Carmelo Ezpeleta: “Alles wat Valentino gezaaid heeft blijft in de paddock”

3354
valentino-rossi
Valentino Rossi (l) en Carmelo Ezpeleta (r) | foto© motogp.com

Dorna CEO Carmelo Ezpeleta heeft voorafgaand aan het 2022 MotoGP seizoen zijn licht laten schijnen over de huidige gang binnen het MotoGP wereldkampioenschap. De grote baas van MotoGP rechtenhouder sprak tijdens het EFE Forum “Sport Business Days” over o.a. de afwezigheid van Valentino Rossi komend seizoen, de situatie rondom het coronavirus en een aantal andere zaken aangaande het kampioenschap.

Dorna Sports, onderdeel van de Canadese investeringsmaatschappij Bridegepoint, heeft zich de afgelopen twee seizoenen op een zeer goede wijze door de coronacrisis weten te manoeuvreren. Ondanks de wereldwijde pandemie kon het kampioenschap gewoon verreden worden, zij het met de nodige maatregelen, het vormen van een zogenaamde coronabubbel en een minimale personele bezetting voor teams, organisaties en media. Dat de afgelopen twee seizoenen financieel gezien de nodige offers hebben gekost kon er wel gereden worden, dit mede dankzij een aantal flinke financiële injecties van Bridgepoint, het Canada Pension Plan en een flink aantal andere partners die Dorna aan zich heeft weten te verbinden en die het kampioenschap trouw bleven in deze bijzondere tijden. Vanzelfsprekend zou dit niet mogelijk zijn geweest als het Dorna in de afgelopen jaren niet zelf een solide basis had weten op te bouwen.







Carmelo Ezpeleta: “Wat het investeringsfonds ons heeft gegeven, is de mogelijkheid om middelen te verkrijgen die we zonder hun niet zouden hebben gehad. Als je als bedrijf zelf geen goede basis hebt dan verstrekken de banken nu eenmaal geen leningen.”

Ook voor 2022 zijn de voortekenen momenteel goed, de voorlopige MotoGP kalender telt maar liefst 21 Grand Prix weekenden. Het hoogste aantal wedstrijdweekenden ooit in de geschiedenis van het kampioenschap. Niet alleen zijn er komend seizoen meer wedstrijdweekenden, het kampioenschap doet ook een aantal nieuwe landen zoals Finland en Indonesië. Met name het laatstgenoemde land ligt voor de hand en is een teken dat de Aziatische markt een steeds belangrijker onderdeel wordt voor de tweewielermarkt en daarmee ook voor het kampioenschap. Maar in de huidige situatie en met de nog steeds geldende beperkende maatregelen is het geen vanzelfsprekend dat het MotoGP wereldkampioenschap kan gaan en staan waar ze willen. Kortom, men is ook van de lokale autoriteiten afhankelijk, maar men is erop voorbereid dat er mogelijk nog een paar evenementen kunnen afvallen hierdoor.

Carmelo Ezpeleta:” We moeten gaan waar we kunnen gaan. Als ze ons vertellen dat we b.v. veertien dagen in quarantaine moeten, is het antwoord duidelijk: nee, dan gaan we niet! We zullen ons voor moeten bereiden op mogelijk een paar afvallers, maar voor minder dan 19 Grand Prix weekenden gaan we niet. Dit is echt de limiet.”

De inmiddels al veelbesproken coronabubbel die de afgelopen twee jaar is ontstaan, heeft aangetoond dat het werkt. De weinige positieve Covid-19 gevallen werden direct geïsoleerd, degenen die voor vertrek besmet waren, bleven thuis. Tijdens het raceweekend werden continue pcr-tests uitgevoerd, waarbij de bewegingen van in de paddock werkzame personen en coureurs tot het noodzakelijke minimum werden beperkt. De afgelopen twee seizoenen waren er door deze strenge maatregelen in eerste instantie slechts 1350 mensen welkom in de paddock, een aantal welke later werd verhoogd naar 1500 en aan het einde van het afgelopen seizoen zelfs rond de 2000. Het is inmiddels wel al duidelijk dat – ook als de beperkende maatregelen binnenkort hopelijk achter de rug zijn – we niet meer terug zullen keren naar een volle paddock zoals dat voor de corona uitbraak het geval was. Het maximaal aantal personen dat toegang zal krijgen tot de paddock zal beperkt worden tot 2500 per Grand Prix weekend, en dat zijn er flink minder dan in het verleden. De teams krijgen vanaf komend seizoen dan ook aanzienlijk minder paddockpassen voor sponsors en relaties tot hun beschikking, een flinke aderlating dus voor de fans die in het verleden nog wel eens een paddockpas wisten te scoren. Kortom, de MotoGP paddock wordt vanaf nu door Dorna gezien als een soort van kleedkamer van een voetbalteam, een plaats waar geen ruimte meer zal zijn voor de fans.

Ook liet Ezpeleta zich tijdens het gesprek nog uit over een ander belangrijk item voor komend seizoen. Het zal namelijk het eerste seizoen zijn sinds lange tijd dat het kampioenschap van start gaat zonder de deelname van Valentino Rossi, een icoon die het afgelopen seizoen besloot om op 42-jarige leeftijd te stoppen als actief MotoGP coureur.

Carmelo Ezpeleta: “Alles wat hij gezaaid heeft, blijft hier, hij heeft zijn team geconsolideerd en hij heeft een belangrijke sponsor gevonden om hem hierin te steunen. Valentino’s afwezigheid zal worden gevoeld maar het is niet de eerste keer dat een icoon afscheid neemt, we hebben dit al vaker meegemaakt in de geschiedenis van het kampioenschap.”

Dorna
Dorna is een internationaal sportmanagement bedrijf en heeft de exclusieve wereldwijde rechten voor de organisatie van het FIM- MotoGP World Championship (MotoGP) tot 2041, en het FIM-Superbike World Championship (SBK) tot 2036. Er worden per jaar ruim 30 races in 15 landen verreden, waarmee meer dan drie miljard toeschouwers in meer dan 200 landen worden bereikt. In 2012 werd de World Superbike-divisie (SBK) afgesplitst van Infront Sports en gecombineerd met Dorna, waardoor een van ‘s werelds grootste sportfranchise organisaties ontstond.

Het bedrijf genereert zijn inkomsten uit circuitvergoedingen, televisie-uitzend contracten, sponsoring en reclame, evenals corporate hospitality en aanverwante diensten. Het blijft de kracht van het MotoGP product en merk ontwikkelen voor een zeer breed publiek wereldwijd, dankzij het erfgoed en de populariteit van de serie.

In 2019 werd het oorspronkelijke belang van Bridgepoint in Dorna overgenomen door een ander Bridgepoint-fonds.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter