72e Gauloises Dutch TT Assen: 200% LIVE !!!

354

MŽŽr dan 100.000 bezoekers op de wedstrijddag, een jarenlange traditie (al 72 jaar op de laatste zaterdag in juni), een even uniek als omvangrijk bijprogramma, een voor de toeschouwers (die heel dicht langs de baan zitten) bijzonder aantrekkelijk circuit, 8 grote big screen vidiwalls, de unieke sfeer, de bescheiden entreeprijzen: Ja, er zijn werkelijk ontelbare redenen om op zaterdag 29 juni van de partij te zijn tijdens de Gauloises Dutch TT, de Grand Prix van Nederland voor racemotoren.

Het TT Circuit Assen heeft ondanks drie grote ingrijpende verbouwingen niets van haar charme en sfeer verloren en steekt daarmee in positieve sfeer af bij de moderne betonnen kolossen op andere Grand Prix-circuits. De uit 1955 daterende piste, waarvoor de basis werd gelegd met de eerste Dutch TT in 1925, is prachtig in de natuur ingebed, met naast bijna 60.000 zitplaatsen bijna 3 km aan natuurlijke tribunes op grastaluds die de baan omzomen. Wat Monaco is voor de Formule 1 fans en Wimbledon voor de tennisliefhebbers, dat is de Gauloises Dutch TT in Assen voor de honderdduizenden motorfans en tienduizenden dagjesmensen die jaarlijks de TT bezoeken.







De trainingsdagen op donderdag en vrijdag trekken ieder jaar zoÕn 50.000 bezoekers, die net als de fans die op zaterdagmorgen vroeg naar Drenthe reizen, al kilometers voor de hoofdstad door talloze bewoners uit de wijde omgeving wuivend vanaf de viaducten en langs de kant van de weg worden begroet. Het sinds jaar en dag grootste ŽŽndaagse sportevenement van Nederland is daarbij met de komst van de viertaktkanonnen in de nieuwe MotoGP-klasse nˆ_g meer in populariteit gestegen, getuige de 10% hogere voorverkoop van tribunekaarten ten opzichte van voorgaande jaren. Tevens zal de komst van de 8 Big Screen Vidiwalls voor iedere zittribune daar ook toe hebben bijgedragen, want nu hoeft men naast de unieke sfeer werkelijk niets van de races te missen en kunnen alle uitrem- en inhaalacties 200% LIVEÕ (zelfs met herhalingen) worden gevolgd zoals thuis op TV.

Tijdens deze 72e Gauloises Dutch TT (26-29 juni) komen in de nieuwe MotoGP-klasse 500cc 2-takten tegen de 990cc 4-takt motoren in actie. Naast het sonore gebulder van de nieuwe 4-takt prototypes en halve liters, komen ook de 250cc en 125cc Grand Prix-klassen aan de start. Voor het derde achtereenvolgende jaar maken de 3 EK-races (125cc, 250cc en Supersport 600) en dit jaar voor het eerst een Internationale race in de BMW BoxerCup het TT-programma compleet.

Tijdens de druk bezochte persconferentie van de 72e Dutch TT klinkt op de achtergrond het geluid van de voorbij racende Grand Prix-machines, die op het TT Circuit Assen hun jaarlijkse test afwerkten. Onder hen Neerlands 250cc talent Jarno Janssen, maar dit keer zonder Jurgen van den Goorbergh. Die testte met Bridgestone en HRC Honda twee dagen in Brno. In 2000 bracht Jurgen de ruim 100.000 TT-bezoekers in extase, door in de 1e ronde van de 500cc race als leider langs de volgepakte tribunes bij start en finish te komen. Vorig jaar finishte Jurgen in de door regen te vroeg afgevlagde race als 9e op de Proton KR3. Dit jaar beschikt Van den Goorbergh over een Honda NSR V4 fabrieksmachine, waarmee hij in het begin van het seizoen nog wat problemen kende met de wegligging. Met het uittesten van diverse types nieuwe voorbanden in Tsjechi‘ hoopt Jurgen de sprong naar een plaats in de top 10 te kunnen maken.

