WSBK: Zone Rouge met Tom Vanlandschoot mooi 8e in de Bol d’Or

73

Zone Rouge Yamaha met Tom Vanlandschoot mooi 8e in de Bol d’Or De 24 uurs race Bol d’Or te Magny Cours, Frankrijk, is een van de zwaarste etmaal races ter wereld. Niet alleen is het circuit heel moeilijk en technisch, daarnaast is er traditioneel een heel sterk deelnemersveld, waarbij kwalificatie al een heuse prestatie is. Het is in de topjaren (en deze editie was er eentje) zelfs al niet evident om toegelaten te worden…

Er namen 66 teams deel aan de kwalificaties , waarvan er slechts 57 tot de start zouden worden toegelaten. Niet simpel, in een deelnemersveld met fabrieksteams van Suzuki Sert (2 motoren, nr 1 en 2), Yamaha (GMT nr. 94 en Deletang nr. 141), Honda (National Moto nr. 6) en Kawasaki (Agyltech nr. 11). Daarnaast zijn er alle privŽ-topteams uit Frankrijk en een mooie waaier internationale teams.
Zelfs Kevin Schwantz kwam aan de start op een Suzuki nr. 34, zij het met beperkte ambities, zijnde uit te rijden…
Met dus ook Zone Rouge Belgium met Michel Nickmans (piloot-manager), Tom Vanlandschoot en Bruno Raas en mechanieker-reservepiloot Alain Botton aan de start op een Yamaha R1.
In een competitieve sfeer gingen de kwalificaties van start. En het ging er heel nerveus aan toe, met als gevolg veel valpartijen.







Voor het Zone Rouge Team waren het moeilijke trainingen op donderdag, daar er problemen waren met de versnellingsbak. Toch slaagden de mannen er in zich vlot te kwalificeren op een 33e plaats. In de nachttraining ging de versnellingsbak helemaal stuk. De technische staf slaagde erin overnacht de versnellingsbak te vervangen. In de tweede kwalificatie op vrijdag konden Tom en Michel hun tijd nog goed verscherpen, maar Bruno kwam ten val aan Chateau d’eaux en boekte geen tijdswinst. Met een 34e positie op de startgrid ten gevolg. Maar voor 9 teams ging het licht uit, slechts 57 starters werden toegelaten.
Tom nam de start, maar kwam niet zo goed weg, ongeveer 40e, maar op het einde van zijn aflossing was hij toch al 24e. Michel stoomde dan door naar een 16e plaats, maar bij het aflossen na 2 uur wedstrijd openden de hemelssluizen zich. Bruno moest de baan op met regenrubber om de velgen. Het circuit bleek er spekglad bij te liggen, en de rijders vielen als vliegen. Op het einde van zijn aflossing liet ook Bruno zich verrassen, om net voor Imola over zijn stuur het asfalt op te zoeken. Gelukkig kon hij ongedeerd de motor binnen rijden, en na wat elementaire herstellingen kon Tom weer als 31e de baan op. Om te beginnen aan een zoektocht naar grip. En dat bleek heel moeilijk te zijn in Magny Cours. De rijders schaatsten verder de nacht in, waarbij de wedstrijd verschillende keren moest geneutraliseerd worden achter de safety car wegens de vele valpartijen. Aanvallen kon dus niet, gewoon proberen overeind te blijven was de boodschap. Heel voorzichtig kropen ze wel naar een 26e plaats na 6 uur wedstrijd, om na 12 uur op een 18e plaats te komen. Ondertussen was de regen opgehouden, en kon er voorzichtig overgeschakeld worden naar slicks. Eens op slicks en op droog asfalt werd de aanval ingezet op een beter klassement. Na 14 uur wedstrijd dook het Yamaha R1 team dan de top 15 binnen. Maar nu hadden ze de smaak te pakken, en ging men voor een top 10 plaats. Om daar uiteindelijk na 24 uur wedstrijd ook op uit te komen, met een schitterende 8e plaats als eindresultaat in een Bol d’Or waarin maar 36 teams de finisch haalden (Kevin Schwantz werd 34e, what’s in a number…)
De wedstrijd werd gewonnen door Suzuki nr. 1, voor de Suzuki nr. 2 en de Kawasaki nr. 11.