Het einde van dit seizoen komt met nog drie GP’s voor de boeg al weer in zicht maar voordat het zover is mogen we nog genieten van de altijd spannende race op het Australische schiereiland.
Phillip Island 2004: Valentino Rossi mocht zich vorig jaar na de race op Phillip Island kampioen noemen.
Sinds 1989 wordt er gereden in Down Under waarbij de eerste twee jaar op het vloeiende en snelle Phillip Island werd gereden, daarna volgden zes jaar (’91 – ’96) waarin op het circuit van Eastern Creek werd gereden waarna het circus weer terugkeerde naar ‘the Island’ zoals het ook wel genoemd wordt.
Het 4,448 km lange circuit met 5 rechter- en 7 linkerbochten is zoals eerder al vermeld vloeiend en snel en is dan ook erg populair bij de meeste coureurs. Het circuit lijkt wat dat betreft wel een beetje op Assen en heeft net als het circuit van Drente ook bochten met positieve en negatieve verkanting. Belangrijk op dit circuit is een hoge gemiddelde snelheid en niet zo zeer een hoge topsnelheid. Eveneens van groot belang is de wind, het kan namelijk flink waaien op het langs de kust gelegen circuit.
Vorig jaar werden er op het idyllische circuit nabij de oceaan twee kampioenschappen beslecht. Zo mocht Valentino Rossi zich wederom kampioen noemen na een zwaarbevochten eerste seizoen op de Yamaha M1 maar ook Dani Pedrosa werd voor het tweede jaar op rij kampioen en dat in zijn eerste seizoen in de kwartliter klasse. Rossi deed het met een overwinning terwijl Pedrosa, na een flinke crash in de training en een slecht lopende Honda in de warm-up, genoegen nam met een vierde plaats. Pedrosa werd hiermee de jongste kwartliter kampioen noemen maar ook de jongste titelhouder in twee klassen.
In de MotoGP klasse was de rivaliteit tussen Sete Gibernau en Rossi tot grote hoogte gestegen en dat uitte zich ook op het asfalt. Gibbers en Vale reden de achtervolging op grote afstand en vochten tot op de finishlijn een titanenduel uit. IN de laatste ronde werd meerder malen van positie gewisseld maar uiteindelijk was het Rossi die zegevierde en zo zijn eerste titel voor Yamaha binnensleepte. Het was een spectaculair seizoen geweest en Rossi sierde zich in de uitloopronde met een wit t-shirt met daarop in het zwart de tekst ‘che spettacolo’.
Rossi zou overigens genoeg hebben gehad aan de tweede plaats om zich kampioen te noemen.
Loris Capirossi kwam na aan rampzalig seizoen met Ducati en na een heftig gevecht met Edwards, Barros, Hayden, Biaggi en Tamada eindelijk weer eens op het podium.
In de kwartliter klasse was het dus Dani Pedrosa die de meeste aandacht opeiste maar de overwinning ging naar Sebastian Porto die ruim voor Alex De Angelis en Manuel Poggiali als eerste over de finish kwam.
In 2003 had de toen kersverse 125cc kampioen in de training beide enkels gebroken en ook in 2004 kende de jonge Spanjaard geen geluk op ‘the Island’ want hij ging in de training hard onderuit. Pedrosa deed het dan ook rustig aan. Als het mee had gezeten had Pedrosa zich een race eerder al kampioen mogen nomen en nu had hij genoeg aan de veertiende plaats om zich kampioen te mogen noemen. Het werd dus een vierde plaats, net buiten het podium.
In de lichtste klasse was het Andrea Dovizioso, toen al 125cc kampioen, die de overwinning pakte voor Jorge Lorenzo en Casey Stoner. Stoner was natuurlijk de grote favoriet als Aussie maar ook vanwege zijn overwinning in Maleisië. Stoner stelde de toeschouwers niet echt teleur want hij zat de hele tijd in de kopgroep maar een overwinning zat er deze keer niet in.
Phillip Island vanuit de lucht, goed te zien is hoe dicht het circuit langs de zee ligt.
