Voorbeschouwing Commercialbank Grand Prix van Qatar

75

Na de eerste Grand Prix twee weken geleden op het circuit van Jerez reisde een groot deel van het paddock af naar het oliestaatje Qatar. Na de toch wel sensationele val van Valentino Rossi kunnen we nu gaan zien hoe de kaarten echt zijn geschud.

Qatar 2005: Het gevecht tussen Melandri en Rossi







Na de eerste race in 2004 werd vorig jaar oktober voor de tweede maal een GP verreden op het Losail circuit in Qatar. Nadat de eerste twee GPÕs in de woestijnstaat rond eind september/begin oktober plaatsvond is nu gekozen om de race eerder in het seizoen te plaatsen, er wordt vanwege de immense hitte zelfs nagedacht over een GP in de avonduren. De race wordt in ieder geval traditioneel op zaterdag gereden net als onze TT van Assen.

Het 5.4 km lange circuit bevat 16 bochten, 10 naar rechts en 6 naar links met een serie van snelle wisselende secties gebaseerd op bestaande Grand Prix circuits van overal ter wereld en is daardoor redelijk populair bij de rijders. Over de lay-out van het circuit waren de meeste coureurs dus zeer positief maar dat waren ze niet over de geboden grip. Om te voorkomen dat er teveel zand en stof de baan opwaait is een strook kunstgras langs het hele circuit aangelegd, echt helpen doet het echter niet. Inmiddels hebben de meeste teams ruime ervaring op het circuit daar ze er naast de twee GPÕs ook getest hebben.

Technisch gezien moet er een compromis worden gevonden tussen stabiliteit bij het remmen en stabiliteit bij het in de bocht hangen en dan met name in de laatste drie rechter bochten waarin de coureur voldoende vertrouwen moet hebben om in de bocht hangend het gas open te draaien

Wat gebeurde er vorig jaar
De eerste MotoGP race op Qatar was sensationeel te noemen door de straffen voor Valentino Rossi en Max Biaggi waardoor beide rivalen van achteraan moesten vertrekken. Rossi ging daarna ook nog eens onderuit in zijn inhaalrace. Vorig jaar nam Ôthe DoctorÕ revanche nadat hij na een spannend gevecht met Marco Melandri de winst naar zich toe had weten te trekken. Even daarvoor was Sete Gibernau ook nog van de partij in de kop van het veld. De Spanjaard nam al snel de leiding over van Loris Capirossi, die zijn pole wist te verzilveren, en wist deze leiding tot de 17e ronde, toen hij onder druk van teamgenoot Melandri zijn rempunt miste en de grindbak in reed, te behouden. Ook Nicky Hayden zat er lange tijd goed bij maar wist de aansluiting met de twee voor hem net niet te houden. De Amerikaan zette overigens wel een nieuw ronderecord neer met een tijd, een 1Õ57.903, die sneller was dan zijn kwalificatietijd. Hayden werd derde voor Colin Edwards en Gibernau. Capirossi, die de dag daarvoor dus de pole had gepakt, werd enigszins teleurstellend tiende. Tijdens deze race zagen we overigens de ÔwerklozeÕ Shane Byrne in actie komen op de Camel Honda.

In de 250cc klasse zagen we een dominante Casey Stoner als eerste onder het zwart wit geblokt doorrijden. Stoner, die de week daarvoor ook de race op Sepang had gewonnen, wist klassementsleider Dani Pedrosa aardig onder druk te zetten in de tweede helft van het seizoen 2005. Achter de los gereden Stoner vond een gevecht plaats tussen polesitter Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso. Ook Lorenzo wist los te breken van de achtervolging terwijl Pedrosa en Dovizioso nog even doorknokten voor de derde plaats die uiteindelijk in handen kwam van de jonge Italiaan. Sebastian Porto, die zich ook nog even met het gevecht voor de laatste podium plaats bemoeide werd op enige achterstand vijfde.

De uitslag van de 125cc was in de ogen van KTM controversieel te noemen. Met verbijstering zag het team Gabor Talmacsi op het laatste moment zijn KTM voor die van teamgenoot Mika Kallio, die de dag daarvoor de snelste tijd had weten te noteren, sturen en dus kostbare punten van de klassementsleider weg snoepen. De voorsprong na de race in Qatar was maar twee punten op de uiteindelijke wereldkampioen Thomas Lˆ_thi. Talmacsi, die de hele race in het kielzog van de Fin reed, gaf aan niet te hebben geweten dat het de laatste ronde was.
De beide Red Bull KTM rijders hadden een gat weten te slaan naar de achtervolging. Ook Marco Simoncelli, die de derde plaats in handen had, had zich na verloop van tijd los weten te rijden. Achter de Italiaan werd stevig gevochten voor de vierde plaats die uiteindelijk in handen kwam van Mike di Meglio. Hector Faubel werd vijfde voor Thomas Lˆ_thi.

