Voorbeschouwing Superbike Australi‘

105

Na de spectucalaire races op het Losail circuit in Qatar mogen we een week later alweer genieten van de altijd spannende races op het Australische schiereiland.

Phillip Island 2005: Charpentier onderweg naar de zege met in zijn kielzog Fabrizio en Foret
(foto: Honda Racing)







Sinds 1988 wordt er met de Superbikes gereden in Down Under waarbij de eerste twee jaar op circuit van Oran Park waarbij Michael Doohan de allereerste twee races won. In 1990 kwam Phillip Island op de kaart als circuit voor het WSBK en ook in Õ91 en Õ92 werd er op Phillip Island gereden. In Õ93 werd Australi‘ niet aan gedaan maar in Õ94 werd er weer op Ôthe IslandÕ gereden tot aan de dag van vandaag. De Supersport volgde, na de introductie van de klasse in 1997, in 2000 met hun eerste race in Australi‘.

Het 4,448 km lange circuit met 5 rechter- en 7 linkerbochten is zoals eerder al vermeld vloeiend en snel en is dan ook erg populair bij de meeste coureurs. Het circuit lijkt wat dat betreft wel een beetje op Assen en heeft net als het circuit van Drente ook bochten met positieve en negatieve verkanting. Belangrijk op dit circuit is een hoge gemiddelde snelheid en niet zo zeer een hoge topsnelheid. Eveneens van groot belang is de wind, het kan namelijk flink waaien op het langs de kust gelegen circuit.

Vorig jaar drukte Troy Corser zijn stempel op het raceweekend in zijn geboorteland en wist beide races te winnen. Zijn teamgenoot, net als dit jaar Yukio Kagayama, wist de snelste ronde in de Superpole te rijden en werd in beide races tweede. In de Superpole noteerde Steve Martin op de Petronas verassend de tweede tijd. Ook Max Neukirchner veraste vriend en vijand met een derde tijd voor Corser.
Corser had in beide races van niemand wat te duchten. Teamgenoot Kagayama zorgde voor een goede buffer en daarachter vochten Vermeulen en Neukirchner voor de laatste podium plaats waarbij Vermeulen in de eerste race het podium volmaakte en in de tweede race was het Neukirchner die de beide Alstare Suzuki Corona mannen mocht vergezellen. De tweede race werd vanwege regen overigens in twee delen verreden.

In de Supersport klasse was het Sebastian Charpentier die de teugels van de Winston Ten Kate Honda goed in handen had. De Fransman ging door met waar hij in Qatar begonnen was en pakte ook hier in Australi‘ de pole voor Michel Fabrizio, Fabien Foret en Kevin Curtain. vdGoorbergh zette hier een negende tijd.
In de race kwam Charpentier wat minder goed weg en moest zich daarna een weg terug knokken maar wist uiteindelijk toch nog met ruim 3,5 seconden voorsprong op tweede man Curtain over de finish te komen. Achter Curtain en Charpentier vochten Foret, Fabrizio en Fujiwara voor de laatste podium plaats welke uiteindelijk naar Foret ging terwijl Fabrizio tegen de vlakte ging. vdGoorbergh werd op de Ducati nog netjes vijfde, wat uiteindelijk zijn beste WSS resultaat van 2005 bleek, op een kleine 30 seconden achterstand.

Phillip Island
Phillip Island vanuit de lucht, goed te zien is hoe dicht het circuit langs de zee ligt

Wat kunnen we verwachten na de spannende races op het Losail circuit in Qatar. Een ding is zeker, er komt nog meer vuurwerk. We hebben kunnen zien dat Bayliss het racen met een Ducati nog zeker niet verleerd is. De vraag is of hij de snelle Suzuki nu wel de baas kan op het rechte stuk.
Wat de SuzukiÕs betreft heeft Kagayama wat goed te maken na de dubbele nulscore in de vorige race. Kagayama werd vorig jaar twee keer tweede en zal dus zeker voor goud willen gaan. Ook Craig Jones (Foggy Petronas) wist in beide races niet aan de finish te komen en zal dus graag resultaten willen zien. Teamgenoot Steve Martin was tijdens een eerder test in Australi‘ al goed op dreef met de panache groene machine dus wie weet zien we een Petronas voorin meestrijden tussen de andere podium kandidaten zoals Noriyuki Haga, Andrew Pitt, James Toseland en niet te vergeten Karl Muggeridge. Voor de Aussies zou een compleet Australisch podium, wat zeker tot de mogelijkheden behoort, natuurlijk geweldig zijn. Nou ja, we zullen zien. Spannend worden de races toch wel.

In de Supersport bleek in Qatar dat Charpentier weer aardig wist te domineren. Curtain, en in het begin Sofuoglu wisten aardig in het spoor van de regerend kampioen te blijven maar uiteindelijk was het verschil met de nummer twee toch nog 5,3 seconden. Wordt het weer een Ôwalk in the parkÕ voor Charpentier of krijgt hij nu meer te duchten van Australi‘r Curtain met de nieuwe Yamaha R6?
Sofuoglu was de grote verassing in Qatar. Dat de Turk niet voor niets in het tweede Supersport Ten Kate zadel zit zegt eigenlijk wel genoeg maar dat de resultaten al zo snel kwamen was niet verwacht. Kan Kenan weer een vergelijkbaar resultaat neerzetten?
Een compleet Australisch podium wordt hier wat lastiger want naast Curtain hebben we alleen nog Broc Parkes en Joshua Brookes, in 2004 goed voor de overwinning. In Qatar zagen we ook Anthony Gobert en Dean Thomas in actie komen. Van Gobert is zeker dat hij ook in Phillip Island zal starten maar van Thomas is dat niet zeker maar ze zullen vast staan te trappelen om in hun thuisland van start te gaan.
Katsuaki Fujiwara zal niet deelnemen aan deze race na in Qatar zijn hand gebroken te hebben. Zeer waarschijnlijk zal zijn teamgenoot Yoann Tiberio, die om budgettaire redenen niet aanwezig zou zijn in Qatar en Australi‘, invallen.

Het is te hopen dat Barry Veneman en zijn teamgenoot Kai Borre Anderson wat beter uit de verf komen dan vorige week. De nummers 77 en 22 waren goed voorin te vinden maar Barry kwam helaas in aanraking met Nanelli en Anderson raakte buiten de baan na een ploffende motor te hebben ontweken. Hopelijk blijven dat soort raceongelukjes deze keer achterwege en kunnen we echt zien wat de Nederlandse SuzukiÕs waard zijn.

De wildcards voor deze Grand Prix:

(nog) geen wildcards bekend gemaakt door de F.I.M.

Circuit statistieken:

Pole positie: Links
Lengte: 4,448 km
Breedte: 13 m
Rechterbochten: 5
Linkerbochten: 7
Langste rechte stuk: 900 m

Records:

WSBK: 1Õ33.019 Ð Troy Corser, Ducati, 1999
WSS: 1Õ36.642 Ð Katsuaki Fujiwara, Suzuki, 2003
STK1000: wordt hier niet verreden
STK600: wordt hier niet verreden
Beste ronde: 1Õ32.193 Ð Troy Corser, Suzuki, 1999

Volgende race:

Na deze race zullen we een flinke periode verstoken blijven van het viertaktgeweld van de Superbike en Supersport machines want pas op 23 april wordt de volgende race verreden op het circuit van Valencia.

tekst: RenŽ van der Does; [email protected]