Finishpraat: Ducati en Aprilia op voorsprong

2002
Alex Marquez | Foto credit: MotoGP.com

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Na de MotoGP test in Maleisië kunnen we een aantal harde – voorlopige – conclusies trekken.

De eerste MotoGP test van het nieuwe jaar is altijd een mooi moment. Want hoe staat iedereen ervoor? Natuurlijk zegt de uitslag niet alles, maar het complete plaatje geeft wel een beeld van hoe iedereen ervoor staat. Afgelopen weekend op het Sepang International Circuit in Maleisië was het zover. Na drie dagen testen is mijn voorlopige conclusie voor het seizoen 2023: alleen de allergrootste talenten van deze wereld hebben een kans om het de Ducati en Aprilia rijders lastig te maken. Want het moge duidelijk zijn: Ducati en Aprilia kwamen veruit het beste uit deze test. Daarmee lijkt er op het eerste oog niet zoveel verandert te zijn ten opzichte van vorig jaar. Tijdens de dagen dat de snelste tijden werd geklokt – de eerste en derde dag – bestond de complete top-negen uit enkel Ducati en Aprilia rijders. Natuurlijk heeft ieder circuit layout andere eigenschappen en past deze baan goed bij de Ducati en Aprilia. Daarnaast heeft Ducati acht rijders en Aprilia vier rijders om mee te testen, waarbij Yamaha er bijvoorbeeld maar twee heeft. Maar de verschillen tussen Ducati en Aprilia met de andere fabrikanten zijn op dit moment toch wel enigszins pijnlijk te noemen.







Tot voor kort stond de Yamaha YZR-M1 bekend als de meest gebruiksvriendelijke motor waarmee je snel hard kan gaan. Dat kan nog steeds zo zijn, maar Yamaha is daarin duidelijk voorbij gestreefd door Ducati en ook Aprilia. Na de Sepang-test is het duidelijk dat Ducati er nog steeds het beste voor staat met Aprilia hun kielzog. Jorge Martin had misschien nog wel de pijnlijkste uitspraak. De Spanjaard rijdt net als Johann Zarco, Pecco Bagnaia en Enea Bastianini met de 2023 Ducati. Martin gaf na de eerste testdag al aan dat deze fiets duidelijk een nog flink stuk beter is dan de 2022 versie. Harde woorden voor de concurrentie, want die 2022 versie was later in het seizoen 2022 ook al fantastisch! Wanneer je dat hoort als coureur of werknemer bij Honda, Yamaha en KTM moet je toch moedeloos worden? Je zou bijna zeggen: we pakken de boel in. We komen in 2024 wel weer terug, want dit jaar kunnen wij (nog) niet op tegen Ducati.

Hoe goed de Ducati’s en ook Aprilia’s zijn, laten de coureurs zien die verandert zijn van fabrikant. Alex Marquez is hier het beste voorbeeld van. De Spanjaard was na een aantal tegenvallende seizoenen in de MotoGP eigenlijk al afgeschreven. Zijn transfer naar Ducati in het team van Gresini Racing kwam dan ook als een verrassing. Toch vergeten we snel dat Alex Marquez in allereerste MotoGP seizoen in 2020 al wel op het podium stond. Alex Marquez – vaak gezien als het broertje van – heeft ook al een wereldtitel in de Moto3 en Moto2 achter zijn naam. Kortom: hij kan echt wel wat en dat showde hij in Sepang! Alex Marquez liet op pijnlijke wijze het verschil tussen de 2022 versie van Honda en Ducati zien. Tijdens de eerste testdag van 2023 op de Ducati (2022 versie) was hij maar liefst een seconde sneller dan zijn tijd die uit de kwalificatie tijdens de Grand Prix van afgelopen oktober met de Honda. Dat geeft maar weer hoe makkelijk een coureur één kan worden met de Ducati. Ook stond Alex Marquez er iedere dag constant goed bij, waarmee we hem zeker dit jaar regelmatig – en misschien wel constant – in de top-acht mogen verwachten.

