Column James Toseland

33

Donderdag is columndag op Racesport.nl. Vandaag hebben we weer een column uit de MotoGP van onze columnist en Yamaha Tech 3 rijder James Toseland. Hij schreef zijn column vlak voor het raceweekend in Maleisie.

 

Zo aan het einde van het seizoen kijkt iedereen alweer vooruit naar het volgende seizoen, maar ik heb nog motivatie genoeg om dit weekend in Maleisië goed te presteren. Het is de op één na laatste race van het 2008 seizoen en hier in Maleisië wil ik proberen om het resultaat van mijn beste MotoGP race tot nu toe, die op Phillip Island, te evenaren.

Ik werd in die race zesde en voelde mij dat weekend erg sterk, vooral toen ik Valentino Rossi een paar keer wist te passeren, dat was super. Het is niet dat ik dit seizoen geen vergelijkbare acties meer gemaakt heb, maar in de meeste races reed ik wat meer achter in het veld waardoor er niet zoveel van terug te zien was op de videobeelden.

Ik wist van tevoren dat het moeilijk zou worden om goed te presteren op de voor mij nog onbekende circuits, dus vond ik het belangrijk dat ik goed reed op circuits die vertrouwd waren. Dat heb ik gedaan in Australië en dat hoop ik dit weekend in Maleisië ook te doen.

Eigenlijk heb ik nog nooit een race gereden op Sepang, maar we hebben hier voorafgaand aan het seizoen al wel veel getest. Ik ben dus vertrouwd met de layout en weet dat ik hier goed moet kunnen presteren. Er is nog een reden waarom ik goed wil presteren want ik heb voor het seizoen begon een weddenschap gedaan met de BBC presentatrice Suzi Perry. Ze zei dat ze naakt een rondje over het circuit zou doen als ik dit jaar het kampioenschap zou winnen. Dat kan niet meer gebeuren, maar ik wil eens kijken of dit ook geldt als ik een race zou winnen! Ondanks dat zij het over dit jaar had, vergeet ik gewoon dat de weddenschap over mijn Rookie jaar ging en zal ik haar aan haar belofte blijven herinneren als mijn eerste overwinning volgend seizoen, of het seizoen erna een keertje komt.

Ik kan erg goed met Suzi opschieten. Vorige week hebben we nog een paar dagen samen doorgebracht tijdens een launch van de nieuwe BKS pakken, die we beide promoten. Dit zijn belangrijke dingen om te doen en de Britse media volgde ons overal. Ik wil graag mijn sport in Engeland promoten zodat de populariteit van de motorsport blijft stijgen. Net zoals de tijd van Barry Sheene, waar hij zo populair was dat hij op de voorpagina van vele tijdschriften terug te vinden was. Dat wil ik graag evenaren.

Het is haast niet te geloven hoeveel Italiaanse en Spaanse media elk circuit afreizen om hun rijders te volgen. Daar is de gekte rondom de motorsport echt groot. Valentino Rossi en Dani Pedrosa worden in hun land net zo behandeld als bekende voetballers. Ik wil nou niet zeggen dat ik dat heel erg leuk zou vinden, alhoewel ik wel een aantal zeer gewaardeerde fans heb, maar ik wil in de komende jaren wel graag de motorsport in Engeland in de lift zetten.

Misschien dat het volgend jaar al wel gaat lukken. Iedereen kijkt nu alweer vooruit naar het 2009 seizoen, maar in het Tech 3 Yamaha team zijn we allemaal nog op volle kracht vertegenwoordigd. We zijn nog niet aan het testen geweest voor het volgende seizoen. Als er nieuwe technologische ontwikkelingen door de fabriek zijn ontdekt, is er slechts één persoon die meteen van deze voordelen gebruik mag maken; een zekere meneer V. Rossi. Hij is meervoudig wereldkampioen en de toprijder binnen het Yamaha team. Het is ook wel logisch dat hij alles als eerste krijgt, maar toch hopen wij ook te kunnen profiteren van de nieuwe ontwikkelingen.

Het is duidelijk dat de MotoGP in 2009 een kampioenschap zal worden waarin met één bandenmerk wordt gereden; iedereen op Bridgestone. Ik sta hier volledig achter. Als iedereen vanaf hetzelfde punt begint, ligt het aan jou en je team om te ontdekken waar je de snelheid vandaan kan halen. Ik heb in de loop van het seizoen al een paar keer iets met de banden gehad, dus als alle rijders op dezelfde banden zouden staan dan hoor je mij zeker niet klagen.

Op dit moment heb ik eigenlijk niets om over te klagen, behalve als het over de suïcidale taxi chauffeurs in Kuala Lumpur gaat, dat is echt niet normaal haha!

Nu hoop ik nog dat het weer de komende dagen goed blijft. We hebben wat dat betreft nog niet veel geluk gehad tot nu toe. Ik denk dat ongeveer 14 van de 16 races die we gehad hebben onder minder gunstige weersomstandigheden verreden zijn dat bleek niet in mijn voordeel te werken.

Dus als het weer nu goed blijft dan kan ik elke ronde keihard pushen. Dan is er ook geen reden waarom ik niet een goed resultaat zou kunnen neerzetten en mijzelf zo in de top tien van het klassement zou kunnen plaatsen. Iets wat een goed resultaat zou zijn na mijn eerste jaar op dit niveau gereden te hebben.

En wie weet, als het misschien heel erg goed gaat, dat ik Suzi Perry kan bellen en haar kan vertellen dat de voorwaarden van onze weddenschap iets veranderd zijn!