Gezien het verloop van de eerste races van het seizoen, belooft het in Assen in alle drie Grand Prix-klassen een schitterende Dutch TT te worden, die je absoluut niet mag missen. Vooral als men weet dat er naast de drie ontzettend spannende GP klassen 125cc, 250cc en MotoGP, wederom een drietal races voor het Europees Kampioenschap en een BMX BoxerCup-race aan het programma zijn toegevoegd.

MotoGP

De MotoGP-klasse is in de eerste GPÕs van dit seizoen uitgegroeid tot een ware Koningsklasse. In de MotoGP-klasse komen zes wereldkampioenen aan de start die samen goed zijn voor 13 wereldtitels. Max Biaggi (4), Loris Capirossi (3), Valentino Rossi (3), Daijiro Katoh, Kenny Roberts en Olivier Jacque pakten allemaal al eens eerder het mondiale goud. Publiekslieveling Valentino Rossi, die vorig jaar zijn eerste TT-winst in de zwaarste GP-klasse verloren zag gaan doordat de race vroegtijdig werd afgevlagd door de regen, rekent er op dat het dit jaar wŽl tot een geweldige apotheose komt tijdens de Dutch TT. Maar met hem strijden op zaterdag 29 juni Biaggi, Checa, Ukawa, Nakano, Capirossi, Jacque, Van den Goorbergh, Barros, Roberts en Katoh nog eens 10 potenti‘le kandidaten mee om de overwinning tijdens de 72e Gauloises Dutch TT. ÔFlying DutchmanÕ Van den Goorbergh stapte dit jaar over naar het Team Kanemoto op de Honda V4, maar heeft mede door de nog in ontwikkeling zijnde Bridgestone banden nog niet uit zijn machine kunnen halen wat er in zit. De snelle Brabantse coureur stuurde zijn Honda in Zuid Afrika naar de 11e plaats als beste prestatie. Maar met nieuwe gegevens van de testdagen in Brno, wordt door al zijn fans op de uitverkochte Van den Goorbergh-tribune op zijn beste prestatie van het seizoen gerekend.

Janssen aast op erkenning
Naast Oranje-talent Van den Goorbergh, strijd dit seizoen ook Jarno Janssen (26) uit het DeGraaf Grand Prix Team weer op het hoogste niveau mee in de 250cc GPÕs. Janssen vecht voor erkenning en wil in de voetsporen treden van Van den Goorbergh. ÒIn 1999 en 2000 reed ik al 250cc GPÕs, waarna ik vorig jaar een stap terug deed naar het Europees Kampioenschap, om dit jaar sterker in de GPÕs terug te keren. In de eerste GPÕs van dit seizoen heeft het niet echt meegezeten. Ik focus me op een goede klassering in Assen, maar ben van de omstandigheden en de concurrentie afhankelijk of ik voor eigen publiek een paar WK-punten kan pakkenÓ, aldus de Brabander. Jammer genoeg krijgt Janssen pas 3 weken na de Dutch TT de door zijn teammaat Aoki ontwikkelde snelle onderdelen van HRC Honda ter beschikking kan krijgen. De onvoorwaarlijke steun van het altijd uitzinnige publiek zal zowel Van den Goorbergh als Janssen en de wildcard-rijders nŽt dat extra zetje in de rug geven om voor eigen publiek een topprestatie neer te zetten.

