Met het vertrek van Suzuki aan het einde van het seizoen als fabrikant uit de MotoGP klasse heeft de op stapel staande MotoGP transfermolen een nieuwe dimensie gekregen. De grote vraag is momenteel dan ook wanneer gaat het spel op de wagen, wie blijft, wie gaat en wie gaat waar naartoe na afloop van het huidige MotoGP seizoen?
Voor een groot aantal van de huidige MotoGP coureurs is het nog onduidelijk waar men in 2023 zal rijden. Van de huidige vierentwintig MotoGP coureurs hebben alleen Marc Marquez (Repsol Honda), Brad Binder (Red Bull KTM), Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha) en Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) een contract op zak voor het komende seizoen. De overige twintig coureurs lijken na de bekendmaking van Suzuki de overige achttien plaatsen te moeten gaan verdelen, mits er geen nieuwe fabrikant zijn intrede gaat doen die de plaats van Suzuki in gaat nemen of men plaats moet maken voor jong aanstormend talent uit de Moto2 klasse of een andere competitie.
Ondanks dat het nieuws van Suzuki al enige tijd bekend is blijft witte rook vooralsnog uit als het gaat om de handtekeningen voor 2023. De verwachting is echter wel dat hier komend weekend tijdens de Italiaanse Grand Prix in Mugello, de Gran Premio d’Italia Oakley verandering in gaat komen.
Zo heeft Ducati onlangs al aangegeven dat men tijdens hun thuis Grand Prix de knoop door gaat hakken waar het gaat om de tweede plaats binnen het Ducati Lenovo Team. Alles lijkt er inmiddels wel op dat de Italiaanse motorenfabrikant hun keus heeft laten vallen op Enea Bastianini als tweede rijder binnen het team, naast de inmiddels al vastgelegde Bagnaia. De jonge Italiaan heeft dit seizoen immers al drie van de zeven MotoGP races weten te winnen, terwijl de teller van Jack Miller en Jorge Martin vooralsnog op nul staan. Mochten deze geruchten kloppen dan heeft dit zo goed als zeker gevolgen voor Johann Zarco of Jack Miller, aangezien Ducati zo goed als zeker het contract met Jorge Martin zal verlengen en deze bij Pramac Racing zal blijven. Zarco en Miller zullen in dit geval moeten strijden voor de tweede plaats binnen het team. Mocht Miller binnen de Ducati familie actief willen blijven dan lijkt de voorkeur naar de Australiër te gaan en wordt Zarco zo goed als zeker ondergebracht bij Gresini Racing. Inmiddels gaan er echter wel geruchten dat Miller voor komend seizoen de overstap gaat maken naar KTM, in dat geval blijft Zarco net als dit seizoen gewoon de teamgenoot van Martin bij Pramac Racing.
Wat betreft KTM; inmiddels heeft KTM-baas Pit Beirer zich al laten ontvallen dat men zeker geïnteresseerd is in de diensten van Miller, maar niet alleen de Australiër staat op het verlanglijstje van de Oostenrijkers, zo bleek in hetzelfde gesprek. Zo zou men ook niet onwelwillend staan tegenover een terugkeer van Pol Espargaró. Nu is echter de vraag hoeveel vrije plaatsen de Oostenrijkers hebben voor komend seizoen. Eén, twee of misschien zelfs wel drie plaatsen als we afgaan op de uitlatingen van de Oostenrijkse KTM baas. Zo gaan er enige tijd de geruchten dat Miguel Oliveira zijn na dit seizoen aflopende KTM-contact niet gaat verlengen en dat ook Remy Gardner al na één seizoen weer moet vertrekken bij KTM. Daarnaast is er ook nog de kwestie Raul Fernandez, de jonge Spanjaard rijdt eigenlijk tegen zijn zin in bij KTM en zal er alles aan willen doen om ergens anders te kunnen tekenen met de wetenschap dat Yamaha nog steeds erg gecharmeerd is van zijn diensten. Wat Gardner betreft lijkt het grootste probleem momenteel zijn manager Paco Sanchez te zijn. De Spaanse manager – die tevens de persoonlijke manager is van Joan Mir – haalde zich onlangs de woede van Beirer op de hals door zich in de media kritisch en niet erg positief en netjes uit te laten over de huidige ‘wurg’ contracten die KTM hanteert voor haar coureurs. Kortom, bij KTM zullen er de komende tijd wel de nodige knopen worden doorgehakt.
