DSB: Schouten hoopt op regen

66

De 2e trainingsdag bood voor Jakub Smrz vooruitgang, hoewel het naar de Tsjech zijn eigen zin nog meer tijd had willen winnen. ÒKubaÓ verbeterde zijn tijd 1,4 seconden ten opzichte van de eerste dag en won 3 plaatsen (van 20 naar 17), maar geen hele startrij zoals hij gehoopt had. Voor zijn Nederlandse teammaat Raymond Schouten verliep de 2e trainingsdag ÔwŽŽrÕ minder goed dan dag 1. In beide sessies kwam Raymond niet aan de rondetijden van vrijdag, waarmee hij van de 18e tot de 25e startplaats terugzakte.

Voor Jakub Smrz was de 2e vrije training in de 250cc klasse er een die vooruitgang bood. ÒNa een uur lang diverse afstellingen uitproberen kwam ik een volle seconde sneller rond dan vrijdagmiddag, ondanks dat de balans en de handling van de machine niet echt goed waren. In de krappe bochten wilde ik sneller, maar dat wilde het rijwielgedeelte niet. Ik draaide de snelste ronde met een gebruikte band, dus geen verse, en evengoed reikte ik toen al tot de 17e plaats. Voor de middagsessie hebben we de geometrie veranderd. De veranderde balhoofdshoek leverde echter niet helemaal de verbetering die we gehoopt hadden. Ik snoepte weliswaar 0,4 seconde van mijn tijd af, maar dat was niet voldoende. Ik had met de aanpassingen minder gevoel in de machine en mijn achterwiel gleed enorm. Voor de race gaan we terug naar de set-up van zaterdagochtend, want die voldeed beter. Ook hebben we de koppeling aangepast. Want in de afgelopen GPÕs ben ik bij de starts keer op keer heel veel terrein verloren omdat mijn koppeling niet deed wat ik wilde. Ik heb vandaag een aantal proefstarts gemaakt. Het 2e gedeelte van de proefstarts was OK, maar de koppeling pakte nog niet echt helemaal lekker op. Daar gaan we nog iets aan veranderen, dat ik zondag in de warm up zal uittesten. Als de start OK is moeten WK-punten hier zeker haalbaar zijn. Dit is een baantje dat me wel goed ligtÓ, aldus Smrz, die vorig jaar in Engeland met een geblesseerde elleboog een prima 15e plaats uit het vuur sleepte.







De 2e trainingsdag in East Midlands was niet de dag waar Raymond Schouten op gehoopt had. De jong pupil van Arie Molenaar en Hans Spaan kwam vrijdag tot een hele sterke 18e tijd, maar wist in beide sessies op zaterdag niet meer zijn tijd te verbeteren. ÒHet ging gewoon niet. Ik snap er niets van. We hebben aan de machine niets veranderd en toch voelde hij geheel anders aan. Ik had enorm veel problemen met de achterkant van mijn machine. Bij het insturen van de vele snelle bochten hier stuiterde mijn Honda al en in de bocht verloor ik daardoor te veel snelheid en tijd. Het was net of de achterband wilde wegbreken en dat deed hij zo nu dan ook fors. En als dat dan niet wil, ga je toch forceren, want je weet dat het gisteren onder exact dezelfde omstandigheden wŽl lukte. Het frustreert enorm en dan zit je gewoon tegen jezelf te vechtenÓ, aldus een zwaar ontgoochelde Schouten, die van de 5e naar de 7e startrij terugviel. ÒVoor de racedag gaan we toch wat kleine aanpassingen doen. Geen grote stappen, maar de monteurs hallen vandaag alles uit elkaar om te zien of er ergens toch iets fout of stuk is. Op dit moment sta ik voor een raadsel en kan ik alleen maar hopen op de weersvoorspelling voor zondag, die luidt REGEN.Ó

Gewijzigde aanvangstijden:

In verband met het uur tijdsverschil met Engeland en diverse andere sportevenementen die TV-aandacht trekken, is het tijdschema voor de GP van Engeland iets gewijzigd. Zo start de 125cc race om 11.30 uur Nederlandse tijd, de 250cc race om 12.45 uur en de MotoGP race om 14.30 uur Nederlandse tijd.