Een ander goed voorbeeld is Raul Fernandez. De Spanjaard die in 2021 ijzersterk was in de Moto2 kende een dramatisch seizoen 2022 met KTM in de MotoGP. Wanneer je Raul Fernandez zocht, moest je ergens onderaan op de tijdlijst kijken. Raul Fernandez verhuisde naar Aprilia bij RNF Racing met teammanager Wilco Zeelenberg. En ook Raul Fernandez liet net als Alex Marquez gelijk zijn talent zien door gedurende de dagen er uitstekend bij te staan. Voorbeelden van de andere kant bevestigen ook de kracht van Ducati en Aprilia. Kijk maar naar Jack Miller, die van Ducati naar KTM verkaste en er nog niet bij stond. Joan Mir en Alex Rins waren vorig jaar met hun Suzuki duidelijk sneller dan Alex Marquez en Raul Fernandez. Nu Mir en Rins met Honda rijden en Alex Marquez met Ducati en Raul Fernandez met Aprilia zijn de rollen omgedraaid. En vergeet niet: Mir was in 2020 nog MotoGP kampioen en Rins won in 2022 twee van de laatste drie races. De voormalig Suzuki-coureurs zullen met hun talent zeker nog goede resultaten gaan scoren, maar heel snel aanpassen naar hun nieuwe motor – zoals de Ducati en Aprilia rijders dat wel konden – zat er niet in. Pol Espargaro verruilde Honda voor de KTM van GASGAS. Pol Espargaro liet een positieve indruk achter bij zijn terugkeer bij zijn oude werkgever. Dat geeft opnieuw maar weer aan – net als bij Alex Marquez – hoe slecht de Honda was en misschien nog wel is.

Ik begon mijn verhaal dat alleen de allergrootste talenten van deze wereld kans maken tegen Ducati en Aprilia in 2023. Tot deze categorie horen in mijn ogen Marc Marquez en Fabio Quartararo. Marc Marquez was na de test duidelijk: “Met deze motor kunnen we nog niet strijden met de top-vijf”. Kortom er moet zeker nog wat gebeuren bij Honda. Het grote Honda dat voorheen jarenlang domineerde. Denk aan de tijden van Mick Doohan, Valentino Rossi, Casey Stoner en natuurlijk met Marc Marquez zelf. Nu lijkt Honda – ondanks veel updates – opnieuw flink op achterstand te staan voor aanvang van het nieuwe seizoen. KTM blijft onvoorspelbaar. Ook Brad Binder heb ik qua talent hoog zitten. Hij zal er komend seizoen ook zeker regelmatig goed bijstaan, maar of hij op basis van deze test een heel seizoen vooraan kan meestrijden is nog maar de vraag. Dan rest nog Yamaha. De topsnelheid van de motor is verbeterd en dat was hard nodig. Het grote probleem is nu nog dat de Yamaha met nieuwe banden niet in staat om één snelle rondetijd te zetten. Het racetempo is prima, maar wat heb je daaraan als je matig hebt gekwalificeerd en in de race eerst voorbij moet aan een leger van Ducati’s en Aprilia’s? Ook bij Yamaha is er – net als Honda en KTM – nog werk aan de winkel. Aan het talent van Quartararo ligt het niet en hij zal er zeker staan net als Marc Marquez. Maar of het genoeg is om te strijden voor de wereldtitel? Op voorhand lijken Bagnaia en Bastianini de beste papieren voor de titel te hebben. Maar ik weet het.. het is eigenlijk nog (te) vroeg om daar uitspraken over te doen.

En gelukkig bestaat het complete MotoGP veld uit fantastische coureurs, dus ongetwijfeld gaan we geweldige races zien in 2023. Het circuit van Sepang geeft misschien ook niet het reële beeld van de onderlinge verhoudingen zoals Portimão – waar de eerste Grand Prix wordt verreden – dat ook niet is. Daarna gaan de rijders naar Argentinië en USA om vervolgens eind april in Jerez aan te komen. Jerez staat bekend als een baan die een vrij goed beeld van de onderlinge verhoudingen. Dat was vorig jaar tijdens de Grand Prix niet anders. We zullen tot dan moeten wachten om een juiste uitspraak voor de kandidaten voor de wereldtitel te maken. Er is daarnaast nog tijd voor Honda, Yamaha en KTM om te werken aan verbeteringen tot het seizoen eind maart begint. Maar één ding is duidelijk: Ducati en Aprilia zijn de winnaars van de Sepang-test.

Tot volgende week,
Asse Klein



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter