Voorbeschouwing GP van Turkije

76

Na drie weken van enige vorm van rust te hebben kunnen genieten is het tijd voor de derde Grand Prix van dit seizoen, deze wordt komend weekend verreden op het Istanbul Otodrom in Turkije.

Marco Melandri voor het eerst op de bovenste trede van het MotoGP podium, naast hem Valentino Rossi en Nicky Hayden







Het circuit van Istanbul, dat ontworpen is door de Duitser Hermann Tielke, ziet er op het eerste gezicht uit als een uitdagende baan. Het circuit, met een lengte van 5,340 kilometer en met 6 rechter- en 8 linkerbochten, ziet er zeer afwisselend uit. Direct na het eerste rechte stuk duiken de coureurs naar links, om vervolgens na een lange doordraaier naar rechts terecht te komen in een bochtig gedeelte van de baan. Na bocht 9 kan het gas weer vol open gedraaid worden door twee lange stukken die met een knikje aan elkaar zitten. De laatste bochtensectie voor start/finish kan nog leuk worden doordat het in feite een dubbele bocht naar links is met een knik naar rechts middenin de bocht. Het circuit is overigens net als Phillip Island een van de circuits waar tegen de klok in wordt gereden.

Door de combinatie van langzame bochten en snelle stukken zal het vinden van een goede afstelling niet makkelijk worden. Dat wordt nog eens extra bemoeilijkt door de hoogteverschillen.

Wat gebeurde er vorig jaar
In de MotoGP klasse werd vorig jaar geschiedenis geschreven, te weten de eerste MotoGP zege van Marco Melandri en de eerste Grand Prix in Turkije. Melandri was het hele weekend al snel maar in de beslissende training was het zijn teamgenoot Sete Gibernau die tot dan toe het snelste over het circuit wist te navigeren en zo de pole pakte met een 1Õ52.334. De eerste rij bestond verder uit Melandri en Nicky Hayden, die eerder dat jaar op Laguna Seca zijn debuutzege had weten te pakken. Valentino Rossi startte overigens van P4.
Bij de start pakte Melandri in de eerste bocht de leiding maar zag in de vierde ronde Gibernau weer voorbij komen. Gibernau verremde zich in de vijfde ronde en ging weer eens op excursie door de grindbak. Melandri kreeg daarna alleen in de eindfase nog enige druk van de slecht gestarte Rossi maar wist uiteindelijk met 1,5 seconde voorsprong te winnen. Hayden werd derde voor Gibernau.

Bij de kwartliters ging Casey Stoner er met de winst vandoor. De Aussie pakte bij de start meteen de leiding en wist al snel een gaatje te slaan. In de veertiende ronde had Pedrosa aansluiting weten te vinden maar wachtte tot de laatste ronde om toe te slaan. Stoner reed echter een perfecte laatste ronde en wist Pedrosa op 0.093s achter zich te houden. Hiroshi Aoyama werd op ruim 11 seconden achterstand derde.

Ook in de 125cc klasse zagen we vorig jaar in Turkije een debuut overwinning.
Deze kwam op naam van Mike Di Meglio die uiteindelijk als overwinnaar uit een gevecht tussen zes man Ð Di Meglio, Pasini, Koyama, Talmacsi, Kallio en Lˆ_thi – naar voren kwam. Grote verliezer was Mika Kallio die de race, vechtend om de leiding, liggend verliet. Voor Kallio betekende dit dat zijn kansen op de titel wel heel erg geslonken waren want Lˆ_thi had nog maar twee punten nodig in de laatste race van het seizoen die twee weken daarna op Valencia gehouden zou worden.

Istanbul Otodrom
Het circuit van Istanbul vanuit de lucht gezien.

Wat gaat deze race brengen?
In de eerste plaats zal deze Grand Prix, net als die van Qatar, op een compleet ander tijdstip in het seizoen verreden worden waardoor de omstandigheden wezenlijk kunnen verschillen van de vorige race.

