WSBK: Yamaha en Ducati sluiten Brno Superbike-tests af

73

De Yamaha- en Ducati-fabrieksteams sloten vandaag een Superbike-test op het Tsjechische circuit van Brno af. De Ducati-rijders realiseerden de snelste tijden, maar deze tijden waren eigenlijk niet belangrijk, omdat er vooral werd gezocht naar een goede basisafstelling voor het circuit, waar de Superbikes in de afgelopen jaren geen wedstrijd, meetellend voor het kampioenschap, hebben gereden.

Yamaha-coureurs Andrew Pitt en Noriyuki Haga reden respectievelijk 160 en 120 rondjes. Het hoge aantal rondjes geeft al aan, dat er een druk schema is afgewerkt, waarbij hoofdzakelijk werd gekeken naar de versnellingsbak, de afstelling van het frame, het testen van nieuwe banden en algemene afstellingswerkzaamheden voor de wedstrijd, die de volgende maand op dit circuit wordt gehouden.







Ook de Ducati-coureurs, die vorige week nog een privÂŽ-test afwerkten, waren nu samen met Yamaha in de baan. De Ducati-coureurs realiseerden tijden, die bijna een seconde sneller waren dan de tijden, die de mannen van het merk met de gekruiste stemvorken realiseerden.
Pitt realiseerde een snelste tijd van 2:03.9 en was daarmee teamgenoot Haga een tiende van een seconde te snel af.

Andrew Pitt (Yamaha Motor Italia)

“We hebben een goede basisafstelling kunnen vinden voor dit circuit, hopelijk geeft ons dat een kleine voorsprong als we hier voor de race terugkomen volgende maand. Ik ben tevreden over mijn tijden, omdat ik niet echt hoefde te forceren en toch redelijke tijden op de klokken wist te brengen, waardoor ik het gevoel heb dat als het echt moet, dat er dan nog wel wat af kan. Het is goed om de tijd te hebben om nieuwe dingen uit te proberen en te ontdekken wat wel werkt en wat niet. We hebben zeker vooruitgang geboekt. Pirelli heeft ook veel nieuwe banden meegebracht om ze te testen. Deze mensen hebben zeker niet stilgezeten.”

Noriyuki Haga (Yamaha Motor Italia)

“Het was goed om deze test te doen, het weer was perfect waardoor we veel rondjes hebben kunnen rijden en een hoop nieuwe dingen hebben kunnen uitproberen voor de wedstrijd hier over een paar weken. Over het algemeen is de test redelijk goed verlopen. We hebben een nieuwe swingarmpositie uitgeprobeerd en daarmee hebben we een beter gevoel gekregen wat het sturen betreft. Dit is een belangrijke stap voorwaarts en we hebben veel werk kunnen verzetten en we hebben tevens een goede basis voor de wedstrijd denk ik.”

Wilco Zeelenberg (technisch cošrdinator – Yamaha Motor Europe)

“Het is een goede keuze geweest om dit circuit als onderste circuit aan te wijzen, omdat het een lang circuit is waar je wel enige tijd voor nodig hebt, voordat je het goed kent en daarom is het goed om dit nieuwe circuit te kennen, voordat het om de punten gaat, iets waar onze rijders dus hopelijk van zullen profiteren.”

Zoals gezegd waren ook de Ducati Xerox Team-rijders James Toseland en RÂŽgis Laconi aan het testen en ook zij sloten deze test vandaag af. Zoals al eerder gemeld op deze site, had Ducati eerder al een tweedaagse privÂŽ-test afwerkt, maar de laatste twee dagen waren de weersomstandigheden aanmerkelijk beter. De Ducati Xerox Team-rijders hadden diverse nieuwe onderdelen tot hun beschikking, die ze getest hebben en uiteindelijk kwamen ze tot goede rondetijden; Toseland 2.03.2, Laconi 2.03.4. Deze tijden werden gisteren op racebanden gerealiseerd.

Toseland maakte een kleine valpartij mee, maar vond het verder een mooi vloeiend circuit met snelle bochten.

“Tot aan de val ging alles goed en als dat niet was gebeurd, had ik zeker nog wat van mijn tijden af kunnen rijden.”

Het circuit van Brno, wat 5.4 kilometer lang is, heeft niet op de Superbike-kalender gestaan sinds 1996. In het verleden is er twee keer een wedstrijd gereden voor het wereldkampioenschap Superbikes.