Het Internationale Deutsche Meistershaft (IDM) 2012 seizoen gaat van start. Plaats van handeling is de Lausitzring, n van de vier circuits uit de IDM cyclus welke gelegen zijn in de voormalige DDR. Het IDM is een internationaal hoog aangeschreven kampioenschap en mag zich al de nodige jaren verheugen op een behoorlijk internationaal startveld met daarbij ook de nodige Nederlanders.
<p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Dit seizoen maken twee Nederlandse toppers in de SS600 klasse de overstap van het ONK naar het IDM. Racesport zette de twee face to face en stelde ze een aantal vragen.</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;"><strong>Over wie hebben we het?</strong></p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Jos van der Aa, 23 jaar oud, vrijgezel en woonachtig in Ooijen. Jos kende een enigszins moeizaam begin in 2011, stond enkele maanden aan de kant door een ontsteking aan zijn evenwichtsorgaan en verbaasde bij zijn terugkeer in augustus, op Spa-Francorchamps, iedereen door met name op een natte baan rijles te geven aan de concurrentie.<strong></strong></p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Kervin Bos, 25 jaar, ongehuwd en woonachtig in Wilnis. Kervin startte geweldig in 2011 met drie overwinningen in de eerste drie races. Een valpartij in Hengelo zorgde voor een zware enkelblessure die hem langdurig aan de kant hield en hem vrijwel zeker de ONK titel kostte. Tweede Paasdag won Bos met groot machtsvertoon de openingsrace voor het ONK 2012 seizoen in de SS600. </p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;"><strong>Wat zijn jullie beweegredenen te kiezen voor het IDM?</strong></p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Jos: “In het IDM heb je minder weekenden dan in het ONK maar per weekend wel veel meer rijtijd. Het kampioenschap is professioneler opgezet dan het ONK en de concurrentie is er veel groter. Het IDM is daarmee een betere opstap naar het WK Supersport dan het ONK.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Kervin: “Om verder te komen in de motorsport hebben wij er voor gekozen om een hoger niveau uit te zoeken. In het ONK wordt hard gereden maar de top is erg smal. In het IDM word er harder gereden, is er meer vrijheid qua motor techniek en de top is veel en veel breder. Mijn droom is en blijft om ooit een wk jaar te rijden in welke klasse dan ook. Ik ben dan ook van mening dat als je kan zeggen dat je (een) IDM podium(s) heb gehaald dat je een competitieve rijder bent. Het IDM is in mijn optiek meer geschikt om door te groeien naar een eventueel WK of Europees niveau dan het ONK.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;"><strong>Jullie rijden beiden met Yamaha. Wie tuned jullie motoren en waarom de keuze voor die tuner?</strong></p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">Jos:<strong> “</strong>Mijn motor word getuned door Michael Galinski. De reden is simpel, Michael Galinski is de Yamaha man in het IDM. Hij denkt en helpt mee en staat voor wat hij doet. Daarnaast is Michael ook op de races aanwezig en zorgt hij ook daar voor de nodige ondersteuning.” </p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Kervin: “Mijn motoren worden getuned en opgebouwd door Ahnendorp Tuning. Omdat het niveau in het IDM hoog licht is zeer competitief materiaal vereist. Ahnendorp Tuning (gerund door oud coureur Swen Ahnendorp) is hierbij een geweldig geschikte partner om ons qua techniek naar een hoger niveau te helpen. Om goed te kunnen scoren hoort alles perfect in orde te zijn en daar valt het materiaal ook uiteraard onder.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;"><strong>Krijgen jullie ondersteuning vanuit Yamaha Nederland of anderszins vanuit Yamaha?</strong></p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Jos: “Vanuit Yamaha Nederland krijg ik geen ondersteuning. Zoals hiervoor vermeld helpt Michael Galinski (Yamaha Duitsland) mij wel.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Kervin: “Wij worden ondersteund door Yamaha Motor Nederland in combinatie met vd Heyden Motors Den Bosch. Zij ondersteunen mij al vanaf mijn tweede raceseizoen. Door de jaren heen is vd Heyden Motors een enorme trouwe sponsor van mijn raceteam waarbij aan alle kanten word meegedacht en hulp word geboden.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;"><strong>Rijden jullie nog andere races dan enkel IDM (wildcard WSS, ONK)?</strong></p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">Jos: “Naast het IDM heb ik geen mogelijkheid om een wildcard aan te vragen voor WK supersport, simpelweg omdat er helaas geen geld voor is. Ik rijd wel 2 ONK wedstrijden mee, Oss (mijn thuisrace) en de laatste ONK op Assen.