MIR Racing Cup: Luuk de Vries in de top 10 in Fortuna

369
luuk-de-vries
Luuk de Vries | foto© Luuk de Vries Motorsport

Na een lange zomerstop stond afgelopen weekend race 5 van de MIR Racing Cup gepland. Ditmaal in het Spaanse Fortuna (Murcia). Vooral de zaterdag beloofde een warme dag te worden, hier stonden 4 trainingen en 2 kwalificaties gepland, gevolgd door een warm up en 2 races op de zondag.

Training 1
Fortuna is in tegenstelling tot Navarra (de vorige race) weer een kleine baan op de kalender. Ook hier was De Vries nog niet eerder geweest, waardoor training 1 in het teken stond van de baan verkennen. Een leuke baan met veel bochten combinaties is de conclusie na de 1e training. Afgesloten op een 13e plek (+3.198).







Training 2
De Vries start de 2e training gelijk fel en verbetert zich meteen in zijn eerste geklokte ronde. Uiteindelijk komt de jonge Nederlander in een mooi groepje met Dean (Gouw) en later sluit een Duitse coureur zich daarbij aan. De Vries is de snelste van het groepje en maakt weer een mooi stapje, p9 (+1.721).

Training 3
In eerste instantie in een minder groepje op de baan maar dit resulteerde in mooie inhaalacties van De Vries. Hij kwam in de buurt van zijn snelste tijd en reed redelijk constant. Door wat probleempjes met grip aan de voorkant en een aantal gele vlaggen geen verbetering in tijd. Wel een goede sessie, p11 (+2.402).

Training 4
Na training 3 hebben een aantal punten doorgenomen te hebben waar De Vries zich kon verbeteren, om zijn tijd aan te kunnen scherpen. Eigenlijk moest in deze sessie alles kloppen, zodat de Nederlander er in de kwalificaties gelijk kon staan! Opnieuw een hele goede sessie, waar hij de tijd rijdt welke we van tevoren bedacht hadden 1.18.8. Dit resulteert opnieuw in een p9 (+1.322), klaar voor de kwalificaties!

QP1
De Vries is gelijk goed op tempo en zet in ronde 4 gelijk een goede tijd, waarin hij zichzelf met 0,5 sec. verbeterd t.o.v. training 4. De Vries komt te rijden met Gouw en zij helpen elkaar hun tijd aan te scherpen. Helaas zijn er veel gele vlaggen wegens crashes, maar ondanks dat blijft De Vries zich verbeteren. De “1.18 laag” waar we op hoopten zet De Vries  in ronde 5, gevolgd door een 1.18.0 in ronde 8 en als kers op de taart verbeterd de Nederlander zich nogmaals met 0,5 sec. in zijn laatste ronde 1.17.506, een mooie p8 (+1.125)! Een super verbetering van 1,3 sec. t.o.v. training 4.

QP2
De Vries begint de kwalificatie met wat “verkeer” voor hem en rijdt een groot deel van de sessie alleen. De laatste 5 min. laat hij zich nog even terugzakken en heeft hij een mooi richtpunt voor zich. Hij weet zijn tijd beetje bij beetje aan te scherpen, maar komt nét te kort om zijn snelste tijd van QP1 te verbeteren. Desalniettemin is een p7 op +0.608 gewoon super goed!

Raceday
De sterke lijn van de zaterdag doortrekken was het plan voor de zondag. De Vries start beide races vanaf een negende plek binnen een sterk startveld van 27 coureurs.

Warm up
De Vries wilde er gelijk goed bij staan in de warm up om zichzelf een goed gevoel te geven richting de races. Hij had een super goed plekje op de baan en kon zichzelf naar het groepje voor zich rijden. De tijden die De Vries reed waren serieus snel en hij zat al snel binnen een seconde van zijn kwalificatietijd. De Vries blijft zich verbeteren en zet de snelste tijd van de sessie! Met nog een kleine crash in de laatste ronde sluit De Vriesdeze sessie af op p1!  Dit schept een hoop vertrouwen voor de races!

Race 1
Met de start verliest De Vries een plek, maar deze pakt hij snel terug. Hij weet het gat dicht te rijden naar het groepje voor p7 & p8. De Vries blijft de snelste, maar kan helaas nog niemand voorbij. Rijdend op een 9e positie probeert de Nederlander in de laatste ronde op het snelste stuk van de baan nog een aanval te plaatsen op p8, maar crasht hierbij helaas. Gelukkig is hij zelf oké, maar door de schade aan de motor was de race hierbij klaar. Gestreden voor wat hij waard was en geprobeerd wat hij kon!

Na race 1 was het hard werken geblazen om de motor op tijd klaar te hebben voor race 2. Met de goede hulp van een monteur van MIR Racing wist het team de motor op tijd klaar te krijgen, waardoor de Nederlander gewoon van start kon!

Race 2
Een hele goede start, maar De Vries verliest helaas 4 plekken door een schakelfoutje. Na 2 rondes neemt De Vries de twaalfde positie over en kon hij zich opmaken om het gat naar de groep voor hem te dichten. Met constante rondetijden lukt dit uiteindelijk. De groep is al een beetje uit elkaar gevallen, en p8 zal het maximaal haalbare worden. In de laatste ronde doet De Vries zijn uiterste best om nog een inhaalpoging te doen, maar dat lukt nét niet. Als negende over de finish is hartstikke goed en een mooie afsluiting van het weekend waarin De Vries opnieuw een hoop heeft geleerd!

Ondanks dat De Vries in race 1 niet gefinisht is schuift hij door zijn negende plaats in race 2 op naar de negende plaats in het klassement. Race 6 staat in het weekend van 21 & 22 oktober gepland op het nieuwe circuit van San Lucar.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’