Acosta wint sensationele Moto3 race in Portimão en pakt wereldtitel, Foggia crasht

1777
Pedro Acosta viert het behalen van de Moto3 wereldtitel - Autódromo Internacional do Algarve | foto© Randy van Maasdijk

Pedro Acosta heeft zondag de Moto3 race gewonnen op het Autódromo Internacional do Algarve en daarmee ook de wereldtitel in de wacht gesleept. De Spanjaard kwam in een zeer spannende en spectaculaire race als winnaar over de streep voor Andrea Migno en Niccolò Antonelli, Dennis Foggia werd in de laatste ronde van zijn machine gereden en ging daardoor onderuit.

Zondag om 11:20 uur lokale tijd, 12:20 uur Nederlandse tijd ging de Moto3 race over 21 ronden op het Autódromo Internacional do Algarve van start. Alle aandacht was natuurlijk voor het titelgevecht tussen Pedro Acosta en Dennis Foggia. De Spanjaard had voorafgaand aan deze race 21 punten voorsprong op Foggia.







Wat betreft de bandenkeuze waren er weinig verrassingen, alle coureurs stonden op de medium-compound voorband en nagenoeg alle coureurs ook op de medium-compound achterband.

Polesitter Sergio García kwam goed weg en ging als leider de eerste bocht in voor Adrian Fernández en John McPhee. Daarachter nam Xavi Artigas de vierde plaats in handen voor teamgenoot en titelkandidaat Dennis Foggia, daarachter reden Darryn Binder, Niccolò Antonelli, Jaume Masià, Ayumu Sasaki en Izan Guevara in de top tien. Pedro Acosta maakte een aantal plaatsen goed in de openingsronde en schoof op naar de twaalfde positie.

Voor Kaito Toba kwam de race al heel vroeg ten einde. De Japanner kende al een dramatisch weekend, nu eindigde zijn race al in de eerste ronde als gevolg van een crash.

In de tweede ronde viel Foggia aan en kwam hij door middel van een slipstream naar de leiding. De Italiaan ging er meteen goed voor zitten en wist zich een aantal tienden los te rijden van de concurrentie. Acosta was zich op dat moment ook naar voren aan het vechten en wist zijn concurrenten één voor één te passeren met prachtige inhaalacties.

In de vijfde ronde kwam de race voor John McPhee ten einde, de Schot crashte in bocht 13.

Na zes ronden was Acosta opgeklommen naar de derde plaats achter Foggia en Binder. De voorsprong van Foggia begon al gauw weer te krimpen waardoor er weer een grote kopgroep ontstond. Bij het ingaan van de tiende ronde zette Acosta voor het eerst een aanval in op Foggia en nam hij de leiding over.

Het werd een spannend gevecht vooraan, maar ook Acosta kon zich niet losweken van de concurrentie. In de dertiende ronde was het niemand minder dan Red Bull KTM Ajo teamgenoot Jaume Masià die aanviel en de leiding overnam van Acosta.

Acosta wilde niet wijken voor zijn teamgenoot en probeerde meteen weer terug te slaan. In de veertiende ronde keek Acosta over zijn schouder en verloor hij daarmee veel tijd. Van de tweede plaats viel hij in één bocht terug naar de zevende plaats waardoor hij al zijn werk weer opnieuw moest doen.

Het werd nog erger voor de Spanjaard want het was Foggia die weer naar de leiding kwam, terwijl Binder zich ook weer begon te mengen in de strijd. Richting de slotfase van de race bestond de kopgroep uit zeven coureurs met Foggia aan de leiding voor Binder, Acosta, Arcía, Migno, Antonelli en Masià. Het was een sensationele strijd met inhaalacties en contact in vrijwel iedere bocht.

Met drie ronden te gaan probeerde Acosta het andermaal bij Foggia en slaagde hij er bij het ingaan van bocht 3 in zijn Italiaanse concurrent te passeren. Voor Red Bull KTM Ajo teamgenoot Masià ging het twee bochten later mis, in bocht 5 kwam hij ten val en betekende dat einde race voor de Spanjaard.

Acosta probeerde weg te rijden van Foggia maar dat lukte niet. In de voorlaatste ronde voerde de Italiaan nog een prachtige inhaalactie uit bij het ingaan van bocht 13 maar Acosta wist meteen te counteren. Het zou daardoor aankomen op de laatste ronde.

Foggia dook uit de slipstream op het rechte stuk en nam de leiding over. Ook Sergio García maakte gebruik van de slipstream en zette zijn machine naast die van Acosta. De WK leider wist echter meteen af te rekenen met García waarna hij zijn pijlen richtte op Foggia. Bij het insturen voor bocht 3 ging het volledig mis dankzij Darryn Binder. De Zuid-Afrikaan remde veel te laat en torpedeerde Foggia van zijn machine. Ook García werd betrokken bij dit incident waardoor hij en Foggia allebei onderuit gingen, Binder zelf bleef zitten.

Dit betekende dat het kampioenschap beslist was en Acosta naar de wereldtitel kon rijden. De Spanjaard deed op een fantastische manier, hij liet zich niet afleiden en kwam als winnaar over de streep. Het was zijn zesde overwinning van het jaar en het betekende dus dat hij de nieuwe Moto3 wereldkampioen is. Acosta is de eerste coureur sinds Loris Capirossi in 1990 die als rookie wereldkampioen wordt.

Achter Acosta kwam Migno als tweede over de streep met landgenoot Antonelli daarachter op de derde plaats. Jeremy Alcoba kwam als vierde over de finish voor Izan Guevara en Ayumu Sasaki, daarachter eindigden Romano Fenati, Xavi Artigas, Tatsuki Suzuki en Filip Salac in de top tien. Binder kwam weliswaar als vierde over de streep, vanwege het incident waarvoor hij verantwoordelijk was werd hij gediskwalificeerd.

 



Handige links Grande Prémio Brembo do Algarve:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter



 

  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta