2013 Kawasaki FTR MGP13 ex-Colin Edwards binnenkort te koop

4134
2013-kawasaki-ftr
2013 Kawasaki FTR MGP13 ex-Colin Edwards

Het is al enige tijd geleden dat we Collin Edwards voor het laatst in actie zagen komen als coureur in de koningsklasse, om precies te zijn in het seizoen 2014. In 2013 reed de Amerikaan zijn laatste volledige seizoen en wel op een FTR Kawasaki van het NGM Mobile Forward Racing team. Deze FTR Kawasaki komt binnenkort te koop, hij zal in februari 2023 namelijk geveild worden tijdens de Londen Motorcycle Show.

De CRT (Claiming Rule Teams) MotoGP machines zijn al enige jaren verleden tijd binnen de MotoGP. Deze machines werden in 2012 geïntroduceerd binnen de koningsklasse om het als gevolg van de wereldwijde kredietcrisis sterk teruggelopen startveld een boost te geven. Het idee achter de CRT-machines was om privé teams met kleinere budgetten in de gelegenheid te stellen om te kunnen deelnemen aan de MotoGP.







In het eerst jaar van de CRT was Collin Edwards één van de coureurs die de overstap maakte en op een dergelijke machine aan de start verscheen. De Amerikaan kwam over van het Franse Tech3 en kwam in 2012 in actie op een door het NGM Mobile Forward Racing ingezet Suter chassis voorzien van een BMW S 1000 RR krachtbron. Al na één seizoen werd afscheid genomen van zowel Suter als ook BMW en koos Forward Racing voor een FTR-chassis met daarin een Kawasaki ZX-10R motorblok.

Naar nu bekend is geworden zal deze 2013 Kawasaki FTR MGP13 ex-Colin Edwards binnenkort geveild worden tijdens de Londen Motorcycle Show, de bekende Britse motorbeurs die in 2023 van 17 tot 19 februari plaats zal vinden.

De motor:

  • Volledig handmatig gebouwd en origineel getuned door de Franse tuner Akira met een beschikbaar vermogen van meer dan 245pk en een gewicht van 157kg (met originele banden).
  • De opmerkelijke vermogen-gewichtsverhouding zorgt voor een topsnelheid van meer dan 325 km/u.
  • Aangeboden met het originele Kawasaki ZX-10R motor welke voor de laatste race nieuw is gemonteerd (getuned tot 229pk aan het achterwiel (met dyno-rapport).
  • Het motorblok was nieuw gemonteerd voor de laatste race van het seizoen in Valencia en is volledig onderhouden en voorzien van motormanagement zoals deze tijdens de laatste race werd gebruikt.
  • Gekocht door de huidige eigenaar in 2015 en sindsdien licht gebruikt tijdens parade-evenementen en motorshows.
  • Momenteel uitgerust met de originele Brembo-remmen met het afgebeelde carbonpakket, maar ook met een set stalen schijven.
  • Lichte variaties op de originele Tyco race set-up inclusief een kit Kawasaki Superbike kop en bijbehorende kabelboom/ECU in plaats van een Magneti systeem waar hij oorspronkelijk op zou hebben gereden. Dit pakket bevat nog steeds tractiecontrole, vermogenskaarten, een pitlane-begrenzer, anti-wheelie, launch control en een HM-dash.
  • Ook inbegrepen is de originele Magneti Marelli GP loom als reserve, inclusief de originele gasklephuizen, Lambdasensoren, motorsensoren, dashloom en andere bijbehorende onderdelen.
  • De verkoper kan ook een beperkte hoeveelheid Panta Oxygenated race brandstof aanbieden bij de verkoop indien gewenst.
  • De destijds in de MotoGP gebruikte Bridgestone Battlax banden zijn omgewisseld, de motor is nu voorzien van 16,5″ Dunlop banden.

Verder:

  • FTR MGP13 Aluminium Tri-Spar chassis, volledig handgemaakt in het Verenigd Koninkrijk van billet en geëxtrudeerde vliegtuiglegering met volledig verstelbare kop en achterbrug scharnierpunt.
  • Latere generatie, 3-gaats achterbrug met volledig instelbare rijhoogte en ophanging, gekoppeld aan een Öhlins custom TTX achterschokdemper.
  • Öhlins volledig op maat gemaakte FGR vorken
  • Volledig billet en volledig verstelbare vorkpoten
  • MFR magnesium wielen
  • Brembo koolstofvezel remmen inclusief Brembo GP remklauwen met titanium zuigers en koolstof remblokken (stalen remschijven en remblokken voor nat weer inbegrepen)
  • Handgemaakt fabrieks Akrapovič uitlaatsysteem
  • Zelfdragende centrale massa brandstoftank/zitunit
  • Bodywork is volledig prepreg carbon-Kevlar ultra-lichtgewicht
  • Titanium bevestigingen, bouten en spindels in alles

Een zeldzame kans op zich om een ex- Moto GP motor te bezitten, nog zeldzamer om een volledig functionerende en rijklare motor te hebben. Meer informatie op de website van Silverstone Auctions. Naar verwachting zal de machine tussen de £35.000 en £40.000 opbrengen.