HRC ontslaat Kokubu en klopt aan bij Aprilia duo Viñales en Rivola

6016
shinichi-kokubo
Shinichi Kokubu (l) | foto© Honda Racing

Dat Honda momenteel in de hoek zit waar de klappen vallen binnen het MotoGP wereldkampioenschap zal voor weinig MotoGP fans nog een verrassing zijn. Dat het intern inmiddels menens is werd vrijdag tijdens de eerste van de Motul Grand Prix of Japan in Motegi wel duidelijk. De grote schoonmaak intern lijkt begonnen en de zoektocht naar nieuwe ingenieurs, technici en zelfs een vervangende MotoGP coureur is in volle gang.

Om te constateren dat de huidige Honda RC213V te kort komt op b.v. de Ducati, KTM en Aprilia daar hoef je geen ingenieur voor te zijn. Ook bij de huidige Honda coureurs heeft dit geleidt tot grote frustratie, sterker nog zesvoudig wereldkampioen Marc Marquez heeft al een tijdje geleden de druk er flink opgezet bij zijn werkgever en heeft inmiddels zelfs al een panklaar aanbod op zak van Gresini Racing MotoGP voor 2024.







Of het te laat is, of er nog onderling gesproken wordt is op dit moment onduidelijk maar wat wel duidelijk is geworden dat de grote schoonmaak (reorganisatie) is begonnen binnen de MotoGP tak van Honda (HRC). Zo werd vrijdagochtend in Motegi duidelijk dat er inmiddels al afscheid is genomen van Shinichi Kokubu (HRC Director – General Manager Technology Development Division). De Japanner werd onlangs na een dienstverband van 37 jaar bedankt voor zijn bewezen diensten en was een week geleden al niet meer van de partij in India en ook dit weekend in Motegi is hij afwezig. Volgens insiders zal Tetsuhiro Kuwata binnenkort worden gepresenteerd als de vervanger van Kokubu.

Shinichi Kokubu
Kokubu trad in 1986 in dienst bij de Honda Racing Corporation en werkte op de ontwikkelingsafdeling aan de projecten zoals 500c, TT F1 en TT F3. Van 1996 tot 2001 was hij projectleider voor het NSR500-frame en in 2002 was hij algemeen projectleider voor de NSR500. In 2003 was hij projectleider voor het RC211V-chassis. Van 2004 tot 2007 werkte hij als hoofdingenieur in de MotoGP en SBK, en ook als chassisontwerper. In 2008 en 2009 was Kokubu projectleider voor de RC212V en van 2010 tot 2012 was hij technisch directeur. In 2013 werd hij Director of Development en in 2016 werd hij benoemd tot Director/General Manager in de Technology Development Division.

De grote vraag is of de reorganisatie op tijd is ingezet om Marquez aan boord te kunnen houden. Voor de buitenstaanders blijft het voorlopig nog gissen, maar het heeft er in ieder geval wel alle schijn van dat het inmiddels wel al te laat is. Deze conclusie kunnen we wel trekken nu in Motegi het nieuws is uitgelekt dat Honda Maverick Viñales benaderd heeft en een aanbod heeft gedaan om komend seizoen als coureur de gelederen te komen versterken. Het verhaal van Viñales staat echter niet op zichzelf, Honda heeft namelijk niet alleen geïnformeerd naar de diensten van de huidige Aprilia MotoGP coureur maar zo zou men inmiddels ook hengelen naar de diensten van Aprilia Racing CEO Massimo Rivola.

Kortom, de grote reorganisatie binnen HRC is begonnen. Wat weten ze intern bij HRC wat wij nog niet (officieel) weten. Eén ding moge duidelijk zijn, van spanning op de baan is bij Honda momenteel niet echt sprake maar daarentegen weten ze de spanning er wel op een hele andere manier in te houden.







Handige links Motul Grand Prix of Japan:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Marc Marquez
  • Marco Bezzecchi & Johann Zarco
  • Marco Bezzecchi
  • Jorge Martin
  • Jorge Martin
  • Sprint
  • Pre event persconferentie
  • Jorge Martin
  • Marco Bezzecchi
  • Francesco Bagnaia




Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’