In het midden van de jaren negentig kwam General Motors met de EV1, een volledig elektrische auto. In 2006 werd een documentaire gemaakt getiteld “Who Killed the Electric Car?” waarin werd getoond hoe en waarom het concept e-car de nek werd omgedraaid. Enkele jaren eerder zag de start-up Tesla het levenslicht, een compleet nieuw merk auto met exclusief elektrisch aangedreven auto’s die er ook nog eens sportief uitzagen. Nu zijn elektrische auto’s niet meer uit het straatbeeld weg te denken, met de Nissan Leaf als koploper op dit moment.

Maar hoe zit het met elektrische brommers? Is dat eigenlijk interessant voor racefans? Wij ontdekten dat er meer op de markt is dan scootmobielen voor minder validen, zelfs de grootste merken stappen over. Hoog tijd dus om te kijken of een brommer elektrisch aankopen nu een interessante deal is.

Niet alleen voor gehandicapten
Scootmobielen als gehandicaptenvoertuig zien er veel beter uit in vergelijking met vroeger. Het zijn vaak trendy stadscooters waar de achterkant is voorzien van een comfortabele stoel en twee (kleinere) wielen. Op een enkel model na zit er altijd een elektromotor in. Sommige modelletjes halen met gemak 25 km/u, niet slecht voor scooters die eigenlijk voor senioren bedoeld zijn. Maar is dat wel zo? Bij een driewieler elektrisch aankopen kom je in de webshop opeens heel andere modellen tegen. De Doohan Itango bijvoorbeeld, dat is model met twee wielen aan de voorzijde en een kleiner wiel achter. Het design lijkt wel uit een Sci-Fi film te komen. De Move V28 is ook zo’n apart geval. De Doohan iLark kun je zelfs opvouwen, en de iTank van hetzelfde merk is een stoere driewieler waar je zeker de aandacht mee zult trekken. Daar hoef je trouwens helemaal niet gehandicapt voor te zijn, iedereen mag op deze elektrisch aangedreven driewielers rijden. Vergelijk het met de klassiek gestylde Caferacer bromfietsen die je tegenwoordig voor een prikkie kunt kopen. Het is geen vervanging van een echte motor, maar gewoon leuk voor de heb én als praktisch vervoermiddel voor in de stad zijn ze heel geschikt. Je moet ook zeker even de Gomax Trimo bekijken, het is alsof een klassieke brommer in een tijdmachine naar de toekomst vast is komen te zitten en een soort hybride driewieler is geworden. Je moet het zien om te geloven!


Voordelen van elektrische brommers
Tot zover de driewielers, waarom zou je overstappen van een ronkende motor naar een stille aandrijving met oplaadbare batterij? Hier zijn de voordelen die we ervaren hebben:

● Nooit meer tanken bij een benzinestation en kijken of er E5 of E10 getapt wordt.
● Relaxed thuis laden terwijl je ligt te slapen, of de laatste motor nieuwtjes online lezen natuurlijk!
● Op ieder moment van de dag thuiskomen en wegrijden zonder de baby aan het huilen te brengen, de hond te laten schrikken en de buren wakker te schudden.
● Op de weg hoor je alleen het geluid van de banden op het wegdek en je omgeving. Dit geeft een compleet nieuwe beleving.
● Ze trekken snel op dankzij de ‘power’ stand of rijden tientallen kilometers verder op ‘eco’ modus.
● Schakelen is niet nodig, ze accelereren perfect op de automaat.
● Opvoeren is mogelijk, zelfs direct vanuit de leverancier zonder zelf te klungelen aan de elektromotor.
● De keuze in modellen is indrukwekkend, van een elektrische step tot aan een Bigg-E chopper model met extreem dik voorwiel.

Naast de modellen zijn er ook grote verschillen in actieradius en zaken als een verwisselbare accu. Let bij een elektrische brommer kopen dus goed op de specs en extra opties.

Nadelen van elektrische brommers
Laten we niet doen alsof e-scooters helemaal perfect zijn, er zijn ook zeker nadelen te noemen bij deze twee- drie- of zelfs vierwielers:

● Er valt niet veel zelf te sleutelen want het is vooral een combinatie van elektromotor, zware accu en veel software onder de kap.
● Standaard lopen ze niet denderend snel natuurlijk, hoewel opvoeren zeker een optie is voor hogere snelheden.
● Het zijn overwegend nieuwe of minder bekende merken die in Nederland mogelijk minder servicepunten hebben. Vraag het na bij de leverancier.
● Het gebrek aan ronkende motorblokken is even wennen, en het gebrek aan ‘benzine’ high kan tot ontwenningsverschijnselen leiden.

Zelfs de pioniers stappen over
Je kent natuurlijk de merken Derbi, Gilera, Moto Guzzi en Aprilia, dit zijn allemaal merken van de Italiaanse fabrikant Piaggio. Ze verwierven faam met de iconische Vespa scooter. Ook hebben ze nu de Vespa Elettrica op de markt, een e-scooter waarin het klassieke design nog steeds zichtbaar is. Zo kun je een elektrische brommer kopen van dezelfde fabrikant die jouw favoriete motoren bouwt. Als zij erin geloven, wie zijn wij dan om tegen de stroom in te zwemmen?

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App