Grand Prix of India: Problemen met marshals oorzaak vertraging tijdens openingsdag

6027
joan-mir
Joan Mir

De eerste dag van de IndianOil Grand Prix of India verliep vrijdag niet geheel vlekkeloos. De middagsessie moesten worden uitgesteld en konden pas met een vertraging van 45 minuten van start gaan. De reden van de vertraging; de marshals waren vetrokken en bleken niet meer op hun post te staan.

Nadat de visa problemen van het begin van de week waren opgelost, sinds donderdag iedereen enthousiast is over de baan en de faciliteiten op het Buddh International Circuit leek niets meer een goed verloop van de eerste IndianOil Grand Prix of India in de weg te staan. Alle strubbelingen en problemen leken vrijdag tijdens de eerste trainingen vergeten, maar tijdens de pauze na de ochtendsessie was daar de volgende verrassing.







Bij aanvang van training 2 was daar ineens het sein “start delayed due track conditions’. Een aankondiging wat doorgaans betekend dat er ergens een oliespoor te vinden is, dat er rommel op de baan ligt of dat er iets met de boarding niet in orde is. Maar in dit geval was er nergens iets te bekennen van een dergelijk voorval. Wat volgde was een lange stilte, niemand kon iets vertellen en niemand werd op de hoogte gebracht van de vertraging die zo’n 45 minuten duurde.

Toen het programma eenmaal was hervat kwam het hoge woord eruit, een groot deel van de marshals had na de ochtendsessie hun post verlaten en waren simpelweg niet op tijd teruggekeerd op hun post voor aanvang van de middagsessies waardoor er simpelweg niet gereden kon worden.

Hoe dit heeft kunnen gebeuren, is nog onduidelijk. Sommige bronnen wijten het gebeuren toe aan miscommunicatie, anderen spreken van een staking van marshals die betere arbeidsomstandigheden zouden hebben geëist na hun ervaring tijdens de ochtendsessie (geen schaduwplaatsen en nagenoeg geen water ondanks de hitte).

De marshals keerden uiteindelijk terug naar hun post maar daarmee was de kous zeker nog niet af, na afloop van de dag kreeg men er ook nog van langs van de kant van de coureurs en de teambazen. In hun ogen duurde het allemaal veel te lang bij een crash of als men hun hulp nodig had bij een uitstapje in het gravel.

Naast het feit dat de laksheid van de marshals voor onnodig en extra verlies van tracktime zorgde betekende het ook onnodig veel en veel te lange gele vlag situaties. Met name deze gele vlag situaties zorgden er op hun beurt weer voor dat een aantal MotoGP coureurs hun snelste rondetijd verloren zagen gaan en daarmee ook nog eens rechtstreekse plaatsing van Q2 teniet gedaan zagen worden.

Zo zag Brad Binder in de laatste ronde zijn vierde tijd verloren gaan en werd hierdoor de twaalfde plaats op de tijdlijst zijn deel terwijl Augusto Fernandez op hetzelfde moment de zevende rondetijd op de klok zette en deze weggestreept waardoor hij genoegen moest nemen met slechts de vijftiende plaats op de tijdlijst en dat allemaal door een schuiver van Takaaki Nakagami en de daarbij behorende gele vlag situatie die volgens insiders onnodig lang en meer dan een minuut duurde.

Kortom, alle begin is moeilijk en dat bleek ook vrijdag op het Buddh International Circuit maar weer eens. De coureurs kunnen dan wel goed betaald worden, het circus kan dan wel met een miljoenen begroting werken maar als de veelal op vrijwillige basis werkende marshals het af laten weten dan wordt er niet gereden of krijg je dit soort situaties. Stof tot nadenken voor de organisatie, maar in dit geval ook zeker voor de veelal goed betaalde en als prof door het leven gaande MotoGP coureurs.







Handige links Indian Oil Grand Prix of India:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • Luca Marini
  • Alex Espargaró
  • Stefan Bradl
  • Francesco Bagnaia
  • Michele Pirro
  • Stefan Bradl
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Francesco Bagnaia
  • Marc Marquez _helm
  • Marc Marquez
  • MotoGP coureurs - cricket
  • Buddh International Circuit
  • Collin Veijer
  • Franco Morbidelli



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’