Verrassingen in de 250cc GPÕs

In de 250cc klasse nemen drie wereldkampioen het tegen elkaar op. Emilio Alzamora, Roberto Locatelli en Haruchika Aoki waren in het verleden al goed voor het wereldgoud in de 125cc of 250cc klasse, maar hebben in het huidige Grand Prix-seizoen hun handen vol aan het Spaanse neefje van 13-voudig wereldkampioen Angel Nieto, Fonsi Nieto. Melandri, Locatelli en Battaini vormen het Italiaanse Aprilia trio dat het merkgenoot Nieto moeilijk moet gaan maken en hebben nog alle kansen om zelf een succesvolle greep naar de wereldtitel te doen. Honda-coureurs Rolfo, Alzamora en ontwikkelings-rijder Haruchika Aoki, lijken op de snelle circuits in het nadeel ten opzichte van de ApriliaÕs. Maar er is HRC alles aan gelegen om de achterstand op korte termijn goed te maken. Het stuurcircuit in Assen is daar een prima mogelijkheid voor. De Nederlandse wildcards zijn naar Jan Blok (Leusden), Gert Pieper (Putten), Jarno Boesveld (Drempt) en de 17-jarige Peter Politiek (Borne) gegaan, waarbij Jarno Boesveld zijn 15e plaats en allereerste WK-punt van vorig jaar hoopt te evenaren.

Close racing in de 125cc klasse

Traditiegetrouw staat de 125cc klasse garant voor een uitzonderlijk groot portie close racing, getuige het grote aantal GPÕs waarin de top 5 binnen ŽŽn seconde (!) over de finish kwam. De tengere coureurs uit de lichtste klasse geven elkaar geen duimbreed toe, hetgeen ook uit de WK-tussenstand is af te lijden. Bij de top 5 bevinden zich rijders uit vijf verschillende landen, daar waar vroeger Japan en Itali‘ alleen grootaandeelhouder waren. Regerend wereldkampioen Poggiali (2x) en Cecchinello pakten beide 2 overwinningen, maar Vincent, Pedrosa en Jenkner zitten ook constant in het voorste gelid. Een ongemeen felle strijd, waar in de titelstrijd tot in de laatste GP van alles kan veranderen. De wildcards in de 125cc klasse heeft de KNMV toegewezen aan Randy Gevers (Berlicum), de pas 17-jarige Raymond Schouten uit het DeGraaf Junior Team, Gerald Perdon (Uden) en Adri den Bekker (Oss).

Van de Lagemaat aast op EK 250cc overwinning
In de 250cc EK-klasse heeft Henk van de Lagemaat (Everdingen) na zijn 3e plaats tijdens het EK op de Hungaroring maar ŽŽn doel voor ogen. ÒDe volle winst pakken voor eigen publiekÓ, meldt van de Lagemaat, die vorig jaar achter Coates en Jarno J
anssen de 3e plaats pakte tijdens de Asser EK-race. Een andere Nederlander die dit jaar 2x scoorde is Rob Filart (Manderveen), met een 11e en een 8e plaats. Beide EK-toppers zullen samen met Jaap Hoogeveen (Smilde) Jan-Frank Bakker (Midwolda), Emile Litjens (America), Hans Smees (Harreveld), Stuart Voskamp (Naaldwijk), Allard Kerkhoven (Alphen), Rob van der Klooster (Rockanje), Mike Velthuijsen (Hilversum) en Bram Appelo (Terwolde) zaterdagmiddag om 17.00 uur de Nederlandse race-fans op hun plaatsen houden. Het grote voordeel van het rijden op hun thuis-circuit zal zijn vruchten moeten afwerpen.

Het EK Supersport komt door de toevoeging van de Internationale BMW BoxerCup aan de racedag, in tegenstelling tot voorgaande jaren niet op zaterdag maar vrijdagmiddag (17.30 uur) aan de start. In deze viertakt-klasse komen bijna een dozijn Nederlandse rijders aan de start, waarbij ex-500cc GP-coureur Barry Veneman (Dalfsen) met 2x een 5e plaats voor eigen publiek zal willen vlammen. Eerder deed Barry dat in het EK Superstock in 2000, toen hij pole position pakte. In de race ging het toen mis. Nu zint Barry op revanche en een grote greep in de pot EK-punten, om zijn 7e plaats in de EK-stand te kunnen verbeteren. Harry van Beek (Wezep) en Torleif Hartelman (Hengelo Gld) pakten dit seizoen ook al eerder punten, terwijl Rene Winkel (Vriezenveen), Wim Theunissen (Horssen), Ron van Steenbergen (Bennekom), Mark van den Bulk (Berkel en Rodenrijs), Evert Noteboom (Gramsbergen), Erik van Loon (Hapert), Mile Pajic (Terborg), Danny Stoel (Kampen), Didier van Keymeulen (B-Wetteren), Kyro Verstraeten (Echt), Paul Mooijman (Nootdorp), Michel van Kleef (Slijk Ewijk), Jeroen Turkstra (Groningen), Arno Visscher (Linschoten), Johan Bastiaansen (Etten Leur), Ruud van Stralen (Venhuizen) en Ghisbert van Ginhoven (Ankeveen) de lijst met Nederlandse deelnemers completeren.