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Kervin: “Wij zullen naast het volledig IDM kampioenschap ook deelnemen aan een groot deel ONK´s. Als mijn fysieke gesteldheid het toelaat zullen we alle ONK´s rijden naast het IDM. Mocht het seizoen verlopen zoals we willen dan proberen we later in het seizoen nog een wk start te realiseren.</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;"><strong>Doelstelling, ambitie voor dit seizoen?</strong></p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">Jos:” Mijn doelstelling voor dit jaar is elke race in de top 5 te komen en proberen om op het podium te komen als het er in zit. Ik ben van plan om veel punten te halen voor het kampioenschap en vooral niet te veel te crashen.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Kervin: “Podiumplaats in het IDM tijdens minimaal één van de raceweekenden buiten Assen. Ik ben van mening dat je als Nederlander ook op andere circuits hard moet kunnen gaan en podiumplaatsen moet kunnen bemachtigen.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;"><strong>Budget voor komend seizoen?</strong></p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">Jos: ”Ons budget is en blijft een zorgenkindje. Het bedraagt op dit moment rond de € 25.000 en dat is voor een goed IDM seizoen aan de magere kant. Vandaar ook dat we naast het IDM nauwelijks ONK wedstrijden rijden. Hopelijk is het toerijkend maar een extra sponsor is uiteraard meer dan welkom.</p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">Kervin: “Ons budget is ons budget en hoe veel dat is houd ik graag voor mijzelf.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;"><strong>Wat is jullie doelstelling voor de langere termijn? Hoelang geef je jezelf de tijd en wat voor budget is er nodig voor dat doel?</strong></p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">Jos: “Mijn doelstelling op de langere termijn is het WK SS600. Uiteraard wil ik dat graag in 2013 realiseren maar ik geef mezelf uiterlijk de tijd tot 2014. Ik heb niet echt 100% een idee wat het budget zal moeten zijn maar schat dat het ergens rond de € 150.000 en € 200.000 zal moeten zijn als je een beetje mee wil kunnen komen.”</p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">Kervin: “De doelstelling voor de langere termijn is een jaar deelnemen in een Europese of WK klasse. De voorkeur gaat daarbij uit naar het WK SS600. Deze doelstelling proberen we binnen maximaal twee seizoenen te bereiken. Het budget is daarbij een moeilijke factor. We hebben ons de afgelopen winters al eens georiënteerd en voor een WK supersport seizoen is ongeveer € 180.000 nodig als je wil gaan rijden in een semi topteam.”</p>
<p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;"><strong>Wie zijn de belangrijkste personen in je carrière tot nu toe en waarom?</strong></p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Jos: “De belangrijkste persoon in mijn racecarrière is en blijft altijd mijn vader. Hij heeft altijd alles voor mij gedaan en doet dat nu nog steeds. Ik kan racen thanx to him! Daarnaast staat natuurlijk de rest van ons gezin. Ze hebben er allemaal veel voor gedaan en ook heel veel voor gelaten. Verder zijn uiteraard alle leden en sponsoren van het team superbelangrijk voor mij.” <strong></strong></p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm;">Kervin: “De belangrijkste persoon is en blijft mijn vader. Hij steunt me al vanaf dag één in mijn grote passie en way of live voor het racen! Tevens is Karl van Tilburg inmiddels al drieseizoen een enorme steun voor me op de circuits op het gebied van data en afstelling van de vering. Daarnaast zijn uiteraard ook de overige teamleden en sponsoren onmisbaar voor mij.”</p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm;"><strong>Wie zijn jullie belangrijkste sponsoren?</strong></p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm;">Jos: “ Bij mij zijn Dirks ladders&trappen en Cloud 9 men’s footwear only de belangrijkste sponsoren.”</p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm;">Kervin: “LiquidRubber Europe, vd Heyden Motors Den Bosch, MotorbandenDiscounter.nl en Yamaha Motor Nederland zijn mijn belangrijkste sponsoren.”</p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm;"><strong>Wie zijn de te</strong><strong>ammensen om je heen en wat voor taak hebben ze?</strong></p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm;">Jos: “Mijn vader, Ad van der Aa teameigenaar/manager, Carola van der Aa catering, Peter Vermeulen sponsorwerving, Mark van Wijchen monteur, Randy Beck data/veringspecialist en Thijs Schaffers is verantwoordelijk voor de PR.”</p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm;">Kervin: “Jaap Bos teammanager, Karl van Tilburg data/veringspecialist, Philip Klijmij monteur, Wouter Tijhuis monteur en Magreth de Wit catering.