Dorna CEO Carmelo Ezpeleta heeft onlangs wel een heel speciaal verzoek ontvangen: Kawasaki vroeg de Dorna baas een MotoGP wildcard aan te mogen vragen en daarbij gebruik te willen maken van hun huidige World Superbike machine.

Kawasaki is al geruime tijd niet meer als motormerk vertegenwoordigd in de MotoGP klasse. De Japanners hebben zich de afgelopen jaren uitsluitend geconcentreerd op deelname in het FIM Superbike World Championship. Niet zonder succes overigens want Kawasaki wist de afgelopen vijf jaar met Jonathan Rea het kampioenschap te domineren en vijf jaar op rij zowel de rijders- als ook de constructeur wereldtitel in de wacht te slepen.

Kawasaki leek dan ook geen enkele interesse te hebben voor een terugkeer in de koningsklasse, maar niets blijkt minder waar zo blijkt in een interview welke het Italiaanse GPone.com onlangs had met Dorna baas Carmelo Ezpeleta.

Carmelo Ezpeleta: ”Kawasaki vroeg me onlangs om een MotoGP wildcard, een wildcard waarmee ze met hun World Superbike aan de start wilden verschijnen. Wildcards zijn echter voorbehouden aan fabrikanten die al betrokken zijn bij MotoGP.”

Of het verzoek een eerste teken is dat Kawasaki een terugkeer naar de koningsklasse overweegt is niet bekend, wat wel duidelijk is dat een terugkeer in de koningsklasse niet eenvoudig zal zijn gezien de huidige geldende regels. De huidige regels zijn namelijk dat de MotoGP startgrid uit maximaal 24 rijders mag bestaan. Op dit moment zijn het er slechts 22, maar daar komt per 2020 verandering in als Aprilia haar samenwerking na het seizoen 2021 zal beëindigen en vanaf 2022 als volwaardig fabrieksteam zal opereren. Het team van Fausto Gresini – het huidige Aprilia team – zal dan op zijn beurt verder gaan als klantenteam. Met welk merk dat zal zijn is officieel nog niet bekend maar alle tekenen wijzen er momenteel op dat Gresini met Suzuki in zee zal gaan.

Concreet betekent dit dat Kawasaki in geval van een terugkeer naar de MotoGP klasse zou moeten fuseren met een bestaand MotoGP-klantenteam.

Een wijziging van het reglement en een uitbreiding naar 26 machines lijkt op dit moment niet wenselijk en volgens Ezpeleta misschien zelfs wel helemaal niet haalbaar.

Carmelo Ezpeleta: ”Vanuit een sportief oogpunt is het natuurlijk altijd beter om meer teams te hebben. Maar als je nadenkt over het budget, denk ik dat de huidige oplossing de beste is. Elk klantenteam betekent voor ons (Dorna) namelijk een investering van zes miljoen euro.”

De MotoGP klantenteams ontvangen jaarlijks een bijdrage van Dorna van zes miljoen euro, dit om de verschillen in slagkracht met de officiële fabrieksteams niet te groot te laten worden en hun voortbestaan op lange termijn te garanderen. Met andere woorden, het onderhouden van nog een extra MotoGP team is op dit moment bedrijfsmatig en financieel niet verantwoord voor Dorna. De enige kans voor Kawasaki om op korte termijn terug te kunnen keren in de koningsklasse is te fuseren met een bestaand MotoGP klantenteam, de kans dat dit zomaar gaat gebeuren lijkt ons echter niet heel erg groot.

 

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App