Ondanks dat bijna niemand momenteel aan racen durft te denken gaan de voorbereidingen voor het 2020 MotoGP seizoen door. De motorblokken die normaal gesproken op de donderdag van het eerste raceweekend worden gekeurd en verzegeld moeten nu ondanks het uitstel alsnog worden opgestuurd. Ook moest het eerste ontwerp van de aerodynamische kuip worden ingeleverd.

De wereld staat momenteel op z’n kop en aan het huidige nieuws te zien moeten we nog lang wachten voordat we pas voorzichtig mogen denken aan een MotoGP race. Toch laat de organisatie niets aan het toeval over en worden de motorblokken waarmee de fabrikanten in de MotoGP klassen aan de start van hun eerste race moeten verschijnen gekeurd en verzegeld.

Normaal gesproken wordt dit in alle rust gedaan op de donderdag in Qatar, voorafgaand aan het eerste raceweekend van het jaar. Uiteraard is dat dit jaar niet gebeurd omdat het coronavirus ervoor zorgde dat de MotoGP teams en coureurs niet Qatar af mochten reizen en er dus geen race plaatsvond voor de MotoGP klasse.

Dat betekende dus dat de motorblokken waarmee de zes fabrikanten dit jaar (hopelijk nog) in actie zullen komen nog niet gekeurd waren en, misschien nog wel belangrijker, verzegeld waren. De regel in de MotoGP klasse is dat de fabrikanten die geen concessies hebben (Honda, Yamaha, Ducati en Suzuki) aan het begin van het seizoen hun zeven identieke motorblokken in moeten leveren en deze dan verzegeld worden. Met deze zeven motorblokken moeten zij alle Grands Prix verrijden (vrije trainingen, kwalificaties, warm-ups en races) en is er dus geen ruimte voor het doorontwikkelen van deze blokken: het hele jaar met hetzelfde type motorblok.

KTM en Aprilia hebben nog wel deze ‘concessies’ aangezien zij nog niet voldoende concessiepunten hebben verzameld. Met een derde plaats wordt één punt behaald, een tweede plaats levert twee punten op en een overwinning levert drie punten op (in droge omstandigheden) en wanneer er in totaal zes punten zijn behaald verliezen zij hun concessies. Deze bestaan onder andere uit dat zij gedurende het seizoen negen motorblokken mogen gebruiken in plaats van zeven, dat zij deze motorblokken ook mogen doorontwikkelen en dat zij ook gedurende het seizoen ongelimiteerd mogen testen met hun Grand Prix coureurs. De rest mag dat maar maximaal vijf dagen per jaar.

Daarnaast moeten de fabrikanten nu ook hun eerste ontwerpen inleveren voor de aerodynamische kuipen. Per seizoen mogen er per coureur maar twee verschillende soorten kuipen worden gebruikt en zal hier dus het hele jaar mee gereden moeten worden. De reden daarvoor is dat men de kosten voor de ontwikkeling van de aerodynamica laag wil houden, aangezien de ontwikkeling daarvan met onder andere het gebruik van een windtunnel zeer duur is en kan leiden tot een haast bodemloze put (lees: F1).

De FIM, IRTA, MSMA en Dorna hebben besloten dat voor de eerlijkheid in het kampioenschap deze  homologatie van de motorblokken en aero kuipen nu alsnog zo snel mogelijk moet gebeuren, in dit geval dus wel op afstand en eventueel digitaal.

Onder normale omstandigheden hebben fabrikanten twee opties. Ze kunnen een lijst aanleveren met daarop de onderdelen van het motorblok die dan vergeleken kan worden met die van het jaar daarvoor, in het geval er geen wijzigingen zijn doorgevoerd. Verder kunnen ze ook een digitaal ontwerp sturen. Normaal gesproken levert iedere fabrikant een volledig motorblok aan of een proefstuk van alle onderdelen die in het motorblok verwerkt zijn.

Dit betekent dus wanneer een fabrikant met verschillende motorblokken rijdt, zoals bijvoorbeeld in een satelliet team gebeurt waarbij een coureur met het blok van afgelopen jaar rijdt, zij alle verschillende blokken moeten aanleveren.

Honda is in dit geval de uitzondering aangezien zij in Qatar al hun motorblok hadden aangeleverd. Opvallend omdat juist Honda flink in de problemen zat tijdens de laatste testdag en er al door velen werd geroepen dat Honda baat heeft bij deze vertraging van het seizoen zodat ze hun blok nog kunnen aanpassen: dat gaat dus niet op.

De rest van de fabrikanten was nog niet in staat om hun 2020 motorblokken aan te leveren en hebben daarom nu een blok naar de organisatie gestuurd die dan uiteindelijk overeen moet komen met de blokken die eventueel later in het jaar gebruikt worden tijdens de Grands Prix.

Daarnaast moeten dus ook de tekeningen van de eerste aerodynamische kuipen worden ingeleverd waar per coureur per seizoen twee verschillende types van zijn toegestaan. Alle andere onderdelen behalve het motorblok en de aerodynamische kuip mogen uiteraard verder ontwikkeld ontwikkeld worden, zoals dat gedurende het seizoen altijd gebeurt.

Wanneer we gaan racen is nu nog het grote vraagstuk, maar men is er in ieder geval klaar voor mocht het zover zijn …