Titel ligt voor het grijpen voor Helder Sidecarshop Racing na Red Bull Ring

163
helder
Helder Sidecarshop Racing | foto© Henk Teerink

Om de drukke reeks van de deze periode af te sluiten reisde het team Helder Sidecarshop Racing af naar Oostenrijk om weer te strijden om de titel van de INT Sidecartrophy kampioenschap. Met 37.5 punten voorsprong was de insteek geen risico’s te nemen en Spendall te volgen, en waar mogelijk proberen te winnen.

Zaterdagochtend was de eerste kwalificatie. Deze werd gebruikt om de omstandigheden en de baan te verkennen. Erg uitdagend is de baan niet, maar kan toch op sommige punten verraderlijk zijn. Desondanks zetten Kees en Jeroen de snelste tijd neer, met een forse voorsprong op de concurrentie.







https://www.youtube.com/watch?v=hQnb4WjVnP0

Later die dag was het tijd voor de 2e kwalificatie. Het tempo zat er direct goed in, er werd zeer constant gereden en de tijd van vanmorgen werd ook weer verbeterd. De concurrentie ging ook wat sneller maar was niet opgewassen tegen de scherpe tijd van Kees Endeveld en Jeroen Remmé. Dat de baan verraderlijk was wisten we al, maar in de laatste minuten pushte Kees iets te veel en dat resulteerde in een uitje in de grindbak. Goed afgelopen en geen schade dus dat mocht de pret niet drukken.

https://www.youtube.com/watch?v=0PqziExhmuQ

Aan het eind van de dag was de super-sprintrace gepland, die over vijf ronden zou gaan. De start was matig en Kees en Jeroen doken als achtste de eerste bocht in. Al snel werd er korte metten gemaakt met een aantal combinaties, en kwam het tot een gevecht met Spendall en Kimswegler. Dit zou een mooie en faire strijd worden om het podium die uiteindelijk in het voordeel van Helder Sidecarshop Racing zou vallen. Wederom zijn er punten gewonnen op onze titel concurrent Spendall.

https://www.youtube.com/watch?v=ES6MNP1MuGA

Zondag lagen de kaarten ineens anders voor Helder Sidecarshop Racing want het regende. Regen is toch wel in het nadeel van Kees tegenover de ervaren rot Spendall. Er werd besloten geen risico’s te nemen en de race uit te rijden om de schade in het puntentotaal te beperken. Na een dramatische start was de snelheid snel gevonden en konden Kees en Jeroen de top drie aardig volgen. Er werd uitgegaan van een vierde plaats en een tweede in de titelstrijd, totdat Spendall iets te overmoedig werd in de regen en tot twee keer toe spinde. Hij kwam uiteindelijk als vijfde over de finish. Weer werden er dus belangrijke punten vergaard en er werd stiekem een beetje gehoopt dat de titel in de hoofdrace later die dag wel eens behaald zou kunnen worden. Dit kon alleen als Kees en Jeroen voor Spendall zouden finishen in de 10 ronde tellende hoofdrace.

https://www.youtube.com/watch?v=Ipc8ebIqLa0

Helaas was het niet droog voor de hoofdrace en de strategie was dus hetzelfde als de laatste race. Geen risico’s nemen en hopen op een fout van de concurrent. Het was een beetje hetzelfde beeld als de vorige race waar vier combinaties streden om het podium. Met Spendall voorop die deze keer geen fout maakte en zij wonnen dan ook de wedstrijd. Kees en Jeroen werden keurig derde. Maar omdat de Italiaanse combinatie die tweede werd niet meedoet voor het kampioenschap kregen Kees en Jeroen de 20 punten voor plek 2. Helaas was dit niet genoeg voor de titel, daarvoor kwamen wij een punt tekort.

Onze voorsprong is nu 49 punten. Dit betekend dat als Kees en Jeroen een van de 2 races in het Duitse Frohburg finishen dat het kampioenschap binnen is.

Kees Endeveld: “Ik heb een dubbel gevoel bij dit weekend. Onze voorsprong in het kampioenschap hebben wij uitgebouwd. Maar we waren zo dichtbij. Ik durfde het risico in de regen niet te nemen. Een foutje is zo gemaakt”