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;"><strong>Wat draag je zelf bij aan het team? Kortom, heb je meer beslommeringen rondom het team dan enkel het rijden zelf?</strong></p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm;">Jos: “Ik moet eerlijk toegeven dat achter de schermen mijn vader en Peter Vermeulen eigenlijk alles regelen qua sponsoring. Daarnaast regelt mijn vader vrijwel alles naar de raceweekenden toe. Ik help hem daarbij wel en probeer hem op die manier wat te ontlasten. Peter is naast de sponsorwerving ook heel veel aan het netwerken en hij is ook veel bezig met de uitstraling van het team. Voor en na de raceweekeinden help ik mee met op- en afbouwen. Ik vind het zelf belangrijk aan het team te laten zien dat ik er dan ben. Ik vind dat ik op die manier moet tonen dat ik waardeer wat zij allemaal voor mij doen.” </p> <p style="background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: white; margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 16.2pt; margin-left: 0cm;">Kervin: “Wij vormen een klein en een hecht team waardoor er genoeg werk te verrichten valt. Mijn grote bezigheden zijn het werven van sponsoren en de organisatie richting de raceweekeinden. Verder rijd ik de trailer rijden en help ik mee met op- en afbouw voor en na het raceweekend. Tijdens de race weekend hou ik me alleen maar bezig met het racen.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;"><strong>Hoe sta je er fysiek voor en wat doe je zelf om fit te raken, blijven en wat doe je naast het racen (werk, studie)?</strong></p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Jos: “Ik sta er fysiek gewoon goed voor. Ik ga twee keer per week hardlopen en doe één keer in de twee weken aan interval training. Verder heb ik elke dinsdagavond twee uur intensieve thaiboks training en ga ik ook elke week zwemmen. Ik ben stratenmaker van beroep en ook dat vergt natuurlijk een goede fysieke conditie.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Kervin:” Op het moment sta ik er fysiek slecht voor. Dit heeft te maken met mijn nek en rug blessure opgelopen tijdens de wintertest. Ik verwacht na de eerste twee idm´s weer op 100% te zitten. Ik train bij Frans van Leeuwen. Frans is een enorm fanatieke trainer die nog op de ouderwetse manier traint. Ik train altijd buiten met basic middelen waaronder trappen lopen, hout haken, zandzakken lopen, stoeptegels dragen enz. Frans is onder andere ook trainer geweest van Wilco Zeelenberg en talloze goede crossers. Op het moment train ik erg veel met Michael van der Mark en Rafaël Sinke. Deze trainingen volgen we drie keer per week. Daarnaast train ik thuis ook nog maar deze dagen zijn afwisselend en het gaat dan om wat fiets en zwemwerk. Naast het racen richt ik me nog op een HBO studie Commerciële Economie op de Johan Cruijff Academie. Tot slot ben ik regelmatig werkzaam bij vd Heyden motors en LiquidRubber.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;"><strong>Heb je op het gebied van het team nog wensen of is alles aanwezig voor het gewenste resultaat?</strong></p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">“Jos: “Wensen zijn en blijven er altijd. Ik denk echter dat we met ons budget het optimale team en materiaal hebben om goed te presteren. Ik wil gewoon iedereen bedanken die me tot nog toe heeft geholpen en blijft helpen. Ik heel veel zin in het nieuwe seizoen en heb ik ook zeker zin om de strijd met mijn conculega Kervin Bos aan te gaan om de Nederlandse eer hoog te houden. Ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken.”</p> <p style="margin-top: 0cm; margin-right: 0cm; margin-bottom: 10pt; margin-left: 0cm;">Kervin: “Het organiseren van je eigen raceteam kost enorm veel tijd, energie en brengt veel zorgen met zich mee. Dit doe ik supergraag met heel veel passie en liefde voor deze geweldige sport. Het is eingelijk meer een way of live! De ideale situatie zou natuurlijk zijn als ik me voor 110% kan focussen op het racen zonder de overige beslommeringen.</p> Qua team en mensen hebben we het gewoon enorm goed voor elkaar en dat zou ik zeker niet anders willen zien! We zijn een hecht groepje en werken al meerdere jaren met elkaar en daar hecht ik erg veel waarde aan. Ik denk dat alles voor mij aanwezig is om dit seizoen goed te kunnen presteren zodra ik zelf weer voor 100% hersteld ben van mijn blessures. <p><br /> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FIDM%2FSupersport%2Fjos-van-der-aa-versus-kervin-bos%2Ftabid%2F107%2FiNews_ID%2F29252%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; border-image: initial; overflow-x: hidden; overflow-y: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>