Joan Mir grijpt in Oostenrijk zijn eerste Moto3 pole, tiende startplaats Bendsneyder

75
mir
Joan Mir | foto© Leopard Racing

#AustrianGP – Joan Mir vertrekt zondag op de Red Bull Ring vanaf de pole in de Moto3 klasse. De Spanjaard was zaterdagmiddag het snelst tijdens de kwalificatie voor Brad Binder en Enea Bastianini. Bo Bendsneyder kwam opnieuw sterk voor de dag tijdens de kwalificatie en wist zich als tiende te kwalificeren.

Na twee vrije trainingen op vrijdag en een derde vrije training op zaterdagochtend begonnen de Moto3 coureurs om 12:35 uur aan hun kwalificatie van de NeroGiardini Motorrad Grand Prix von Österreich.







Direct vanaf de eerste ronde ging het spel op de wagen voor de Moto3 coureurs en waren er de gebruikelijke treintjes te zien op het Oostenrijkse circuit. Bo Bendsneyder kwam tegelijk naar buiten met zijn snelle Zuid Afrikaanse teamgenoot Brad Binder. Het tweetal reed als een treintje hun eerste run waarbij Binder meteen de snelste tijd liet noteren en Bendsneyder in hun vijfde gezamenlijke ronde naar een keurige derde plaats kwam. Na deze snelle ronde viel het treintje uiteen toen Binder in de fout ging en even rechtdoor schoot.

Nadat Binder even van de schrik bij moest komen was het Enea Bastianini die onder de dan toe snelste tijd van Binder dook en de lijst aanvoerde. Lang had de Zuid Afrikaan echter niet nodig om van de schrik te bekomen want een ronde later was het alweer de naam Binder die bovenaan de lijst prijkte. Ondanks dat men elkaar even kwijt was geraakt vonden de Zuid Afrikaan en de Nederlander elkaar even later al weer waardoor het treintje weer intact was. Het treintje liep weer als een zonnetje met als resultaat dat het KTM Red Bull Ajo duo halverwege de sessie de eerste en tweede tijd achter hun naam zagen staan.

Het snelle treintje was vervolgens de rest van het veld ook niet ontgaan en  vervolgens langer en langer…Niet veel later ontspoorde de trein doordat er diverse wagonnetje haperden en locomotief Binder er alleen vandoor ging. Met nog twintig minuten te gaan doken zowel Binder als ook Bendsneyder naar binnen waardoor de trein in de Red Bull KTM Ajo pitbox tot stilstand kwam.

Terwijl Binder en Bendsneyder binnenstonden waren het Bastianini, Fabio Quartararo, Joan Mir en Philip Oettl die onder de tijd van de Nederlander wisten te duiken.

Met nog een kwartier te gaan was het echter nog steeds Binder die de lijst aanvoerde gevolgd door Bastianini, Quartararo, Mir. Oettl, Bendsneyder, Gabriel Rodrigo en RW Racing GP coureur Livio Loi.

Met nog dertien minuten op de klok kwam de Binder & Bendsneyder trein opnieuw naar buiten maar dit keer duurde het even voordat de trein op snelheid was. Toen de trein op snelheid kwam was het Mir die zich achter locomotief Binder nestelde terwijl Bendsneyder even af moest haken. Zonder dat de Zuid Afrikaan het in de gaten had diende hij ineens als locomotief voor Mir die daardoor dankbaar gebruik van maakte en in Binder’s slipstream verrassend naar de voorlopige pole kwam. Na deze snelle ronde kwam het tweetal echter even met elkaar in aanraking met als gevolg dat Mir zijn opmars zag stranden in het gravel. Binder verontschuldigde zich vervolgens bij  Mir voor het voorval om direct daarna de pits in te duiken. Iets dat de Leopard Racing coureur later ook deed, hetzij met een klein beetje beschadigde machine.

In de slotfase was het toch weer Binder die orde op zaken leek te stellen en alleen rijdend zijn dominantie toonde door drie super snelle sector tijden op de klok te zetten. Een volledige snelle ronde zat er echter niet in voor de Zuid Afrikaan aangezien Albert Arenas even in de weg reed en roet in het eten gooide.

De pole werd dus een prooi voor Mir, verdiend maar de achttien jarige Spanjaard kreeg daarbij wel de nodige en onverwachte steun van de dit weekend wel heel erg dominante Binder. Binder moest nu zelf genoegen nemen met de tweede startplaats voor Bastianini, Aron Canet en Fabio Quartararo.

De zesde startplaats werd een prooi voor Francesco Bagnaia gevolg door Bulega, Oettl, Fabio di Giannantonio en Bendsneyder die in de laatste minuten zijn eigen tot dan toe snelste tijd niet meer wist te verbeteren en daardoor  nog terugzakte naar de tiende plaats op de lijst.

Voor Loi waren de druiven nog iets zuurder dan voor zijn maatje Bendsneyder. Net als de Rotterdammer wist ook de RW Racing GP coureur zijn eigen snelste tijd in de laatste minuten niet meer te verbeteren met als gevolg dat hij in de laatste vijf minuten terugzakte van de achtste naar de tweeëntwintigste plaats op de lijst en waarmee opnieuw duidelijk werd hoe competitief de huidige Moto3 klasse is.