MV Agusta en Paton opnieuw op het circuit van hun grote successen!

141

Het deelnemersveld dat de organisatoren van de Bikers’ Classics hebben verzameld mag dan zeer hoogstaand zijn, het machinepark is gewoon uitzonderlijk. De mooiste en meest zeldzame Grand Prix-motoren zullen van de partij zijn en U zal de gelegenheid krijgen om ze van dichtbij te gaan bekijken.

Onlosmakelijk verbonden met de naam Giacomo Agostini, die met zijn aanwezigheid deze 3e editie van de Bikers’ Classics een extra elan geeft, arriveert het merk MV Agusta op volle sterkte in Francorchamps. Als houder van 75 wereldtitels (38 voor de piloten en 37 als constructeur) en 3.027 overwinningen in alle mogelijke disciplines maakt dit merk deel uit van de grote namen in de motorsport.







Het was in 1950 dat een MV Agusta voor de eerste keer meestreed in een Grand Prix, met een 125 cc die 13 pk haalde aan 10.000 opm. In hetzelfde jaar 1950 werd de MV 500 met grote luister voorgesteld in Milaan. De eerste wereldtitel werd gewonnen door Cecil Sandford in 1952. Deze werd gevolgd door de zeer prestigieuze namen van Carlo Ubbiali, Phil Read, Giacomo Agostini, Gary Hocking en John Surtees. Al deze piloten hebben het MV Agusta mogelijk gemaakt een bijzonder gevarieerd palmares te verzamelen.

Voor deze 3e editie van Bikers’ Classics zullen de meeste machines die MV Agusta een plaats in de geschiedenisboeken hebben bezorgd aanwezig zijn, zoals de unieke 6-cilinder maar ook de 500 waarvan de 4-cilinder in lijn dertig jaar geleden al 102 pk aan 14.600 opm. haalde.

Paton heeft dan wel niet het palmares van MV, deze Italiaanse ambachtsman brengt enkele wondermooie machines mee die zijn reputatie waargemaakt hebben. Zo zal u de 250 kunnen bekijken die dankzij Alberto Pagani 3e ge‘indigd is in de TT van het Eiland Man in 1964 en die dat jaar op dezelfde plaats in het wereldkampioenschap zou eindigen.

Aan de zijde van deze 250 staat een ex-Fred Stevens 500, de eerste Paton met die cilinderinhoud en uitgebracht in 1966. Deze machine behaalde onder andere de overwinning in de North West 200 en gooide er tegelijkertijd nog een nieuw snelheidsrecord bovenop. In 1967 kon Stevens zich met zijn 500 als 6e rangschikken in het wereldkampioenschap, 5e in de TT van het Eiland Man en 3e in de Grand Prix van Belgi‘, die trouwens in Spa gereden werd op 2 juli 1967! Precies 38 jaar na die podiumplaats zal deze machine dus opnieuw over de Raidillon rijden.

Een andere 500, de meest performante tweecilinder van dit merk, zal ook van de partij zijn. Bereden door Billie Nelson in de Grote Prijzen van 1968 is deze machine onder andere 15e ge‘indigd in het wereldkampioenschap, om het jaar daarop drie tweede plaatsen in de wacht te slepen achter Ago en zijn MV in Le Mans, de Sachsenring en op Imatra. Alles bij elkaar zullen er niet minder dan 10 Patons aanwezig zijn, waaronder ook de 500 8V met Bimota-kader, de laatste fiets die Paton uitgerust heeft met een viertaktmotor waarna hij de tijdsgeest volgde en overgegaan is op tweetakt.

Echte sterren en uitzonderlijke machines, dat is het recept van de Bikers’ Classics.