DSB: Valpartij voor Schouten na perfecte start

64

Het hele Molenaar Honda team was al aan het ÔrekenenÕ geslagen, want het zag er naar uit dat Jakub Smrz na twee Not Finishers (Mugello en Barcelona) en 3x een 16e plaats (Le Mans, Assen en Donington Park) weer in de punten zou rijden.

De 21-jarige Tsjech reed een prima race, vocht zich van de 22e positie na ŽŽn ronde naar de 14e plaats in de voorlaatste ronde terug, en had dus zicht en misschien wel recht op de twee daarbij horende WK-punten. Maar in de slotronde kwamen Cardenas en Jenkner hem nog voorbij, waarmee ÒKubaÓvoor de 4e keer op rij net naast de WK-punten greep. Dit keer scheelde het slechts zeshonderdste van een seconde. Teammaat Raymond Schouten wierp alle schroom van zich af wat betreft zijn lef en doorzettingsvermogen in de eerste ronde. Ray maakte een hele goede start, won in de eerste ronde maar liefst 10 plaatsen, maar ervoer al direct aan het begin van de race dat zijn achterband problemen op leverde. ÒMijn start was super en in de eerste bocht prikte ik hem er goed tussen. Ik had enorm veel plaatsen gewonnen, maar al bij het ingaan van de 2e ronde raakte ik mijn machine bijna helemaal kwijt. We hebben voor de arde compound moeten kiezen, omdat de zachtere versie het niet de hele race vol zou houden. Maar deze band gaf me geen fijn gevoel. Mijn machine maakte een fikse stap zijwaarts en ik kwam naast de baan en moest door het grind. Toen ik met de schrik in de benen weer de baan op kwam, reed ik inmiddels achteraan het veld. Ik reed alweer snel naar de groep met landgenoot Hugo van den Berg toe, maar iedere keer als ik wat extra aanzette, dan reageerde de achterkant van mijn machine daar op met een ÔuitstapjeÕ waardoor ik weer veel terrein moest prijsgeven. Het was me eer te na om als rode lantaarndrager over de meet te komen en ik vocht door. Halverwege de race maakte mijn machine weer een zijwaartse beweging waardoor ik aan de rand van de baan kwam te rijden en voor de daarachter liggende bocht iets harder in de remmen moest. Toen brak bij dat aanremmen mijn voorwiel onder me weg. Balen, want nu Ðin tegenstelling tot eerdere GPÕs- mijn eerste ronde zo goed was en ik als snel bij de top 20 zat, wilde de vering en band niet wat ik voor ogen had. Ik ben blij dat we morgen en dinsdag twee volle dagen kunnen testen in het Tsjechische Brno, waar we op 28 augustus de volgende GP rijden. Met die extra trainingstijd moeten we het ons al enkele GPÕs achtervolgende probleem van verin g en afstelling van het rijwielgedeelte onder de knie kunnen krijgen. En daarbij is het goed als je twee dagen kan testen op een GP-circuit, waar je even later de GP rijdt. Het was balen van de race en het resultaat, maar over de opening ben ik wel tevreden. Mixed feelings dusÓ, besluit Schouten, die wel een dikke hand aan zijn val overhield, omdat die onder zijn clipon klem zat. Dr. Costa tapete zijn hand en schreef koeling met ijs voor.







Met een grote alles betekenende kreet ÒshitÓ kwam Jakub Smrz na de race als het ware ÔstampvoetendÕ de pitbox binnenrijden. De teleurstelling bij de Tsjech in Nederlandse dienst was groot. Lange tijd (8 ronden) streed hij op een prachtige 14e plaats, goed voor 2 WK-punten, maar in de slotfase kwamen Steve Jenkner en Martin Cardenas, die de hele race in zijn kielzog hadden gezeten, hem nog voorbij. ÒVanmorgen hadden we nog een klein probleempje. Mijn machine liep vast en daardoor kwam ik ten val. Niet te veel schade, maar je kan je een betere warm up bedenken. De race ging goed. Mijn start was deze keer niet belabberd slecht, zelfs veel beter dan in de vorige GPÕs waar ik toen direct op de startgrid al meters verloor. Ik verloor 3 plaatsen en kon prima volgen. Wel merkte ik dat het probleem dat het hele weekeinde al opspeelde nog niet was verholpen. Bij het uitaccelereren van bochten gleed mijn achterwiel veelvuldig en gevaarlijk weg. Langzaam aan kon ik wat meer ÔpushenÕ en mezelf opwerken tot de 14e plaats. Er zaten vier man aan mijn staart, dat wist ik, maar die zouden er niet zomaar voorbij komen. Echter in de slotfase werd het tempo toch nog wat verder opgevoerd. Tot twee keer aan toe brak mijn achterkan weg en dat koste me ieder keer een plaats. Zo zakte ik van de 14e naar de 16e plek, alweer net buiten de punten. Balen, maar ja. We gaan nu twee dagen testen voor mijn thuis GP. Ik denk dat ik weet waar het probleem zit, en daar kunnen we maandag en dinsdag mooi achter komen. Na de korte zomerstop moet de tweede helft van het seizoen dan minder problemen en mŽŽr WK-punten kunnen opleveren. We zijn immers pas halverwege het seizoenÓ, rekent Smrz.

Lucky Rossi

Valentino Rossi reed in zijn 150e GP-start toch nog onverwachts moeiteloos naar zijn 76e GP-overwinning toe. In een continue gevecht met Gibernau en Hayden, leek de Spanjaard de beste kaarten in handen te hebben. Terwijl iedereen bij het ingaan van de laatste ronde op een weergaloze ÔmoveÕ van Rossi zat te wachten, ging Gibernau zelf in de fout. Bij het aanremmen van Curve Eins verremde de Spanjaard zich, schoot iets rechtdoor, waardoor Rossi moeitelos de laatste ronde als kopman wist te finishen en daarmee de 76 GP-overwinningen van racelegende Mike Hailwood wist te evenaren. Alleen Giacomo Agostini (122) en Angel Nieto (90) staan in de lijst van meest gewonnen GPÕs nog voor Rossi, maar die mannen (respectievelijk 15- en 13-voudig wereldkampioen) mochten toen nog in meerdere klassen aan de start verschijnen.