Inmiddels heeft Repsol Honda teambaas Alberto Puig ook al laten doorschemeren dat zowel Mir als ook Alex Rins zich gemeld hebben voor een mogelijk zitje in 2023. Hoeveel waarde hieraan gehecht kan worden is onduidelijk, het is immers niet meer dan gebruikelijk dat beide huidige Suzuki coureurs hun diensten aanbieden en bij zoveel mogelijk andere fabrikanten en teams laten weten beschikbaar te zijn. De kans dat Rins in beeld zal komen bij Honda lijkt vooralsnog niet erg groot. Anders is dat voor Mir die de laatste tijd al veelvuldig genoemd werd als nieuwe teamgenoot van Marc Marquez bij het Repsol Honda Team.
Naast het inmiddels genoemde feit dat Ducati komend weekend in Mugello hoogstwaarschijnlijk meer bekend zal maken aangaande 2023, lijkt ook regerend MotoGP wereldkampioen Fabio Quartararo op korte termijn en met aangrenzende zekerheid zijn contract met Yamaha te gaan verlengen, of misschien inmiddels al verlengd heeft. Zijn teamgenoot Franco Morbidelli heeft een deal met het Yamaha-fabrieksteam tot eind 2023, maar de recente prestaties van de Italiaan blijven ver achter bij de verwachtingen en het kan zomaar eens zijn dat Yamaha Morbidelli voor komend seizoen onder zal gaan brengen bij het WithU Yamaha RNF MotoGP Team. Dat kans dat Andrea Dovizioso als ook Darryn Binder hier komend seizoen nog zullen rijden lijkt namelijk erg klein. Het team van Razlan Razali heeft nog geen nieuw contract met Yamaha op zak voor na dit seizoen, dus ook hier is nog werk aan de winkel voor Yamaha nu de Maleisische teambaas onlangs te kennen heeft gegeven ook in gesprek te zijn met Aprilia om vanaf 2023 op te gaan treden als Aprilia MotoGP satellietteam.
Yamaha zal er namelijk veel aan gelegen zijn om ook in 2023 een MotoGP satellietteam te hebben. Ten eerste natuurlijk voor de ontwikkeling maar zeker ook om een dergelijke deal met Morbidelli te kunnen sluiten en om eventueel Raul Fernandez los te kunnen weken bij KTM. Het is daarnaast een publiek geheim dat Yamaha graag Rins als nieuwe teamgenoot van Quartararo aan wil trekken, maar de komst van zowel Rins als ook Fernandez naar Yamaha zal niet mogelijk zijn als Razali besluit om met zijn team over te stappen naar Aprilia.
Rins daarentegen gaf onlangs in Le Mans nog aan dat hij momenteel met meerdere fabrikanten in gesprek is voor een zitje van 2023. Naast Yamaha, Honda (waar hij wel geïnformeerd heeft maar zo goed als zeker geen plaats zal zijn) lijkt ook Aprilia wel geïnteresseerd in de diensten van de Spanjaard. Hoewel Aprilia nog niemand heeft vastgelegd voor 2023, zal Aleix Espargaró zo goed als zeker aan boord blijven. Anders is dat voor Maverick Viñales, wiens prestaties tot op heden ver achterblijven bij de verwachtingen. Dus een combinatie van Aleix Espargaró en Rins in 2023 als de twee Aprilia fabriekscoureurs zou ook zomaar eens tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren.
Dan zijn er naast de twee plaatsen binnen het Repsol Honda Team nog twee zitjes te verdelen bij Honda, namelijk bij het LCR Honda Team. Nu lijkt de strijd binnen het LCR Honda Team Idemitsu een Japans onderonsje te worden tussen Takaaki Nakagami en Ai Ogura. Als het aan de Aziaten ligt dan rijden beide Japanners komend seizoen in de koningsklasse. Sponsor Idemitsu heeft namelijk een voorstel bij Honda neergelegd om vanaf komend seizoen zelf een compleet Honda MotoGP Satellietteam te willen gaan runnen los van LCR. Idemitsu zou bereid zijn om het nieuw op te zetten MotoGP team onder de paraplu van Honda Team Asia volledig te willen financieren. De kans dat dit gaat gebeuren lijkt vooralsnog heel erg klein aangezien Dorna onlangs al te kennen heeft gegeven dat er uitsluitend plaats in voor een nieuw fabrieksteam en er geen extra satellietteam zal worden toegelaten.
Ai Ogura lijkt op dit moment aan de LCR Honda Team Idemitsu kant de belangrijkste kandidaat terwijl er aan de LCR Honda Team Castrol kant verschillende namen de ronde doen. Zal Alex Marquez nog een jaar krijgen of zien we in 2023 Miguel Oliveira of helemaal iemand anders zijn plaats innemen?
Over hoe het er allemaal uit gaat zien zal de komende weken ongetwijfeld duidelijker worden. Wie blijft, wie gaat en wie gaat waar? Het is vooralsnog een beetje gissen maar dat de MotoGP grid er in 2023 heel anders uit gaat zien moge duidelijk zijn.
Handige links Gran Premio d’Italia Oakley:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter