Sykes en Ray winnen BSB races op zondag, Van Sikkelerus behaalt eerste British Supersport zege

1894
Tom Sykes (66) in duel met Brad Ray (28) - Donington Park | © Ian Ward

Tom Sykes heeft zondag ook de tweede British Superbike race op Donington Park op zijn naam geschreven waarna Bradley Ray er in Race 3 met de zege vandoor ging. In de British Supersport was er Nederlands succes doordat Jaimie van Sikkelerus er zijn eerste overwinning behaalde. 

Na een spectaculaire eerste British Superbike race op Donington Park, waarin Tom Sykes zijn eerste overwinning behaalde, stonden er zondagmiddag nog twee races op het programma. Dankzij zijn snelste rondetijd in Race 1 mocht Peter Hickman van pole position starten in Race 2.







Race 2
Het was Brad Ray die het beste startte en als leider de eerste bocht inging voor Andrew Irwin en de vanaf pole position gestarte Peter Hickman. Tom Sykes nam de vierde plaats in handen voor Lee Jackson en Glenn Irwin, daarachter waren het Jason O’Halloran, Kyle Ryde, Danny Buchan en Tommy Bridewell in de top tien.

Sykes maakte al gauw stappen naar voren en wist af te rekenen met BMW coureurs Hickman en Andrew Irwin, vervolgens zette hij de achtervolging in op Brad Ray.

Bij het ingaan van de derde ronde zette Sykes de aanval in ter hoogte van bocht 1 (Redgate) en nam hij de leiding over van Ray. Zij hadden al een marge van een seconde in handen richting de broers Andrew en Glenn Irwin met Hickman daarachter op de vijfde plaats.

Ray hield de druk hoog bij Sykes terwijl daarachter Glenn Irwin aan begon te kloppen bij zijn broertje Andrew. In de negende ronde had Glenn Irwin een goede exit uit Coppice en nam hij de derde plaats over in de Fogarty chicane van Andrew Irwin. In de ronde daarna wisten ook Hickman en Bridewell voorbij te gaan aan de jongere Irwin.

Richting het einde van de race wist Sykes zich los te rijden van Ray en ging hij op weg naar zijn tweede overwinning. Glenn Irwin was veilig op de derde plaats maar daarachter werd er een heftige strijd gevoerd voor de vierde positie tussen Andrew Irwin, Bridewell, Jackson, O’Halloran en Hickman.

Sykes bleef foutloos en kwam als winnaar over de streep met Ray die wederom goede zaken deed voor het kampioenschap op de tweede plaats. Glenn Irwin maakte het podium compleet op de derde plaats voor Andrew Irwin die de finish als vierde passeerde, verder waren het Lee Jackson, Tommy Bridewell, Jason O’Halloran, Peter Hickman, Josh Brookes en Ryan Vickers in de top tien.

Race 3
Polesitter Tom Sykes startte goed en ging als leider de eerste bocht in voor kampioenschapsleider Bradley Ray en Jason O’Halloran. Andrew Irwin nam de vierde positie in handen voor Lee Jackson en Glenn Irwin, daarachter waren het Tommy Bridewell, Josh Brookes, Danny Buchan en Danny Kent in de top tien.

Andrew Irwin maakte al gauw stappen voorwaarts en wist af te rekenen met zowel O’Halloran als Ray. Ook zijn oudere broer Glenn Irwin wist de twee Yamaha coureurs te passeren waardoor het aan het eind van de openingsronde Sykes aan de leiding was voor Andrew Irwin en Glenn Irwin.

Echter werd bij het ingaan van de tweede ronde de rode vlag gezwaaid vanwege een incident in de laatste bocht voor start / finish (Goddards). Het zou gaan om Chrissy Rouse en alle coureurs kwamen naar binnen.

Update: Chrissy Rouse is gestabiliseerd en in een kunstmatig coma gebracht door het BSB Medical Team waarna hij naar het Queens Medical Centre/University Hospital in Nottingham is vervoerd. Dat is alle informatie die de BSB organisatie voorlopig vrijgeeft. 

Na een onderbreking van een halfuur werd de race hervat met de de volgorde van de coureurs voor het vallen van de vlag.

Tom Sykes startte opnieuw goed en greep de koppositie voor Brad Ray en Jason O’Halloran. Glenn Irwin reed op de vierde plaats voor Andrew Irwin en Danny Buchan, daarachter waren het Lee Jackson, Peter Hickman, Tommy Bridewell en Kyle Ryde in de top tien.

Bij het ingaan van de Melbourne Hairpin viel O’Halloran aan en nam hij met een knappe manoeuvre de tweede plaats over van Ray.

Een ronde later deed O’Halloran hetzelfde maar ditmaal bij Sykes. Echter ging de Australiër wijd en kon de MCE Ducati coureur meteen counteren. Vervolgens zette Ray op zijn beurt een aanval in op O’Halloran bij het ingaan van bocht 1 (Redgate) om vervolgens richting Sykes te rijden. Glenn Irwin en Andrew Irwin reden kort achter het leidende drietal, Danny Buchan moest alle zeilen bijzetten om het tempo te volgen. Daarachter was al een gat van een seconde ontstaan richting Tommy Bridewell.

In de vierde ronde werd O’Halloran belaagd door de gebroeders Irwin, al gauw verloor hij twee plaatsen en viel hij terug naar de vijfde positie. Vooraan wist Ray met een knappe manoeuvre in ‘Craner Curves’ de leiding over te nemen van Sykes waarna Glenn Irwin zijn kans zag in de Fogarty Esses. Sykes was daar echter niet van gediend en sloeg meteen terug waardoor hij Irwin weer naar de derde plaats verwees en zijn jacht op Ray weer kon inzetten.

Glenn Irwin zag dat toch anders en viel opnieuw aan, ditmaal in Craner Curves net zoals Ray dat een ronde eerder deed. Hij zette vervolgens de achtervolging in op Ray terwijl Sykes problemen leek te hebben en gauw terugviel.

Aan het eind van de zesde ronde was er chaos bij het ingaan van de Melbourne Hairpin. O’Halloran remde te laat en had zijn machine niet onder controle waardoor hij op het achterwiel van Sykes knalde. Sykes kon geen kant op en moest rechtdoor, O’Halloran werd door zijn eigen machine de lucht in geworpen en kwam hard op het asfalt terecht waarna hij op een brancard werd afgevoerd.

Vooraan zette Glenn Irwin op dat moment de aanval in bij het ingaan van bocht 1 (Redgate) en nam hij de koppositie over van Ray. Kort daarna kwam de Safety Car de baan op om de baan schoon te maken maar deze ging na één ronde al weer naar binnen waardoor de race hervat werd. Voor Sykes was het einde race omdat zijn Ducati teveel schade had opgelopen.

Glenn Irwin probeerde meteen weg te rijden maar Ray, Andrew Irwin, Danny Buchan en Tommy Bridewell hielden de druk erop. Daarachter was Peter Hickman met een prachtige manoeuvre opgeschoven naar de zesde positie ten koste van Danny Kent.

In de tiende ronde reed Ray naar het achterwiel van Glenn Irwin en wist hij op indrukwekkende wijze de leiding weer over te nemen ter hoogte van de ‘Old Hairpin’.

In de daaropvolgende ronde bleef de volgorde gelijk maar waren de verschillen zeer klein. Het was duidelijk dat Ray en de gebroeders Irwin sterker waren dan de rest en ze hadden een grote voorsprong richting Bridwell.

In de dertiende ronde nam Glenn Irwin veel snelheid mee uit Coppice en wist hij de leiding over te nemen bij het ingaan van de Fogarty chicane. De Honda coureur was snel maar leek een ronde later een probleem te hebben. Meerdere keren keek hij naar beneden en ging vervolgens wijd in de Melbourne Hairpin, echter kon hij zijn weg wel vervolgen vanaf de derde plaats doordat Ray en broertje Andrew hem gepasseerd hadden.

Even later werd duidelijk dat de rechter voetsteun van de Honda was losgebroken en Glenn Irwin daardoor met zijn rechtervoet op de uitlaat moest steunen. Hij kon nog wel door maar zijn tempo zakte in waardoor zijn kansen op een overwinning waren verkeken, ook was hij nu binnen bereik van Bridewell.

Terwijl Ray zich gauw los wist te rijden van Andrew Irwin wist Bridewell in de voorlaatste ronde voorbij te gaan aan Glenn Irwin. De strijd voor het podium leek daarmee beslist te zijn maar het venijn zat in de staart.

In de laatste ronde stapte de achterkant van de Ducati Panigale V4 R van Bridewell flink uit bij het uitkomen van Coppice waardoor Glenn Irwin hem kon passeren. Vervolgens was het zaak voor de Noord-Ier om zijn positie in de laatste sector van het circuit te verdedigen.

Ray hield zijn hoofd koel en kwam als winnaar over de streep voor Andrew Irwin, daarachter wist Glenn Irwin heel knap te verdedigen en kwam hij als derde over de finish zonder voetsteun. Bridewell werd vierde voor Buchan en Ryde, daarachter eindigden Jackson, Vickers, Kent en Haslam in de top tien.

In het kampioenschap is Ray vrijwel zeker van zijn eerste British Superbike kampioenschap die hij over twee weken op Brands Hatch kan binnenhalen. Met een totaal van 1171 staat hij 66 punten voor op Glenn Irwin en 67 punten voor op Tommy Bridewell terwijl er nog maximaal 75 punten te verdienen zijn. Lee Jackson staat op 76 punten van Ray en heeft dus al geen kans meer op de titel, datzelfde geldt voor Kyle Ryde en dat gold al voor Tarran Mackenzie en Rory Skinner die vanwege blessures niet meer in actie zullen komen.

Nederlanders
Nadat Jaimie van Sikkelerus op zaterdag in de Sprint Race als tweede over de streep kwam op slechts 0,069 seconde van de winnaar mocht hij op zondag een trede hoger staan. In een spectaculaire strijd met Harry Truelove en Lee Johnston die tot aan de finishlijn werd gevoerd reed hij een zeer bekeken laatste ronde en hield hij zijn hoofd koel. Johnston probeerde het met een do-or-die actie in de laatste bocht maar Van Sikkelerus hield zijn lijn waardoor hij zo zijn eerste British Supersport overwinning kon behalen.

Jaimie van Sikkelerus op de hoogste trede van het podium met links Harry Truelove en rechts Lee Johnston – Donington Park | © Ian Ward

Tómas de Vries kwam in die race als 22e over de finish (zesde in GP2). In de tweede National Superstock 1000 race kwam Jorel Boerboom niet aan de finish, de titel in die klasse werd behaald door Isle of Man TT racer Davey Todd. In de British Talent Cup klasse werd Kiyano Veijer tiende in Race 2.

Over twee weken wordt de elfde en laatste ronde van het British Superbike kampioenschap verreden op Brands Hatch. De meeste kampioenschappen zijn al beslist en ook in de British Superbike klasse heeft Bradley Ray de titel al bijna in z’n zak, hoe dan ook zal het zoals altijd een weekend vol spektakel worden.

 



Handige links British Superbikes Donington Park:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter