Teams: Beste resultaat tot nu toe voor Hartog tijdens British Superbikes

88

Op 20 t/m 22 september werd op het TT-Circuit de British Superbikes verreden. Rob Hartog uit het NIWA Racing Team stond hier aan de start in de Supersport klasse van het Open Nederlands Kampioenschap, welke eveneens op het programma stond naast de overgekomen westerburen. Tijdens de race behaalde Hartog zijn beste resultaat van dit jaar tot nu toe, maar dit ging niet helemaal zonder slag of stoot.

Op de vrijdag en zaterdag stonden twee kwalificaties op het programma. De eerste kwalificatie was goed voor een 10e tijd, maar hier was Rob niet helemaal tevreden mee:&nbsp; <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Het rijden ging niet naar wens. Ik kon niet het maximale uit mijzelf en machine halen onder deze omstandigheden. We zullen voor de tweede kwalificatie de aanpassingen doen die nodig zijn om een nog snellere tijd te noteren."&nbsp;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Dit bleek tijdens de zaterdag goed te werken. De tweede kwalificatiesessie begon erg goed en al gauw kwam Rob in een goed ritme op zijn NIWA Suzuki. In de beginfase werd een rondetijd genoteerd die bijna een seconde sneller is als de vrijdag. Echter na 5 ronden ging het mis. In manderveen werd Hartog met een flinke highsider van zijn machine geworpen en was de sessie voorbij:&nbsp;</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Ik zat meteen in een erg goed ritme. Het rijden ging soepel en de motor voelde super aan. Ik verbaasde mijzelf eigenlijk over de rondetijd in de beginfase. De ronde daarna was ik voor mijn gevoel bezig aan een nog snellere ronde. Op het achterste stuk van het circuit eiste ik alleen iets teveel en was de kwalificatie voor mij afgelopen. Toen ik op stond voelde ik meteen pijn in mijn rechtervoet. Na controle in het medical centre bleek er gelukkig niks gebroken te zijn, maar moest ik veel rusten om te herstellen voor de race op zondag. De motor was ook aardig toegetakeld, maar door hard werken van het hele NIWA Racing Team en Konvi RVS Products in Staphorst kon de race gewoon weer gereden worden."</p> </blockquote>







Op zondag werd onder het toeziend oog van 24.000 toeschouwers de race verreden over 14 ronden. Hartog pakte een goede start in de race en schoof meteen een paar plaatsen op. Helaas werd al vrij snel de rode vlag gezwaaid door een valpartij op een gevaarlijke plaats naast de baan en volgde er een herstart. Tijdens deze start was Rob iets minder weg, maar begon de race binnen de top 10. Wat volgde was een hectische race, gekenmerkt door veel crashes. Na veel positiewisselingen kwam Rob als 6e over de finish, wat zijn beste resultaat van dit jaar betekent tot nu toe. Achteraf bleek de NIWA Suzuki toch aangedaan door de crash van zaterdag:&nbsp; <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Hoe harder ik ging pushen, hoe meer problemen ik kreeg. Hierdoor moest ik het tempo iets laten zakken, wat mij het gevoel geeft dat ik niet alles er heb uitgehaald wat erin zat. Maar naar omstandigheden moeten we gewoon tevreden zijn met dit resultaat. Het team heeft topwerk geleverd om de motor weer in orde te krijgen na de zware crash. Daarvoor wil ik iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage en de support die we gedurende het weekend hebben gekregen! We gaan met vertrouwen naar de laatste race! Tot slot wil ik kampioenschapsleider Raymond Schouten veel sterkte wensen met zijn herstel na de zware crash."</p> </blockquote> <p>&nbsp;<br /> De laatste race zal wederom plaatsvinden in Assen, op 10 t/m 13 oktober, de ONK "Race of the Champions". Tijdens dit weekend zullen dubbele races worden verreden.</p>