De Franse bandengigant Michelin behaalde twee weken geleden, tijdens de GP van China op het circuit van Shanghai, haar 325e overwinning en zal dit weekend dominant aanwezig zijn in Le Mans voor de Grand Prix Alice de France.
Met een extra speciaal record in de MotoGP heeft de fabrikant uit Clermont-Ferrand 22 van de laatste 24 wedstrijden in de koningsklasse gewonnen; zo ook de laatste 13 titels.
MichelinÕs successen op het Franse asfalt zijn al net zo indrukwekkend, met de overwinning in 24 van de laatste 31 Franse GP’s, waarbij we teruggaan naar de tijd dat de Franse GP werd gereden op het stratencircuit van Charade, enkele kilometers verwijderd van het huidige hoofdkwartier van Michelin in Clermont-Ferrand HQ.
Michelin won nooit de koningsklasse op het Charade circuit, dat zo vlak voor de deur lag. In die tijd zette de Franse fabrikant haar eerste stappen in de GP, toen het circuit als te gevaarlijk voor de GP bestempeld werd en het evenement verplaatst werd.
Pierre Dupasquier, Michelin motorsport directeur, kijkt terug op zijn ervaringen met het racen op twee wielen.
ÒIk weet nog dat ik naar Geoff Duke en John Surtees keek. Toen droomde ik er al van betrokken te raken bij het racen, maar het was maar een droom, waarbij ik er niet vanuit ging dat het ooit werkelijkheid zou worden,Ó aldus Dupasquier. ÒDaarvoor in de plaats reed ik overal naartoe op mijn motorfiets, van Finland, naar Turkije, naar Dakar. Ik hield van het rijden en ben vaak gevallen, als ik probeerde hard te rijden, maar ik had nooit gedacht bij het racen betrokken te raken.Ó
Dupasquier, 67, kwam begin jaren 60 voor het eerst in dienst bij Michelin en raakte in 1973 volledige betrokken bij de race activiteiten van het bedrijf. Dit was net voordat Charade van de GP kalender werd gehaald.
ÒHet was een geweldig circuit, wat een beetje leek op een kleine Nurburging,Ó herinnert de Fransman zich. ÒHet lag in de heuvels en het ging dus op en neer, had blinde bochten, geweldig, maar ook erg gevaarlijk.Ó
ÒIk herinner me de laatste paar GP’s, die daar verreden werden. We gaven onze nieuwe PZ2 banden aan Christian Bourgeois, n van de eerste coureurs, die echt hard begon te rijden op onze banden. De PZ was maar gewoon een band voor op de weg; de PZ2 was dezelfde band met een zachtere compound voor het racen. Maar met deze banden begon ons succes in de racewereld, waar we vandaag nog steeds van genieten.Ó
BRON: Dorna Sports
Vertaling: Harry Haddering ([email protected])