Progressie blijft

48

Hallo Racefans, Nu het verslag van de Rizla Racing Day 3 op het circuit van Assen. Deze dag voor zowel auto als de motorsport was nu ook weer echt druk bezocht en zo hoopte ik voor zoÕn groot publiek goed te eindigen. Vooraf gaand hieraan hadden we, omdat de starts tot nu toe behoorlijk slecht verliepen, een aantal proefstartjes gemaakt, alleen was de koppeling met de derde start al verbrand en konden we de motor weer voor dit evenement van een nieuwe koppeling voorzien.

Dit weekend hielden de meeste rijders zich ook erg bezig met de val van Peter Politiek het weekend ervoor, en er werd ook hier nog een hoop over gepraat. En met iedereen hoop ik ook dat het gauw weer goed met hem komt en dat hij weer gauw terugkomt op de Nederlandse circuits.







Ook deze keer hadden wij Nederlanders weer wat tegenstand van buitenlandse rijders die het ons hier lastig wilden maken.
Op zaterdag ochtend hoefde we gelukkig niet zo vroeg op en hadden we de eerste training pas om 10.25 uur. In deze training begon ik vrij langzaam ook omdat ik een nieuwe achterband had en nieuwe zuigers in moest rijden. Door de training heen bleven mijn tijden ook nog niet echt zoals zo eigenlijk zouden moeten zijn, mede door het groot aantal langzamere rijders had je zelden maar vrijbaan. Totdat aan het einde van de training ik steeds dichter bij Bram Appelo kwam. Hierdoor kreeg ik extra motivatie om hem te passeren. In de laatste ronde van de training pakte ik hem bij Mandeveen en dit werd zelfs mijn snelste ronde van 1.27,6 en ik had hiermee zomaar de 5e tijd.

De tweede training vond al anderhalf uur na de eerste training plaats en in de tussentijd had mijn monteur Bert het heel druk om de motor nog op tijd weer klaar te krijgen. Uiteraard lukte hem dat ook dit keer weer en konden we naar de tweede training. Inmiddels was de lucht erg donker geworden en was de kans op regen erg groot,dus gingen de meeste coureurs er gelijk al voor. Ik kon gewoon gemakkelijk dezelfde tijden als de ochtend rijden, maar doordat ik het maar met een tiende verbeterde zakte ik snel terug naar de 11e positie. Aan het einde van de training gingen een aantal rijders onderuit omdat het toch al iets begon te regenenen. Ik besloot om maar verstandig de pitstraat op te zoeken om zo niet te crashen. Op de 11 plaats getraind, stond ik toch maar een seconde achter de nummer vier Jaap Hoogeveen. En achter mij stond de volgende pas achttiende verderop. Zo hadden we goede hoop voor de race. Om een uur of vijf hadden we de motor al helemaal klaar voor de zondag, zodat we een relaxte avond hadden.

Op zondag hadden we jammer genoeg geen warm-up, zelfs om negen uur begon al de eerste wedstrijd van de totaal tien op de Rizla Racing Day. Omdat wij Õs ochtends om elf uur de wedstrijd al hadden zouden we veel eerder klaar zijn dan ooit tevoren. Met prachtig, zelfs warm weer stonden we klaar op de grid voor de race. Ik hoopte dat de geoefende starts goed zouden uitpakken en zo eens vooraan aan een race kon beginnen.
Het rode licht ging uit en ik schoot gelijk al een aantal man voorbij, ook ging het gemakkelijk de Nationale-bocht door en op de veenslag telde ik ongeveer zeven man voor me en wist niet wat me overkwam. In de tweede echte bocht, de Stekkenwal remde ik zelfs de super starter Mike Veldhuizen en de Belg Heyndricx er in een keer uit. Ook een bocht verder op pakte ik met insturen Jaap Hoogeveen buitenom. Verder naar start-finish zag ik alleen nog maar drie man voor me, het was Lagemaat, Voskamp, Smees en dan ik al, dit was gewoon geweldig. En paar ronden hield ik dit zo vol, totdat Lagmaat wegreed en Filart met zijn veel snellere Aprilia ons al snel in haalde. Ook de Finse EK rijder Lausletho kwam ons voorbij. In deze tijd hadden wij een geweldig gevecht voor de vierde plaats en een aantal keer per ronde verwisselde Stuart, Hans en ik van positie. Ondertussen kwamen door het oponthoud van ons gevecht Jarno Boesveld en Jaap Hoogeveen weer dichterbij. Totdat het goed fout liep bij het lappen van de langzamere coureurs op de veenslang. Waarbij Smees en ik het er nog het beste vanaf brachten. Voskamp en Hoogeveen moesten met een snelheid van meer dan 200 km/h door het gras en verloren veel terrein. Hierdoor verloor ik de aansluiting met Hans Smees en ook mijn concentratie verslapte wat, wat een aantal foutjes tot gevolg had.

Ondertussen kwam Boesveld weer dichtbij en toen ik een keer omkeek zag ik hem niet, kwam hij net via de andere kant voorbij. Ook Voskamp en Hoogeveen kwamen weer heel dichtbij en ik hoopte ze tot de finish voor te blijven. Echter in de laatste ronde remde Voskamp mij erweer uit voor de nationale bocht, ik kon hem gemakkelijk bijhouden en hoopte hem toch weer in Ramshoek of de GT-bocht terug te pakken. Ik zat weer echt dicht bovenop hem, alleen pakte hij een zo defensieve lijn, dat het onmogelijk was om hem nog voorbij te steken, en zo werd ik toch nog mooi zevende.

In deze race finishte ik zelfs achttien seconden achter top EK rijder en winnaar van deze race Henk vd Lagemaat . Ik had toch alweer een hoop progressie gemaakt.
Ook in de kampioenstand sta ik nu een stuk dichter achter de pech hebbende Gert Pieper die de 10e plaats nog in handen heeft. Over twee weken, 18 augustus gaan we een wedstrijd voor het Duits kampioenschap rijden op de Nurnbergring, om zo meer ervaring op te doen en nog beter in de komende races te eindigen. Hierna is het ONK weer aan de beurt in Tolbert op 25 augustus.

Ook hier hopen we jullie weer te zien.

Groeten,

Allard # 44