In de komende race in de MotoGP klasse zal Chris Vermeulen zijn debuut maken op de prototype viertakten. De jonge Australische Supersport kampioen heeft inmiddels zijn Superbike seizoen met een tweede plaats in het eindklassement af gesloten en krijgt nu de kans om indruk te maken op dit voor hem wel bekende circuit dit gaat wel te koste van de vervanger van de afgelopen twee races, te weten Shane Byrne. We zullen ook Olivier Jacque weer in actie zien komen op de Kawasaki als vervangend teamgenoot van Shinya Nakano.
Het is natuurlijk erg voorspelbaar maar Valentino Rossi zal natuurlijk ook deze race een van de hoofdrollen spelen. Rossi is sinds 2001 ongeslagen op dit circuit en zal er alles aan doen om ook nu weer te zegevieren. Grote vraag is of Sete Gibernau de finish zal halen en zo ja in welke positie, misschien keert het tij voor de Spanjaard. Teamgenoot Marco Melandri maakt dan meer kans op de overwinning. De Italiaan met het nummer 33 was in Qatar goed op dreef en lijkt helemaal klaar te zijn voor zijn eerste overwinning in de koningsklasse. Daarnaast maakt ook zeker Loris Capirossi, mits hij zijn Ducati weer op het goede spoor krijgt, een kans. Ook Nicky Hayden weet nog goed hoe de champagne smaakte en zal graag een gooi doen naar de overwinning. Hayden pakte hier in 2003 zijn allereerste ‘echte’ podium en zal na Qatar graag weer het podium willen beklimmen.
Van Vermeulen mogen we niet te veel verwachten maar een paar punten zou erg leuk zijn voor zijn thuispubliek.
In de kwartliter klasse is de strijd tussen Stoner en Pedrosa goed losgebarsten. Het verschil met nog drie races te gaan bedraagt nog maar 26 punten. Het wordt dus weer tijd dat Pedrosa gaat winnen maar gaat dat hier op Phillip Island lukken? De geschiedenis zegt van niet want het circuit Down Under brengt Pedrosa niet echt veel geluk en dus lijkt Stoner een goede kans te maken op een zege voor thuispubliek en nog meer in te lopen op zijn rivaal voor het kampioenschap. Voor de dagzege mogen we zeker Jorge Lorenzo niet vergeten.
In de 125cc klasse is het weer de beurt aan L_thi om te winnen want hij heeft maar twee punten achterstand op klassementsleider Mika Kallio. Kallio zal er echter op gebrand zijn om de flinke blunder, als we het al zo mogen noemen, van Gabor Talmacsi recht te breien. Talmacsi zal vast en zeker een goed gesprek hebben gehad met de teamleiding en zal Kallio deze keer niet in de weg gaan rijden ondanks dat de Hongaar, evenals Marco Simoncelli, theoretisch nog een kans maakt op de titel. L_thi is in ieder geval aan zet.
De wildcards voor deze Grand Prix:
125cc klasse
69 Blake Leigh-Smith (AUS-Honda) Leigh-Smith Racing MA
70 Brent Rigoli (AUS-Honda) Angelo’s Aluminium Racing MA
81 Tom Hatton (AUS-Honda) Allect Racing MA
82 Candice Scott (AUS-Honda) Scott Racing FIM
83 Rhys Moller (AUS-Honda) JBD Racing FIM
250cc klasse
81 Mark Rowling (AUS-Yamaha) Turramurra Cyclery Racing MA
82 Mick Kelly (AUS-Honda) ASF Printing BP Ultimate MA
83 Ben Reid (AUS-Yamaha) KLS Australia MA
Vervangers in de Motogp klasse
17 Chris Vermeulen (AUS-Honda) Camel Honda
19 Olivier Jacque (FRA-Kawasaki) Kawasaki Racing Team
Circuit statistieken:
Pole positie: Links
Lengte: 4,448 km
Breedte: 13 m
Rechterbochten: 5
Linkerbochten: 7
Langste rechte stuk: 900 m
Records:
125cc: 1’37.983 – Dani Pedrosa, Honda, 2002
250cc: 1’33.381 – Sebastian Porto; Aprilia, 2004
MotoGP: 1’31.102 – Loris Capirossi, Ducati, 2004
Snelste ronde: 1’30.068 – Valentino Rossi, Honda, 2003
tekst: Ren van der Does; [email protected]