Bij de Bikers’Classics draait het om mannen, machines en McGuinness

150

Biker’s Classics 2016 (foto credit: Jonathan Godin)

Bij de 2016-editie van de Bikers’ Classics draaide het afgelopen weekend in Francorchamps meer dan ooit om mannen en machines. Terwijl Giacomo Agostini en Christian Sarron hun jaarlijkse gewaardeerde bezoek aan de Bikers’ Classics brachten, kregen de fans een nieuw en uniek MotoGP-geluid te horen op het circuit van Spa Francorchamps. Tijdens zijn eerste bezoek aan de Bikers’ Classics bleek bovendien John McGuinness meteen een publieksfavoriet. 







Dit jaar bracht de Bikers’ Classics overduidelijk een andere geluidssensatie dan in voorgaande edities. Drie bulderende Ducati Desmosedici’s – eerder bereden door Loris Capirossi, Troy Bayliss en Casey Stoner – een tweetal fabrieks-Kawasaki’s en een voormalige Scott Redding Honda RCV1000R luidden een nieuw tijdperk in voor de Bikers’ Classics. Dankzij de samenwerking met de Amicale Spirit of Speed kon het publiek MotoGP-machines bewonderen die nog nooit te zien en te horen waren geweest op Francorchamps. Naast de tweetakten, werden ook deze viertakten met brede glimlachen begroet in de drukke pitlane en op de tribunes. Maar andermaal bleek tijdens de zonovergoten GP Parade op zondag de populariteit van vijftienvoudig wereldkampioen Giacomo Agostini. ‘Ago’ stuurde zijn Yamaha TZ700 uit 1974 de pits binnen om vervolgens totaal onverwacht van machine te wisselen met Christian Sarron. Op diens herkenbare blauwe YZR500 uit 1988 stuurde hij vervolgens weer de baan op, om zich – samen met Sarron – weer bij Didier de Radigues op de Honda RS500 en de vele andere rijders te voegen. 

Nieuwe gezichten
Veertig jaar na zijn eerste bezoekje als kleuter, keerde Isle of Man-legende John McGuinness terug op Francorchamps.

“In 1976 nam mijn vader, die zelf racete, mee naar de Belgische Grand Prix”, vertelde de ‘Morecambe Missile’. “Hoewel ik nog maar 4 jaar was, wist ik dat ik ooit terug wilde komen. En nu ben ik er dan. Wat is dit een fantastisch ‘old school’ circuit.”

McGuinness kreeg een uitbundige ontvangst tijdens de interviewsessies en nam niet alleen deel aan de ‘4 Hours of Spa Classic’ op zaterdagavond, maar hij reed op zondag ook zijn eigen Honda TSR250. Voor zijn landgenoot Bradley Smith kwamen twee wensen uit.

“Ik wilde altijd al weten hoe een 500 cc-tweetakt nou eigenlijk reed en ik wilde ook altijd al het circuit van Francorchamps eens ervaren”, lachte de 25-jarige Grand Prix-coureur, die vergezeld werd door zijn Tech3 Yamaha crewchief Guy Coulon. “Nu heb ik beide gedaan. De baan is waanzinnig en zo’n lichte, sterke tweetakt rijden is ook iets van een andere dimensie.”

Smith reed op een 1993 ROC Yamaha, die voorheen was bereden door Laurent Naveau. 

Overrompelende driewieler invasie
De zijspan-gemeenschap maakte in Francorchamps een succesvolle comeback na een afwezigheid van twee jaar. Voormalig coureur Ralph Bohnhorst was zichtbaar trots op de opkomst.

“Dit is absoluut het beste veld dat we ooit op de Bikers’ Classics hebben gezien”, straalde Bohnhorst.

Onder de niet minder dan veertig deelnemers bevonden zich onder meer Rolf Steinhausen met zijn Busch König, Werner Schwärzel en zijn König 500 en regerend wereldkampioen Benny Streuer met zijn LCR Suzuki. Meervoudig Amerikaans kampioen en snelheidsrecordhouder Larry Coleman genoot met volle teugen van zijn eerste deelname aan de Bikers’ Classics.

“Wat hebben we hier in de Sidecar-tent een prachtige groep bij elkaar en wat is Francorchamps een ongelooflijk circuit”, aldus Coleman. “Ik heb het geweldig naar mijn zin.”

De blik vooruit
Zoals gebruikelijk draaide het bij de Bikers’ Classics om meer dan slechts het genieten van de GP Parades, het meebeleven van de door de Nederlanders Henk van der Mark en Dirk Brand gewonnen ‘4 Hours of Spa Classic’ of het directe contact met mensen en machines. Meer dan 500 rijders draaiden hun ronden op het circuit, terwijl beide paddocks uitstekend werden bezocht door mensen die langs de verkoopstands trokken en in het ‘Lifestyle Village’ de zeer populaire handtekeningensessies bijwoonden. Zij konden ook de nieuwste Yamaha’s en Harley-Davidsons bewonderen, terwijl ook specialisten als Fred Krugger, KD Motorcycles, Kruz Company en Zadig hun eigen creaties presenteerden.

“Ik mag zeggen dat ik echt blij ben met hoe deze Bikers’ Classics is verlopen”, aldus Event Coordinator Florian Jupsin. “Ik moet niet alleen alle deelnemers bedanken, maar natuurlijk ook onze trouwe bezoekers. Het deed me erg goed om ook jongere gezichten in de paddock te zien. Dat was waar we ook op hoopten en het is voor ons het bewijs dat we de toekomst in kijken. Het motiveert ons nog meer om volgend jaar de vijftiende editie van de Bikers’ Classics nog meer speciaal te maken.”