WSBK: WSBK: veranderingen op komst? (Update)

64

Rijden er volgend jaar ook GSX-R1000Õs, ZX9Õs, Fireblades en R1Õs tussen de huidige deelnemende machines? Er staan een hoop veranderingen op til voor het Superbike Kampioenschap.

rijdt een soortgelijke ZX-9R volgend jaar al mee?







Door de motorfabrikanten wordt telkens meer druk uitgeoefend voor een vervroeging van de algemene 1000cc bovengrens voor de twee-, drie- en viercilinders. Deze regel zou normaal gesproken pas in 2004 in gaan maar er bestaat dus een kans dat het volgend jaar al gaat gebeuren. In Silverstone wordt bekend gemaakt welke richting het WSBK op zal gaan.
Een van de redenen voor deze vervroeging is dat men bang is dat er weinig overblijft van het huidige startveld als men op deze manier doorgaat. Zo zijn Troy Bayliss, Colin Edwards en Nori Haga al benaderd voor een plaats in een MotoGP team.
De algemene 1000cc regel wordt op dit moment al toegepast in het Brits Superbike kampioenschap en daar blijkt dat de DucatiÕs nog steeds van de 1000cc viercilinders kunnen winnen.
Naast de 1000cc regel wordt er nog druk gediscusieerd over een aantal punten te weten: slicks of profielbanden, invoering restrictors op inlaatkanalen, pitstops en het schrappen van de tweede superbike manche.
Een van de voorstellen is om vanaf 2004 een korte race op zaterdag te rijden i.p.v. de Superpole en een langere race op zondag met daarin een verplichte pitstop. Hierdoor wordt het wedstrijdprogramma dratisch ingekort waardoor er geen problemen komen met de rechtstreekse uitzendingen die nu onder druk staan door de MotoGP en de Formule1
(RvdD)

Laatste nieuws over dit onderwerp: De internationale motorbond Fim beslist op een congress op 22/23 juni 2002 over dit voorstel. De geluiden zouden echter positief zijn.