Voorbeschouwing Superbike Valencia

113

Na een eigenlijk te lange periode kunnen we komend weekend eindelijk weer de Superbike en Supersport machines en hun berijders in actie gaan zien, daarnaast zullen nu ook de beide Superstock klassen voor het eerst dit seizoen in actie gaan komen.

Valencia 2005: vlak na de start van de Supersport race







De Superbike machines doen sinds 2000 ook het circuit van Valencia aan. Het circuit werd in september 1999 opgeleverd en koud negen maanden later was het Troy Corser die toen op de Aprilia de eerste zege op dat circuit pakte. Noriyuki Haga pakte de zege in de tweede race die dag. Christian Kellner zegevierde toen in de Supersport klasse.

Het 4,005 km lange circuit met 5 rechter- en 9 linkerbochten staat ook wel bekend als een stadion circuit door de zeer compacte bouw. Vanaf de tribunes kan je zo goed als het hele circuit overzien. Het circuit is een aaneenschakeling van bochten met daartussen korte rechte stukjes met als uitzondering de voorlaatste bocht, die over een heuvel loopt, en de snelle eerste bocht.

Op dit circuit, wat meer geschikt is voor de kleinere klassen dan voor de grote jongens, heb je een motor nodig die goed op het gas reageert vanwege het stop & go karakter van de baan. Daarnaast is de afstelling van de vering erg gevoelig.

Wat gebeurde er vorig jaar
Precies een jaar geleden was het Troy Corser die beide Superbike races domineerde en ze met overmacht wist te winnen. Het was een perfect weekend voor Corser want hij had ook al de pole gepakt in de Superpole. Ruim achter Corser werd Chris Vermeulen twee keer tweede terwijl de twee derde plaatsen respectievelijk werden verdeeld tussen Yukio Kagayama en Chris Walker.

In de Supersport klasse was het Sebastian Charpentier die de zege naar zich toe wist te trekken met in zijn kielzog zijn teamgenoot Katsuaki Fujiwara. Kevin Curtain werd op ruime achterstand, bijna 21 seconden, van de twee Ten Kate HondaÕs derde. In deze race, of eigenlijk gezegd dit raceweekend, zagen we ook het laatste reguliere optreden van Jurgen vdGoorbergh die de race in 2004 nog wist te winnen. vdGoorbergh reed de eerste twee trainingen nog mee maar kwam daarna niet meer in actie tot later dat jaar als wildcard in de Superbike races op Assen. Charpentier pakte overigens ook de pole. Barry Veneman werd netjes zevende terwijl Jarno Janssen de finishlijn als 17e passeerde.

In de Superstock 1000 waren het de Yamaha Motor Germany teamgenoten Kenan Sofuoglu en Didier van Keymeulen die de prijzen samen met Massimo Roccoli mochten verdelen. Sofuoglu, die uiteindelijk met bijna vier seconden voorsprong wist te winnen, was ook het snelste in de training.

In het eerste jaar van de Superstock 600 wist Yoann Tiberio de race op Valencia maar net op zijn naam te schrijven voor Claudio Corti. Iets verder achter dit tweetal werd de Belg Xavier Simeon derde. Van de Nederlandse afgevaardigden kwam Ronald Ter Braake, na een zesde trainingstijd, op een ronde achterstand als 19e over de finish. Roy Ten Napel was in de eerste tijdtraining onderuit gegaan en kreeg geen toestemming van de artsen om te rijden terwijl Danny de Boer ook te veel hinder ondervond van een blessure en daardoor niet van start ging.

Valencia
Een fraai zicht op het compacte Ricardo Tormo circuit

Wat gaat deze race brengen?
Als we naar de statistieken kijken maakt Troy Corser de grootste kans want de Australi‘r heeft van de twaalf verreden races op dit circuit er vijf weten te winnen tegenover Troy Bayliss en Noriyuki Haga twee. Ook James Toseland wist hier, in 2004, een race te winnen. Hiermee hebben we ook meteen de kanshebbers en de top drie van het klassement te pakken hoewel er na de trainingen eerder deze maand een duidelijke favoriet is. Troy Bayliss was daarin duidelijk het snelste voor Ruben Xaus en Lorenzo Lanzi daarna kwam Corser pas. Bayliss en Xaus É waar hebben we dat eerder gezien? Het lijkt dus een circuit te zijn wat de DucatiÕs ligt maar dat weten we pas als de races voorbij zijn. Vergeet Ale Barros in ieder geval niet. De Braziliaan kwam sterk voor de dag in Australi‘ en is natuurlijk erg bekend op Valencia.
We zullen in ieder geval Karl Muggeridge en Frankie Chili moeten missen. Muggas ging hard onderuit tijdens de test in Valencia en brak/kneusde een wervel terwijl Chili vorige week tijdens de test op Misano onderuit ging en zijn bekken brak. In de plaats van Muggeridge komt Giovanni Bussei in actie op de tweede Ten Kate Honda als een soort bedankje voor het liftje aan Vermeulen in 2004 in Imola. In plaats van Chili zal Gianluca Nanelli in actie komen op de DFX Honda.

