Rick Dunnik reed onlangs tijdens de IDM-finale in Hockenheim twee sterke races. Met een vijfde en derde plaats werd de Nederlander kampioen IDM Supersport 300 klasse. Na afloop sloeg de overwinningsroes echter snel om in onduidelijkheid. De Yamaha moest na een protest naar de technische controle, de jonge Staphorster werd gediskwalificeerd voor een remdruksensor. Vrijdag 9 oktober heeft hij bezwaar ingediend bij DMSB tegen deze merkwaardige beslissing.

De DMSB constateerde zondagavond na afloop van de titelrace op 27 september in Hockenheim direct een remdruksensor bij het achterwiel, een onderdeel dat volgens het IDM reglement verboden is. Teameigenaar Harm Dunnik heeft vervolgens meteen gemeld dat het geen sensor was en deze niet aangesloten was en dus geen enkele functie had. De DMSB heeft dit niet verder technisch onderzocht. De Yamaha werd afgekeurd, Dunnik uit de uitslag van de tweede race gehaald waardoor hij zijn 2020 IDM titel kwijt raakte.

De Yamaha was in Hockenheim echter niet anders dan anders. Dunnik heeft gedurende het seizoen alle wedstrijden met dit duidelijk zichtbare component gereden. Tijdens de vele technische controles door de DMSB inspecteurs is dit nooit als een overtreding gemeld, terwijl het overduidelijk zichtbaar is voor iedereen.

Team Zuwi HDRacing teammanager Harm Dunnik: “Het is opvallend dat dit na een team protest op Rick’s kampioensrace nu direct wordt gesignaleerd. En dat verdere controles, ook van het motorblok opeens niet meer nodig waren. Zondagavond laat na de diskwalificatie, heeft DMSB op verzoek van de IDM Technical Director, het motorblok echter alsnog uitgebreid gecontroleerd om verdere speculaties te voorkomen. Het blok voldoet, net als bij alle eerdere controles dit seizoen, aan de FIM SSP300/IDM specificaties. De Yamaha lag dit seizoen onder een vergrootglas door de prestaties van Rick. Ik merkte dat iedere keer bij de technische controles. Al met al vinden wij het een merkwaardige situatie en beslissing.”

Dat is ook de reden dat team HDRacing afgelopen week een bezwaar tegen de diskwalificatie heeft ingediend. Conform de regels is het binnen vijf dagen ingediend na ontvangst van de documenten op 6 oktober. DMSB heeft het op 9 oktober in Frankfurt ontvangen.

Team Zuwi HDRacing teammanager Harm Dunnik: “Ik hoop dat gezond verstand zegeviert, sportiviteit wint en dat de beslissing wordt teruggedraaid. Een wedstrijd hoort volgens mij tussen coureurs op het circuit te zijn, niet tussen teams buiten de baan!”

Wat de vervolgstappen zijn en hoe en wanneer de zaak behandeld wordt is nog niet bekend. Na de diskwalificatie van Dunnik ging de titel naar de jonge Duitser Lennox Lehmann.

Handige links IDM Hockenheim 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App