MotoGP: Druk neemt toe bij Konica Minolta Honda.

256

Enkele jaren geleden behoorde het Konica Minolta Honda team tot de teams die voor het podium konden strijden maar de teleurstellende resultaten van de laatste drie seizoenen beginnen zwaar te wegen bij het team.

Toen het team uit de rook van het team van Sito Pons ontstond leek er geen vuiltje aan de lucht. Het team streed met rijder Makoto Tamada regelmatig voor podiums en zelfs overwinningen. Tamada zorgde met de Camel Honda zelfs voor de eerste successen voor Bridgestone toen hij in 2004 in Brazilië en Japan wist te winnen en ook nog een podium pakte in Portugal. In 2005 ontstond Konica Minolta Honda en werd er gekozen voor Michelin banden waar Tamada maar niet aan kon wennen. Tamada’s beste resultaat in zijn twee jaar bij Konica Minolta Honda was een derde plaats in zijn thuisrace in Japan en verder zat de Japanner wel in de top tien maar niet aan de goede kant.







Vorig jaar werd er voor gekozen om het contract met Tamada niet te verlengen en werd voor Shinya Nakano gekozen. Nakano beging hiermee de grootste fout uit zijn carrière want ook Nakano kan, na jaren bij Kawasaki op Bridgestone te hebben gereden, niet goed overweg met de Michelin’s en de Honda RC212V. De Japanner, waarvan de geruchten gaan over een overstap naar Gresini Honda, heeft nog niet verder weten te komen dan drie tiende plaatsen en dat is niet wat het team en de rijder voorafgaand aan het seizoen voor ogen hadden.

"Natuurlijk is iedere Grand Prix weer een ander verhaal maar ik denk dat Shinya nu langzamerhand een agressievere benadering voor het weekeinde in Estoril zal moeten laten zien vooral tijdens de race," vertelde teammanager Gianluca Montiron. "We weten dat Shinya moeilijkheden heeft gekend om zich aan te passen aan de materialen die we dit seizoen tot onze beschikking hebben maar we hebben langzaam het punt bereikt in het seizoen waar de resultaten langzamerhand zullen moeten komen om dit project levensvatbaar te houden anders zullen we misschien een andere strategie of benadering in het team en de motor gaan zoeken. Ik hoop dat Shinya op het circuit van Estoril in staat zal zijn om een stap voorwaarts te maken. En dat we het komende weekeinde goed weer zullen hebben, zodat we de tijd krijgen om een goede afstelling te kunnen vinden voor de machine. Het is voor ons heel belangrijk dat we tijdens deze wedstrijd een goed resultaat gaan behalen om het goede gevoel mee te nemen naar de Japanse Grand Prix, want dat is de thuiswedstrijd voor onze coureur en eveneens het land van herkomst van onze belangrijkste technische partner HRC en van onze hoofdsponsor Konica Minolta."