Bij de Supersport klasse zijn we snel klaar want daar is de grootste kanshebber wederom Sebastian Charpentier. De Fransman domineerde de eerder verreden test en het zal dan ook niet verbazen als hij de weer pole en de overwinning pakt. De Australi‘r Kevin Curtain zit wel in zijn nek te hijgen maar tot nu toe wist General Seb in de eindfase toe te slaan en los te breken van zijn schaduw. De tweede Ten Kate man, Kenan Sofuoglu, weet tot nu toe ook nog te imponeren ondanks zijn val in Australi‘. Met de derde tijd in de test liet hij zien er goed bij te zitten. Verder zijn we natuurlijk erg nieuwsgierig wat Barry Veneman en Kai Borre Andersen gaan klaarspelen na de eerste onfortuinlijke paar races van het seizoen 2006. Veneman noteerde de negende tijd tijdens de testen van 27 Ð 29 maart en Andersen de 12e tijd.

Van de beide Stock klassen valt weinig te zeggen. Beide klasse rijden hun eerste race dit weekend waarbij de Stock 1000 coureurs, naast de Superbike en Supersport, ook in Valencia hebben getest en daar bleek Allessandro Polita (Suzuki) de snelste man te zijn voor Claudio Corti (Yamaha), Ayrton Badovini (MV Agusta) en Matej Smrz (Honda). In deze klasse zullen ook een tweetal Nederlanders hun opwachting gaan maken te weten Leon Bovee (Suzuki) en Allard Kerkhoven (Suzuki). We zullen ook een drietal Belgen tegen gaan komen te weten Eric van Bael (SRC Racing Team), Sepp Vermonden (Suzuki) en Olivier de Poorter (Yamaha).

In de Stock 600 is het helemaal koffiedik kijken met betrekking tot kanshebbers maar we kunnen onze ogen in ieder geval richten op de verrichtingen van onze landgenoten en eventueel zuiderburen. Aan de start zullen de volgende landgenoten verschijnen: Lennart van Houwelingen (Suzuki), die binnenkort in een column op Racesport.nl zal vertellen over zijn belevenissen in deze klasse, Marcel van Nieuwenhuizen (Suzuki) en Roy Ten Napel (Yamaha). Van de zuiderburen zullen we Xavier Simeon (Suzuki) en Vincent Lonbois (?) in actie zien komen waarbij Simeon vorig jaar in deze klasse twee podiums wist te pakken.

De wildcards voor deze Race:

Superbike
27 Anthony Gobert (AUS-Suzuki GSX-R 1000) Coronas Suzuki Motorrad
32 Javier Del Amor (SPA-Honda CBR 1000RR) Honda BQR
33 JosŽ David De Gea (SPA-Honda CBR 1000RR) Honda BQR
34 Josep Monge (SPA-Yamaha YZF R-1) Promoracing
35 Sergio Fuertes (SPA-Suzuki GSX-R 1000) Coronas Suzuki Motorrad
66 Norino Brignola (ITA-Ducati 999 RS) Team Guandalini

Supersport
33 Victor Carrasco (SPA-Honda CBR 600RR) Honda BQR
35 Jordi Torres (SPA-Yamaha YZF R-6) Speed Moto

Superstock
36 Ivan Silva (SPA-Kawasaki ZX 10RR) Luis dÕAntin
37 Francesco Javier Oliver (SPA-Yamaha YZF R-1) Alapont Competicion

Circuit statistieken:
Pole positie: Rechts
Rijrichting: tegen de klok in
Lengte: 4,005 km
Breedte: 12 m
Rechterbochten: 5
Linkerbochten: 9
Langste rechte stuk: 867 m

Records SBK:
Superpole: 1Õ34.814 Ð Troy Bayliss, Ducati, 2002
Ronde record: 1Õ35.007 Ð Neil Hodgson, Ducati, 2003
Beste Ronde: 1Õ34.633 Ð Neil Hodgson, Ducati, 2003

Records WSS:
Ronde record: 1Õ38.976 Ð Alessio Corradi, Yamaha, 2003
Beste ronde: 1Õ37.674 Ð Fabien Foret, Suzuki, 2002

Records Superstock 1000:
Ronde record: 1Õ39.663 Ð Gianluca Vizziello, 2004
Beste ronde: 1Õ38.995 – Gianluca Vizziello, 2004

Records Superstock 600:
Ronde record: 1Õ43.526 Ð Xavier Simeon 2005
Beste ronde: 1Õ43.153 – Claudio Corti, 2005

tekst: RenŽ van der Does; [email protected]