkaar te krijgen. Ik leg me te veel druk op om te proberen alles in orde te krijgen, in plaats van kalm te blijven. Dus ik maakte te veel fouten en het ging niet goed. Het voelt een beetje vreemd op het moment, dus ik moet zorgen dat er rust komt. Het gaat zeker goed komen.Ó

SŽbastien Gimbert (Yamaha Motor France) Ð voorlopig 15e
“Toen we hier aan het begin van dit jaar kwamen kon ik rondes van 1:34.6 rijden, dus ondanks het feit dat we er dichtbij zitten, ben ik nog tweetiende van een seconde langzamer dan tijdens de test. Ik had vandaag wat chattering problemen, maar we hebben we wat idee‘n over hoe we dit kunnen verbeteren. De tijden zitten dicht bij elkaar, maar ik weet zeker dat we ons kunnen verbeteren en de superpole kunnen halen.Ó

Andrew Pitt (Yamaha Motor Italia) Ð voorlopig 16e
“We proberen hier nog steeds de juiste balans te vinden. We hebben de afstellingen van Qatar geprobeerd, maar die werken hier niet. Maar ik denk dat we op de goede weg zitten. Dit circuit vraagt meer van de motorfiets en de rijder en we moeten meer gewicht op de voorkant krijgen om hem stabieler te maken. We zullen vanavond wat aanpassingen doen en dan zien we wel hoe het morgen gaat.Ó

Norick Abe (Yamaha Motor France) Ð voorlopig 17e
“Ik kwam hier met verschillende afstellingen op mijn twee motorfietsen: de ene setÑup hebben we in Qatar gebruikt en de andere toen we hier klaar waren met testen. Ik gaf de voorkeur aan de set-up van de test, hoewel we onze testtijden niet konden halen. Õs Middags hebben we de afstellingen veranderd en ik denk dat ze te zacht waren, aangezien we last hadden van chattering en de tractie was niet zo goed. We gingen terug naar een hardere afstelling en konden een 1:35 ronde rijden, wat beter was, maar niet goed genoeg. Maar we zitten in de juiste richting en ik denk dat het morgen veel beter gaat.Ó

Lorenzo Lanzi (Ducati Xerox) Ð voorlopig 21e
“We begonnen met een te zachte achterband, waardoor het wat moeilijk ging en aangezien we maar een gelimiteerd aantal banden beschikbaar hebben konden we er geen andere set op leggen om een snelle ronde te rijden. Vanochtend ging het goed, dus ik ben overal wel relaxed over. Voor morgen hadden we al besloten de extra band te gebruiken die we vandaag niet gebruikt hebben. Morgen zal het weer goed zijn en de tijden zullen naar beneden gaan, omdat het niet zo heet zal zijn tijdens de ochtendsessie. Het is jammer dat we voor de verkeerde tactiek gekozen hebben, want daardoor gingen we meteen aan het begin van de sessie al in de verkeerde richting.Ó

Shinichi Nakatomi (Yamaha Motor France) Ð voorlopig 24e
“Na vorig weekend in Qatar is het prettig om op een baan te zijn die ik ken van onze test. Toen we hier in januari waren was ik niet helemaal fit, dus we gaan nu al sneller en vinden dingen die we moeten veranderen. Ik had ook wat problemen met chattering en als we dat kunnen verhelpen, dan kan ik morgen harder gaan.Ó

BRON: diverse persberichten
Bewerking: Monique Kramer; [email protected]