In de 125cc EK-race, die dit jaar op donderdagmiddag (17.30 uur) na de eerste GP-trainingsdag wordt afgewerkt, zullen Harold de Haan (Hattem), Wilhelm van Leeuwen (Heerde), Ronnie Timmer (Schelluinen) in actie komen. Vorig jaar kwamen ze nog in aanmerking voor een GP-wildcard in de 125cc, maar met de nieuwe FIM-regel (GP 125cc t/m 24 jaar op 1-1-02) verhuisden ze naar het Euro Open, waar ze hun GP-ervaring wellicht kunnen uitbuiten. Voor de jonge talentvolle rijders Rob Verhoef (Arkel), Bart Leemans (Tongerlo (B)), Jarno van der Marel (Ôs Gravenzande), Tony Bosman (Beuningen), Arie Vos (Oss), Mark van Kreij (Oss), Patrick Spierings (Schijndel), Wim van Seventer (Zuidland), Johan Frederiks (Õs Heerenhoek) en de 14-jarige atheneum leerling Branko Srdanov (Zwolle) is de 125cc EK-race een unieke ervaring, waar ze zich internationaal in de schijnwerpers kunnen rijden.

Stijgende populariteit
Assen is voor vele honderdduizenden motorsportliefhebbers het motormekka van Europa en de Gauloises Dutch TT vormt voor alle Grand Prix-coureurs dŽ race van het seizoen die maar al te vaak als scherprechter heeft gefungeerd. De groeiende populariteit van de motor Grands Prix in eigen land en ook ver daar buiten, levert dit jaar in alle GPÕs een groter aantal bezoekers op. Naar verwachting zullen er dit jaar wederom mŽŽr dan 100.000 bezoekers het 6 km lange circuit omzomen. Traditie speelt een belangrijke rol, want al 77 jaar prijkt de Dutch TT tijdens het laatste weekeinde in juni op de kalender. Voor duizenden dagjesmensen en tienduizenden wegracefans vormt de TT van Assen al jaren, net als Kerstmis en Pasen een zelfde belangrijke punt op de kalender. Daarbij zorgen de organisatoren in Assen al jaren lang voor een aantrekkelijk bijprogramma. Dit jaar worden er op de laatste zaterdag in juni in totaal 5 races afgewikkeld. Naast de Grand Prix-races in de 125, 250 en MotoGP-klasse staan er ook een 250cc race voor het Europees Kampioenschap en de Internationale BMW BoxerCup op het programma. Op woensdag starten de EK-klassen met hun trainingen, met op donderdagmiddag (17.30 uur) de 125cc EK-race en op vrijdagmiddag (17.30) uur de EK Supersport-race. Alles 200% LIVE via de Big Screen Vidiwalls.

5*****Sterren programma voor slechts 30 euro
Ôs Werelds beste race-asfalt, de schuin oplopende bochten en het feit dat de race-fans de stuurmanskunsten van de coureurs nergens ter wereld van zo dichtbij kunnen aanschouwen, zorgen voor een supersfeer en steevast voor de meest spectaculaire en spannende races van het seizoen. De uiterst billijke entreeprijzen, een toegangskaart voor een hele dag spektakel is er al voor Û 30,-, vormen een ander pluspunt in de succesformule van het 5*****sterrenprogramma (met 5 top-klassen) van de Gauloises Dutch TT. Het grote scala aan randactiviteiten, waaronder de beroemde TT-nacht (vrijdagavond) met tal van attracties, een grote kermis en optredens van tientallen bands op verschillende podia in de binnenstad van Assen, maken het fenomeen Gauloises Dutch TT compleet. Door de TV-registratie in 208 landen over de hele wereld heeft de Dutch TT bekendheid tot ver buiten de landsgrenzen.