Voor de klassementsleider, Loris Capirossi, zal het in ieder geval een nieuw circuit zijn. Vorig jaar had Capirex verwondingen aan zijn torso opgelopen tijdens de trainingen voor de GP van Australi‘ en werd tijdens deze race in Turkije vervangen door testrijder Shinichi Itoh. Werk aan de winkel dus voor het aimabele Italiaantje. Carlos Checa deed het vorig jaar met een vijfde plaats niet onverdienstelijk dus dat geeft hoop voor de prestaties van de Ducati met de Bridgestone banden. Een podium lijkt dus re‘el voor Capirossi, of Gibernau het zo ver zal weten te schoppen. De Spanjaard was wel snel vorig jaar of hij dat hier ook met de Ducati zal zijn.
Nicky Hayden, de tweede man in het klassement, zien we de laatste tijd steeds vaker op het podium staan. Het was in Qatar de zesde keer op rij dat de Amerikaan op het podium wist te komen en Turkije zat daar vorig jaar ook bij. Gaat de Amerikaan daar dit jaar ook voor zorgen?
Er zijn natuurlijk meer kapers op de kust. Denk aan Marco Melandri die na de winst vorig jaar vast en zeker zijn start van het seizoen een flinke oppepper zal willen geven met een tweede zege in Turkije want met voorlopige alleen maar een vijfde en een zevende plaats zal hij zeker niet tevreden zijn. Ook Rossi heeft nog wat goed te maken. Hij pakte weliswaar de overwinning in Qatar maar bezet momenteel een vierde plaats in het klassement.
Natuurlijk zullen alle ogen ook gericht zijn op de verrichtingen van Dani Pedrosa. In Qatar ging het naar verhouding met zijn eerste MotoGP race niet zo heel lekker maar de drievoudig kampioen hoeft zich echt niet te schamen met de aldaar behaalde zesde plaats. Gaat Pedrosa een vergelijkbaar optreden als vorig jaar in de 250cc laten zien?
Daarnaast zal iedereen erg benieuwd zijn naar wat Casey Stoner gaat presteren. De jonge Australi‘r verbaasde vriend en vijand met uitmuntende prestaties, zesde en vijfde, in de eerste twee races en hij pakte zelfs heel verassend de pole in Qatar en lag de dag daarna bijna de helft van de race op kop. Ook Toni Elias laat zien goed overweg te kunnen met de RC211V en staat samen met Stoner gedeeld vijfde in het klassement. Daarnaast wordt het eens tijd dat we het potentieel van de SuzukiÕs en de KawasakiÕs kunnen gaan aanschouwen.

In de 250cc klasse moge het duidelijk zijn dat we dit jaar waarschijnlijk moeten gaan rekenen op een titel voor Jorge Lorenzo. De tiener uit Mallorca wist de eerste race van dit jaar met overmacht te winnen en ook in Qatar was Jorge Lorenzo erg sterk hoewel Andrea Dovizioso daar wel een stokje voor probeerde te steken. Negentien seconden achter dit tweetal wist Roberto Locatelli een flink aantal wenkbrauwen te fronsen door zijn geweldige inhaalrace. Wordt dit dan misschien wel het jaar van Locatelli? Na deze Grand Prix zullen we meer weten.
In Qatar zagen we tevens een prima prestatie van Hiroshi Aoyama die de hoogste positie behaalde met de 250cc KTM machine op een droge baan. Was dit een voorbode van wat komen gaat?

De titelstrijd in de lichtste klasse lijkt al beslist te zijn, zeker als Alvaro Bautista op deze manier doorgaat. De Spanjaard uit het Master-MVA Aspar team domineerde de eerste twee races van het seizoen en wist deze met grote overmacht te winnen. Tevens zorgde hij er voor dat het langlopende record van twee opeenvolgende overwinningen door ŽŽn coureur eindelijk verbroken werd.
Naast Bautista is Lukas Pesek ook iemand waar we op moeten blijven letten. Pesek ging dankzij een tikje uiteindelijk onderuit in Qatar maar zat er goed bij. Daarnaast zijn het eigenlijk de bekende namen die elke keer weer in de voorkant van het veld te vinden zijn Ð Gadea, Pasini, Faubel, Kallio en ga zo maar door. Het is pas de derde race van dit seizoen en je weet maar nooit wat er gebeurt.

De ÔNederlandersÕ
Na zijn puike prestatie in Jerez was het een domper voor Arnaud Vincent toen hij in Qatar maar 16e wist te worden, tijd dus om deze nare smaak weg te spoelen met een paar punten.
Joey Litjens krijgt het beetje bij beetje beter naar zijn zin in de 125cc klasse. We zijn dan ook erg benieuwd hoeveel progressie Litjens deze keer zal weten te boeken.

De wildcards voor deze Grand Prix:

125cc klasse
81 Robert Andrej Muresan (ROM-Aprilia) Las Vegas Team Romania

250cc klasse
40 Sinan Sofuoglu (TUR-Honda) Wurth Honda BQR

Motogp klasse
geen wildcards / vervangers

Circuit statistieken:

Pole positie: Links
Lengte: 5,340 km
Breedte: 14-21,5 m
Rechterbochten: 6
Linkerbochten: 8
Langste rechte stuk: 720 m

Records:

125cc: 2Õ04.428 Ð Thomas Lˆ_thi, Honda, 2005
250cc: 1Õ57.595 Ð Dani Pedrosa, Honda, 2005
MotoGP: 1Õ53.111 Ð Marco Melandri, Honda, 2005
Pole record: 1Õ52.334Ð Sete Gibernau, Honda, 2005

tekst: RenŽ van der Does; [email protected]