Teams: Dutch Racing Team: De eerste IDM wedstrijd, het eerste IDM podium!

44

Afgelopen weekend was het dan zover dat ook het IDM voor de eerste keer dit seizoen de lampen op groen zette. Het Duitse seizoen 2012 begon op de Eurospeedway in Lausitz en de organisatie heeft direct twee wedstrijden op het programma gezet. Zaterdag de eerste race en zondag de tweede. Met een goede seizoensstart waren dit weekend dus veel punten te verdienen.

Het Dutch Racing Team ging voortvarend van start in Lausitz. Bryan weet zijn Moto3 Honda meteen goed over het circuit te sturen en rijdt in de eerste kwalificatie een tweede tijd. Daar waren we al erg tevreden over, maar in de tweede sessie hoopten we de tijd nog verder te verbeteren. Dat lukte wel wat betreft zijn rondetijd, maar niet ten aanzien van de positie op de grid. Bryan zakt naar een vijfde tijd. Daar konden we nog steeds goed mee leven. Een prima uitgangspositie voor de twee wedstrijden, waarvan de eerste direct al op zaterdagmiddag werd verreden.<br /> <br /> Het werd dit weekend in Lausitz alles of niets. Letterlijk dan, want de eerste wedstrijd knokte Bryan zich naar de tweede plek in het Moto3 klassement waardoor zijn eerste IDM podium een feit was! Terwijl hij op zondagmiddag iets te enthousiast van start ging waardoor Bryan al in de eerste ronde in aanraking kwam met zijn voorganger en er af lag. E&eacute;n keer podium en &eacute;&eacute;n keer pech, ook dat hoort bij motorsport. Het is in ieder geval duidelijk dat we vooraan mee kunnen en dat is ook precies de bedoeling. Over twee weken mogen we weer, de tweede IDM race in Oschersleben.







Het verslag van Bryan: &ldquo;Vrijdagochtend was de eerste training. Alles verliep goed en ik kon werken aan mijn racesnelheid, de tijden waren niet slecht. De 2de training verliep iets beter, Manfred had wat punten op het circuit aangegeven waar ik tijd liet liggen.<br /> Zaterdag was zowel kwalificeren als racen. &lsquo;s-Morgens was het prachtig weer en kon ik mijn tijd&nbsp; verbeteren. Hiermee stond ik voorlopig 2de tussen de 2takt machines (de 2 en 4 takten rijden samen tijdens trainingen en races, maar rijden voor een apart klassement).<br /> &nbsp;<br /> De 2de kwalificatie was in het eerste deel wat rommelig i.v.m. langzamere coureurs. Onze veranderingen aan de vering pakten goed uit, maar met nog 10 minuten te gaan kwam ik toch binnen voor nog een kleine verandering. De eerstvolgende doorkomst was met nog 5 minuten op de klok en ik verbeterde mijn tijd. Helaas viel ik wel terug naar p5 (p3 voor het 4-takt klassement), maar we stonden met 6 man binnen &eacute;&eacute;n seconde.<br /> <br /> Om half 6 ging het rode licht uit voor de wedstrijd. Ik kwam niet goed weg en verloor 5 plaatsen, waardoor ik in het gedrang zat en mij naar voren moest knokken. Ik kon me los rijden uit de 2de groep en het gat naar de kopgroep was ongeveer 3 seconden. Na 10 ronden was het gat nog 1,4 seconden maar echt aansluiten kon ik niet. Wel was ondertussen iemand gevallen en lag ik in de race op p5. In ronde 11 begon het te druppelen achter op het circuit. Twee ronden later werd het echt nat en staken jongens hun hand op om aan te geven dat het niet meer ging. Het was te nat en jongens schoven onderuit, toen werd de race stilgelegd.In mijn helm zat ik te rekenen,mijn eerste IDM podium was een feit en dat is gaaf!<br /> <br /> Zondagmiddag was de tweede race. Mijn start was goed(!), ik kon een plaatsje winnen en dook als vierde de eerste bocht in. Met aanremmen voor een bocht ging Luca Gr&uuml;nwald aan Damien Raemy voorbij en even later kon ik ernaast komen. Maar op snelheid kon hij kort voor het aanremmen er weer voor komen. Toen hij ging remmen schrok ik, want hij remde ongeveer 15 meter eerder. Daardoor moest ik vol in de remmen en kon vervolgens niet meer links of rechts. Ik zette hem er met redelijk wat snelheid achterin en viel. Toen ik bij de motor aankwam was het wel duidelijk dat ik niet meer verder kon. Net als Damien, helaas kostbare punten verloren voor het klassement. Maar ja, that&rsquo;s racing.<br /> <br /> Een succesvol weekend met een teleurstellend einde kunnen we het noemen. Ik wil graag het team en monteurs Jarno en Manfred bedanken voor het harde werk. Het eerste podium is binnen en ik ben er van overtuigd dat er meer zullen volgen.&rdquo;