********************************

BMW BoxerCup toegevoegd en succesvolle EK-races op herhaling tijdens Dutch TT

Het TT Circuit Assen zorgt als enige Grand Prix organisatie jaar-in jaar-uit voor een bomvol wedstrijdprogramma, en een hele dag vertier. Na de succesvolle aanvulling van drie EK-races aan het TT-programma in 2000 en 2001, heeft de TT-organisatie de aantrekkelijke en zinderend spannende EK-races wederom opgenomen in het wedstrijdprogramma van de Dutch TT. Het publiek blijft unaniem in haar positieve reacties. Reden genoeg om de EK-succesformule een vervolg te geven. Zo krijgen de jonge en talentvolle coureurs uit het (EK) Euro Open de kans om te schitteren voor ruim 100.000 toeschouwers, wat in alle andere EK-races bij elkaar nog niet gehaald zal worden. Daarnaast kan het aanstormend talent zich ook nog eens Ôin de kijkerÕ kunnen rijden bij de Grand Prix-teams. Naast de 3 EK-races is ook de Internationale BMW BoxerCup aan het programma toegevoegd. Het publiek krijgt zo op de laatste zaterdag in juni een extra dimensie en een bomvol attractief vijf*****sterren race-programma voorgeschoteld, van Õs morgens negen tot Õs avonds zes uur.

Tijdschema Gauloises Dutch TT aangepast ivm WK-voetbal

De trainingen voor het bijprogramma van de 72e Gauloises Dutch TT, de races voor het Euro Open 125cc, 250cc en EK Supersport 600 starten reeds op woensdag 26 juni om 12.00 uur. De Grand Prix klassen (125cc, 500cc en 250cc) beginnen op donderdag 28 juni om 09.00 uur met in de namiddag de eerste EK-race, die in de 125cc klasse, om 17.30 uur. Op vrijdag start het trainingsprogramma eveneens om 09.00 uur en loopt door t/m 16.15 uur, met om 17.30 uur de 2e EK-race, die voor het EK Supersport.

Het voor de GPÕs vaste tijdschema voor de wedstrijddag (zaterdag 29 juni) is aangepast in verband met het samenvallen van de WK-voetbal semi-finale om de 3e en 4e plaats in Japan. Zo wordt net als bij alle GPÕs gestart met de warm-up trainingen van 09.00 tot 10.20 uur. Met Daarna eerst de race om de internationale BMW BoxerCup. De starttijden van de Grand Prix-races zijn ivm het WK voetbal allemaal anderhalf uur naar achteren doorgeschoven. Het tijdschema van zaterdag 29 juni luidt als volgt:

Zaterdag 29 juni Gauloises Dutch TT

Warm up trainingen 09.00 – 10.20 uur

BMW BoxerCup 11.40 uur 12 ronden

GP 125cc 12.45 uur 17 ronden

GP 250cc 14.00 uur 18 ronden

MotoGP 15.30 uur 19 ronden

EK 250cc 17.00 uur 14 ronden

******************

200% LIVE met Big Screen Vidiwalls

Het TT Circuit Assen heeft het verbeteren van de service voor het publiek hoog in het vaandel staan. Voorbeelden hiervan zijn de het gratis verspreide TT Circuit Assen Jaarprogramma, TT Event Radio 97,1 FM, optredens van stuntrijders, rondleidingen en de Pole Position Pas die meer dan Û 100 korting biedt. Extra service voor de racefans in 2002 is het plaatsen van 8 Big Scre
en Vidiwalls voor alle 8 zittribunes tijdens de Gauloises Dutch TT voor iedere zittribune. Zo hoeft men naast de unieke sfeer werkelijk niets van de races te missen en kunnen alle uitrem- en inhaalacties 200% LIVEÕ (zelfs met herhalingen) worden gevolgd zoals thuis op TV.