Losail
De asfaltstrook in de grote zandvlakte van Qatar

Wat gaat deze race brengen?
Het is natuurlijk pas de tweede race van het seizoen waardoor het toch nog moeilijk is om te zien hoe de kaarten nu echt geschud zijn. Door de val van Rossi in Jerez waardoor onder andere ook teamgenoot Colin Edwards flink gehinderd werd hebben we eigenlijk nog geen beeld van hoe de YamahaÕs presteren vergeleken met de rest. Ja, ze hadden last van vibraties maar ze hebben de dag na de race getest en daar zijn wat oplossingen gevonden. Gaan we de Camel YamahaÕs nu dus wel voorin zien meestrijden voor de zege. In Jerez werd overduidelijk dat de combinatie van Ducati/Bridgestone de te kloppen combinatie gaat worden. Sowieso had Bridgestone zijn zaakjes goed voor elkaar in Jerez want voor het eerst bezetten drie Bridgestone coureurs Ð Capirossi, Gibernau en Nakano Ð de eerste startrij. Het was een beetje jammer dat GibernauÕs seizoen weer lekker van start ging met een defecte Ducati.
De verassing was natuurlijk Dani Pedrosa. Aan de ene kant was dit van de drievoudig kampioen verwacht en aan de andere kant toch ook weer niet, in ieder geval niet nu al. Hij wist het Capirossi nog aardig lastig te maken maar koos uiteindelijk voor een zeker tweede plaats voor zijn teamgenoot Hayden. Tegenvallend waren de SuzukiÕs en de Dunlop YamahaÕs zeker nadat Carlos Checa in het voorseizoen goed snel voor de dag kwam.
Wat ook opviel was dat Toni Elias het een stuk beter naar zijn zin had op de Honda dan Marco Melandri, de revelatie van 2005. We moeten zeker Casey Stoner ook niet vergeten. De Australi‘r was door een blessure een stuk minder goed voorbereid dan zijn collegaÕs maar zette wel een zeer puike prestatie neer in Spanje. Hij werd erg netjes zesde voor de geroutineerde Shinya Nakano. Zit Stoner er gewoon goed bij of was dit een ÔmazzeltjeÕ? We zullen het zien vanaf donderdagochtend. Stoner had overigens zijn vlucht gemist en zal dus wat minder ÔuitgerustÕ zijn dan de rest.

In de 250cc klasse was de dominantie van Jorge Lorenzo tijdens de eerste race niet iets waar van werd opgekeken want de tiener uit Mallorca was in het voorseizoen ook al erg snel. Waar wel van werd opgekeken was de opgave van Sebastian Porto. De Argentijn, die natuurlijk dacht even het kampioenschap naar zich toe te trekken met de ÔfietsÕ waar Pedrosa twee keer kampioen op werd, en de fabrieks Honda liggen elkaar niet echt. Ook de andere fabrieks Honda was al snel uit de race maar dat kwam door de valpartij van Shuhei Aoyama.
In het voorseizoen was de naam van Jakub Smrz met regelmaat voorin te vinden maar veel hebben we niet gezien van de Tsjech die tot de vele crashers gerekend kon worden, hopelijk blijft de Tsjech er nu wel op zitten en kan hij laten zien wat hij op de Aprilia kan. Ook de positie van Anthony West, tot zijn uitval, belooft meer mits de Aprilia het blijft doen. West zal in ieder geval hopen dat er een buitje valt tijdens de 250cc race maar die kans is erg klein.

In de 125cc race zagen we Alvaro Bautista verassend de overwinning pakken. De jonge Spanjaard was al eerder tweede geworden, twee jaar daarvoor tijdens de race in Donington toen rijdend voor Seedorf Racing, en pakte nu zijn eerste zege. Mika Kallio, de runner-up van vorig jaar reed een betrekkelijk onopvallende race. Het leek wel een alsof de rollen een beetje omgedraaid waren want de vorig jaar redelijk onopvallende Julian Simon streed lange tijd samen met Lukas Pesek mee voor het podium. Simon zakte echter weer terug tot achter Kallio.
Het team van Jorge Martinez, met maar liefst zes coureurs (1x 250cc en 5x 125cc) heeft zich in Jerez in ieder geval flink in de kijker gereden met vier van de vijf in de top tien en de verwachting is dan ook dat we die vier vaker gaan zien dit seizoen. De tijd zal het leren.

In het Hollandse kamp werd na de race in Jerez een stuk vrolijker gekeken nadat de Fransman Arnaud Vincent een tiende plaats had weten te pakken met de 250cc machine. 125cc nieuwkomer Joey Litjens kan daar nu alleen nog maar van dromen maar hopelijk gaat het snel lekkerder met de enige vaste deelnemer uit ons kikkerlandje.

De wildcards voor deze Grand Prix:

(nog) geen wildcards bekend gemaakt door de F.I.M.

Circuit statistieken:

Pole positie: Links
Lengte: 5,380 km
Breedte: 12 m
Rechterbochten: 10
Linkerbochten: 6
Langste rechte stuk: 1,068 km

Records:

125cc: 2Õ09.569 Ð Jorge Lorenzo, Derbi, 2004
250cc: 2Õ03.015 Ð Alex De Angelis; Aprilia, 2004
MotoGP: 1Õ57.903 Ð Nicky Hayden, Honda, 2005
Pole record: 1Õ56.917Ð Loris Capirossi, Ducati, 2005

Tekst: RenŽ van der Does; [email protected]