Het Brits Superbike Kampioenschap staat op het punt van beginnen met de eerste twee races voor het kampioenschap, die maandag op het circuit van Brands Hatch zullen worden verreden. Ryuichi Kiyonari en Michael Rutter van het HM Plant Honda Team en Karl Harris van het Honda UK Racing Team zijn vol vertrouwen en kijken uit naar de start van het seizoen.

Het HM Plant Team zal opnieuw de beschikking hebben over Honda CBR 1000RR Fireblades, waarbij het team voor het tweede achtereenvolgende jaar door de fabriek zal worden ondersteund. Gedurende de twee offici‘le testsessies op de circuits van Donington Park en Brands Hatch bleken Kiyonari en Rutter al erg snel te zijn op hun machines. Kiyonari was zelfs tijdens beide sessies de snelste coureur van allemaal.

Rutter werd vorig jaar tweede in de eindstand achter kampioen John Reynolds. In totaal scoorde de coureur uit Leicester 6 overwinningen, 8 tweede plaatsen en 4 derde plaatsen gedurende het afgelopen kampioenschap. Het doel voor Rutter voor dit jaar is dan ook om dit aantal podiumplaatsen te verbeteren om na al die jaren (Rutter reed zijn eerste race voor het Brits Superbike Kampioenschap al in 1992) uiteindelijk een keer de titel mee naar huis te mogen nemen.

ÒDe HM Plant Honda CBR1000RR Fireblade was vorig jaar ŽŽn van de beste machines op de grid, maar dit jaar is de machines zelfs nog beterÓ, zei Rutter. ÒWe hebben voor aanvang van het seizoen een hoop tijd besteed aan de ontwikkeling en de verbetering van de machine en ik denk dat we een goede set-up hebben gevonden. Het is geweldig om voor het tweede jaar deel uit te maken van het HM Plant Honda Team.Ó

Ryuichi Kiyonari nam in 2004 voor de eerste keer deel aan het Brits Superbike Kampioenschap, toen ook al op een Honda van het HM Plant Team. De jeugdige Japanse rijder eindigde als zesde in het kampioenschap en won zelfs de twee laatste races op het circuit van Donington Park. Kiyonari zal zien wat het 2005-seizoen voor hem zal opleveren.

ÒIk ben tevreden over de progressie die het team heeft geboekt tijdens de testsessies gedurende het voorseizoen en ik kan niet wachten tot de start van het kampioenschap. Ik heb mijn niveau tot presteren absoluut verbeterd in vergelijking met vorig jaar. Mijn enige doel voor 2005 is om hard te werken en om mijn best te doen voor het HM Plant Honda Team. Op het gebied van overwinningen moet ik gewoon kijken wat er gaat gebeuren.Ó

Karl Harris heeft dit jaar de overstap gemaakt naar het Brits Superbike Kampioenschap, terwijl hij vorig jaar nog kampioen werd in het Brits Supersport Kampioenschap. De 25-jarige coureur uit Sheffield verkoos een start in het Superbike Kampioenschap boven de verdediging van zijn eigen Supersport-titel, na in 2001 en 2003 ook al de titel in deze klasse gewonnen te hebben.

Harris won vorig seizoen zes wedstrijden en pakte 5 tweede plaatsen in het Brits Supersport Kampioenschap aan boord van een Honda CBR600RR van het HM Plant Team, waardoor Harris zijn plekje voor het komende jaar meer dan verdiend heeft. Harris zal dit jaar ook aan de start verschijnen op een Honda CBR1000RR Fireblade, alleen dan binnen het Honda UK Racing Team. Harris reed reeds met een prototype van de Fireblade in oktober 2004 tijdens de Cast Comble Grand National, waar hij een aantal goede resultaten boekte.

Ook tijdens de testsessies op Donington Park en Brands Hatch bleek Harris al zeer goed met de Fireblade overweg te kunnen, nadat hij zich beide keren bij de snelste vijf coureurs kwalificeerde. Harris is dan ook vol vertrouwen over zijn overstap naar het Superbike Kampioenschap, na in 2002 ook al aan dit kampioenschap te hebben deelgenomen. Harris hoopt dit jaar werkelijk een rol van betekenis te kunnen gaan spelen, nadat hij in 2002 niet verder kwam dan een twaalfde plaats in de eindklassering.

ÒIk heb behoorlijk veel vertrouwen in mijn overstap naar de Superbike-klasse, alhoewel ik al eerder aan het kampioenschap heb deelgenomen. Ik denk dat het een nieuwe uitdaging voor mij zal zijn en mijn doel is om mee vooraan te kunnen rijden direct vanaf het begin van het seizoen. De CBR1000RR Fireblade van het Honda UK Racing Team is een fantastische machine. Ik behaalde enige goede resultaten in Castle Combe op een prototype van de machine en ik heb mijn rondetijden weten te verbeteren tijdens het testen. Ik kan niet wachten tot de start van het seizoen op Brands Hatch.Ó

Naast Rutter, Kiyonari en Harris zullen ook nog enige andere coureurs dit jaar aan de start verschijnen aan boord van een Honda CBR1000RR. Belangrijkste concurrenten hierbij zijn: Gary Mason, Michael Laverty, Jeremy McWilliams (Monstermob-Stobart Honda Team), John Laverty (Vitrans Ten Kate Honda Team) en Jonathan Rea (Red Bull Honda Team).

Nieuws van de andere teams uit het Brits Superbike Kampioenschap:

· Het GSE Racing Team heeft een tweetal testsessies op de circuits van Valencia en Albacete afgerond. Beide rijders, Leon Haslam en James Haydon, waren tevreden over de vooruitgang die geboekt is tijdens deze testen ten aanzien van hun DucatiÕs, ondanks een aantal crashes van beide coureurs.

Rondetijden Valencia:
Leon Haslam: 1Õ35.2
James Haydon: 1Õ36.7

Rondetijden Albacete:
Leon Haslam: 1Õ31.2

· Het Jentin Yamaha Team heeft een bandentest in Spanje succesvol afgerond. Dean Ellison, rijder voor het team, was zeer tevreden over de geboekte progressie ten aanzien van de nieuwe Dunlop-banden, nadat het team vorig jaar nog met banden van het merk Pirelli reed. Ellison reed een groot aantal ronden met de Dunlop-banden en hij was in staat constante rondetijden neer te zetten, alhoewel dit wel enige aanpassing van zijn rijstijl vereiste. Naast Dean Ellison zal dit jaar ook Gareth Glynn voor het Jentin Yamaha Team aan de start verschijnen.

· John Reynolds zal vandaag voor het eerst weer op zijn Rizla Suzuki stappen tijdens een geplande test op het circuit van Mallory Park. Gedurende deze test zal duidelijk worden, waartoe Reynolds in staat zal zijn met zijn speciale racelaars. De test zal daardoor tevens uitwijzen of Reynolds fit genoeg is om komend weekend aan de start te verschijnen van de eerste ronde van het kampioenschap op Brands Hatch, maar de uiteindelijke beslissing zal genomen worden door zijn dokter. Mocht Reynolds niet in staat zijn op Brands Hatch te rijden, dan wordt zijn plaats ingenomen door Gregorio Lavilla.

Tekst: Asse Klein, asse@racesport.nl
Bron foto: www.honda-racing.co.uk