Allards Ardenner Avonturen

86

Voor de eerste van de twee keer dit jaar reden we afgelopen weekend naar het prachtige Belgische circuit van Spa-Francorchamps. In tegenstelling tot de meeste races hadden we hier vrijdag avond al de eerste tijdtraining. Hierdoor waren we vrijdag ochtend al vroeg vertrokken. Met een temperatuur wel twee keer zo hoog als het weekeinde ervoor hoorde je ons niet klagen. Nadat de organisatie een plek voor ons hadden gevonden (duurde een half uur!!!) konden we lekker relaxed opbouwen en daarna de bandenwarmers er al in. Dat was toch wel heel apart. Op de foto het gevecht tussen Rene Winkel & Allard Kerkhoven

De eerste training verliep totaal niet lekker. Ik had de meeste tijd niet het idee dat ik over het asfalt ging, maar er meer boven zweefde. Ik kreeg geen gevoel met het asfalt. Dat ik hiermee nog zeventiende stond viel me dan ook nog niet tegen. Er waren er dus nog veel meer die het niet naar de zin hadden. ´s Avonds gelijk de voorvering volledig verandert en ook de achterschokdemper werd een stuk harder gezet om wat meer rust in het geheel te kunnen krijgen.







Zaterdag middag was de tweede en beslissende training op het inmiddels alweer erg warme en zonnige circuit. Ook nog met een andere banden keus vertrok ik alweer met goede moed de baan op. Ik had dan ook maar ŽŽn ronde nodig om mijn tijd van de eerste tijdtraining te verbeteren. Ook op het tijdenbord kwam mijn naam steeds hoger te staan. Ik kon gewoon lekker mijn tijden verbeteren zonder echt opgehouden te worden, hoewel er nog meer dan veertig man op de baan waren. Dit ging erg lekker totdat een collega coureur hard ten val kwam en er een ambulance bij moest komen. In Nederland zou deze gewoon via de binnen of buiten kant er naartoe rijden, maar in Belgi‘ gaat het over de baan en blijft daar dan ook gewoon staan. Zo verloren we gewoon de drie meest belangrijke ronden van de training, en ik was ervan overtuigd dat ik nog sneller had gekundÉÉ Een negende startplaats was het resultaat.

Zondags startte de race al om half twaalf (op Assen hebben we dan vaak pas de warm-up) Gelukkig waren alle problemen opgelost en kon de warm-up wel gemist worden. Net voor de race toen de motoren opgewarmd dienden te worden protesteerde de ÔÕnummer 1ÕÕ motor door een accu probleem. En op het laatste moment besloten we met de andere motor te gaan rijden. Deze stond echter nog op een gebruikte voorband en omdat ik tijdens de trainingen hiermee niet gereden had, wisten we niet of de vering van deze fiets wel goed zou zijn. Door her accu probleem mistte ik de verkenningsronde, maar mocht gelukkig wel op mijn eigen startpositie plaats nemen. Tijdens de warm-up lap zo veel mogelijk de band opruwen en hopen dat hij warm genoeg was.

De start verliep deze keer ook weer super. Aan het einde van het rechte stuk zat ik strak achter Harry van Beek die gelijk Jarno Janssen eruit remde. Ik besloot hem aan de buitenkant er naast te zetten en met omgooien naar links zat ik aan de goede kant. En weer achter Harry, en die remde een bocht later, de weer erg snel startende, Ron van Steenbergen eruit. Ik besloot gelijk mee te gaan en gooide hem er ook tussen. Aangekomen bij de laatste chicane ging Jan Hanson in de fout en parkeerde zijn Honda midden op de met banden aangelegde muren. Hierdoor kwam ik de eerste ronde op een ongelofelijke zesde plaats langs. Echter kon deze niet vast houden. Twee ronden later kwam de later vierde ge‘indigde Jarno Janssen langs. Toen heb ik nog een aantal ronden kunnen stoeien met Rene Winkel, welke echter veel tijd steeds goed maakte met het uitkomen de bus-stop en de overhaakse La Source. Ik kwam met het uitkomen steeds te laag in toeren met m`n standaard versnellingsbak. De rest van het circuit kon ik weer inlopen totdat ik strak weer achter het achterwiel zat. Maar na twee rondjes lukte dat niet meer en liep hij echt weg. En de laatste paar rondes kwam de steeds sneller rijdende Tobias Kirmeier (D) dichterbij op de erg snelle Alpha Technik Honda. Maar in de bochten kon ik hem vrij gemakkelijk steeds weer terugpakken. En met aanremmen voor de laatste bocht. probeerde hij hem er weer naast te zetten, maar hij verremde zich en ging gelijk wijd, waardoor ik ruim baan had en als 8 ste voor hem over de finish kwam.

Hierdoor bleef ik ook nog steeds negende in de tussenstand staan. Echter wel dichter op de nummers 8 en 7. En het punten verschil de rijders achter mij is groter geworden.
Aankomende vrijdag zal ik aan mijn onderarmen geopereerd worden, een inmiddels erg populaire ingreep tegen het oppompen van de armen. Ik hoop voor de races in Hengelo (Gld) voldoende hersteld te zijn om hieraan deel te nemen.

Groeten,
Allard #9

Kijk ook op www.allardracing.com voor het laatste nieuws en fotoÕs van dit seizoen.