Jack Miller zal ook in 2020 in de kleuren van Pramac Racing actief zijn in de koningsklasse. De Australiër heeft zijn contract met Ducati met één jaar verlengd en krijgt komend seizoen net als Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci de beschikking over een Ducati Desmosedici GP 20.

De kogel is eindelijk door de kerk, Jack Miller heeft zijn handtekening gezet onder een nieuw Ducati contract, een contract waarmee hij in 2020 opnieuw door Ducati ondergebracht wordt bij Pramac Racing en de beschikking zal krijgen over het nieuwste fabrieksmateriaal van de Italiaanse motorenfebrikant.

Allemaal vanzelf ging het verlengen van de overeenkomst echter niet voor de Australiër. Nadat Miller en Ducati en Pramac Racing er mondeling uit waren kwam er een kink in de kabel en liet het zetten van een handtekening nog enige tijd op zich wachten, dit tot grote ergernis van Miller en zijn persoonlijk manager (de Finse teambaas Aki Ajo).

Gigi Dall’Igna – General Manager Ducati Corse, bleek namelijk achter de schermen te werken aan een terugkeer van Jorge Lorenzo naar Ducati wat resulteerde in de situatie dat mocht de Spanjaard hiertoe bereidt zijn, zijn huidige contract met Honda vroegtijdig kunnen beëindigen dat dit ten koste zou gaan van een langer verblijf van Miller.

In eerste instantie bleef Miller politiek correct richting de media maar het moge duidelijk zijn dat dit hem niet in de koude kleren ging zitten, sterker nog het voelde als een klap in zijn gezicht. Op de Oostenrijkse Red Bull Ring liet Miller zelfs weten dat het voelde als een flinke klap in zijn nek en alsof hij het vijfde wiel aan de wagen was bij Ducati.

De Australiër kon zich in Oostenrijk vanzelfsprekend ook iets harder opstellen want zijn manager Aki Ajo had inmiddels een plan B achter de hand voor een langer verblijf in de koningsklasse; een aanbod om na dit seizoen de plaats in te nemen van Johann Zarco binnen het Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team.

Nadat het op vrijdag op de Red Bull Ring al duidelijk was dat Lorenzo niet op het aanbod van Ducati in zou gaan en hij zijn contract bij het Repsol Honda Team tot aan het einde van 2020 gewoon uit zal dienen kon Miller ineens kiezen uit twee opties.

Nadat afgelopen zondagavond al bekend werd dat de Australiër niet in zou gaan op het aanbod van KTM heeft Pramac Racing nu officieel bekend gemaakt dat Miller ondanks alles toch heeft gekozen voor een langer verblijf bij Ducati.

De Australiër, die rechtstreeks bij Ducati onder contract blijft staan, zal net als de afgelopen twee jaar door de fabriek ondergebracht worden bij Pramac Racing maar wel – net als zijn teamgenoot Francesco Bagnaia – de beschikking krijgen over een Ducati Desmosedici GP 20. Het zal komend seizoen voor het eerst in geschiedenis worden dat Ducati met vier identieke fabrieksmachines actief zal zijn in het MotoGP wereldkampioenschap.

Onderstaand de reacties van zowel Miller, Pramac Racing en Ducati. Ondanks hetgeen er zich de afgelopen weken heeft afgespeeld is na het zetten van de handtekening de rust blijkbaar wedergekeerd en is iedereen vanzelfsprekend heel erg blij en zijn er uitsluitende lovende woorden te lezen.

Jack Miller: “Ik ben erg blij dat ik deze overeenkomst heb bereikt. Pramac Racing is een team dat me vanaf het begin op mijn gemak heeft gesteld en de relatie met Ducati is zeer hecht. Ik heb komend seizoen een officiële fabrieksfiets tot mijn beschikking en zal mijn best doen om goede resultaten te behalen. Ik wil Ducati en mijn team bedanken voor het geweldige werk dat ze tot nu toe hebben verricht.”

Francesco Guidotti (Team Manager Pramac Racing): “Ons belangrijkste doel is om jonge rijders te laten groeien en ze de kans te geven om op een dag op de Ducati-fabrieksfiets te kunnen stappen. Jack blijkt een groot talent te hebben en zijn huidige positie in het klassement is hier een bevestiging van. We zijn er trots op dat we hem ook volgend seizoen bij ons hebben en we blijven nu gefocust op ons werk om in 2019 nog betere resultaten te behalen.”

Paolo Ciabatti (Ducati Corse Sporting Director): “We zijn erg blij dat we een overeenkomst hebben bereikt met Pramac Racing die ons hiermee in staat stelt om volgend jaar voor zowel Jack als Pecco Desmosedici met GP 20 machines aan de start te verschijnen. Het zal de eerste keer zijn dat Ducati vier identieke motoren in de MotoGP heeft, twee voor het Ducati-fabrieksteam en twee voor Pramac Racing: deze uitzonderlijke inspanning zal ons helpen om meer informatie te verzamelen en te delen en het ontwikkelingsproces te verbeteren, met als doel nog betere resultaten te behalen en een eerlijke en positieve concurrentie tussen onze rijders te stimuleren. We zijn erg blij dat Jack volgend jaar met ons doorgaat, omdat hij sinds zijn komst in 2018 voortdurend vooruitgang heeft laten zien en we willen Pramac Racing bedanken voor hun voortdurende inzet voor Ducati.”

 

Handige links myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App