WSBK: Fabrieks Rizla Suzuki voor Jurgen vd Goorbergh

273

WK Superbike-wildcard in Assen, unieke springplank voor seizoen 2006 De Nederlandse wegracetopper Jurgen van den Goorbergh maakt op zondag 4 september op het TT Circuit Assen zijn debuut in de zwaarste viertaktcategorie, het WK Superbike. De 35-jarige Bredanaar komt tijdens de Nederlandse ronde van het Superbike World Championship aan de start op een fabrieks Suzuki GSX-R 1000 van het Britse Cresent-Suzuki-Rizla team.

Na een periode van stevig onderhandelen en alle partijen mobiliseren en enthousiast krijgen, maakte Nimag-Suzuki Directeur Motoren Henk Salomons vandaag bekend dat de deal met de participerende sponsors en de ÔFlying DutchmanÕ rond is.







ÒIn nauwe samenwerking met het TT Circuit Assen en dankzij de bemiddelingen van LDP/Lee van Dam Productions zijn we rond gekomen met Rizla Engeland en Rizla Nederland om Jurgen in de oranje Rizla-kleuren te kunnen laten starten. Daarbij hebben we in Pioneer, Motoport en Moto73 een drietal extra partners gevonden die dit unieke project mogelijk makenÓ, meldt Salomons, die toevoegt: ÒEn de Suzuki waarmee Jurgen aan de start verschijnt, is een heuse fabrieks machine, die momenteel in het Brits Superbike kampioenschap furore maakt, eenzelfde motor als waarop Aussie Troy Corser momenteel de WK-stand bij de Superbikes aanvoert. Nadat Jurgen van den Goorbergh na een moeizame overstap stopte in de Supersport 600 klasse, maakte hij begin mei een perfect debuut op een MotoGP viertakt, door de 6e plaats in het regenachtige Sjanghai uit het vuur te slepen. Met de ÔwildcardÕ die Jurgen op 4 september wordt geboden, maakt de in Monaco woonachtige coureur dit jaar opnieuw een debuut, ditmaal in de WK Superbike klasse, waarin hij zo graag zijn raceloopbaan wil voortzetten.

Het optreden van Jurgen van den Goorbergh tijdens de vorige week in Assen verreden Rizla Racing Day heeft dus duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Daar maakte Jurgen voor het eerst kennis met het Britse Rizla Suzuki Superbike team en was onder de indruk van het materiaal en de professionaliteit. Sindsdien is er keihard gewerkt aan de totstandkoming van deze unieke mogelijkheid, waarmee Jurgen wederom zijn kunnen kan tonen en zich voor volgend seizoen in de kijker te rijden bij de Superbike-teams.

Vˆ_ˆ_r zijn WK-optreden tijdens het eerste weekeinde van september op zijn thuiscircuit, hoopt Jurgen nog te kunnen testen in Engeland, nabij de thuisbasis van het team. ÒZowel Suzuki als ik willen beslagen ten ijs komen. Vanzelfsprekend wil ik kennis maken met het vermogen en de rij-eigenschappen van de GSX-R 1000. Daarbij rijdt het team in het British Superbike kampioenschap met Dunlop-banden, terwijl voor het WK Superbike alle rijders de verplichting hebben om met Pirelli te starten. Die nieuwe combinatie zal zonder twijfel andere afstellinggegevens van het rijwielgedeelte met zich meebrengen en die willen het team en ik goed uitgewerkt hebben voordat we naar Assen komenÓ, opent Jurgen.

ÒHet is altijd al de achterliggende gedachte geweest om in het WK Superbike in actie te komen. Toen ik de overstap naar de Supersport maakte, had ik in de planning om na 2 jaar naar de Superbikes te kunnen overstappen en ook daarin te kunnen scoren. Dat is begin dit jaar jammer genoeg niet gelukt, maar nu wel! Na het stoppen bij het Italiaanse Selmat team ben ik al in contact gekomen met Henk Salomons van Suzuzki Nederland. Toen hebben we al getracht een combinatie te vinden, maar die kwam niet van de grond. ZoÕn twee weken geleden hebben Salomons en technische man Marc Hoegee hun focus op Engeland gericht en tijdens de Rizla Racing Day kon ik voor het eerst kennismaken met het team. De contacten die Henk Salomons heeft met Paul Denning, de grote baas van het Suzuki-Crescent team in Engeland, die ook het MotoGP-team runnen, zijn enorm goed. Iedereen steekt zijn nek uit; Suzuki en ikzelf het meest denk ik. Maar we zijn dolblij met de bemiddelingen van het TT Circuit Assen en de steun van sponsors Rizla, Pioneer, Motoport, Moto73 en mijn persoonlijke sponsors BCS, Evolution leathers, De Graaf Technisch Personeel en BelNed. Die maken deze unieke mogelijkheid voor me mogelijk en het klikt allemaal goed. Er is geen taalbarriˆ¬re met het team, dat met twee motoren, 5 monteurs en trailer naar Assen komt. Verder ben ik gewend om om te gaan met machines met veel vermogen en ook in de MotoGP wist ik me snel aan te passen aan de voor mij nieuwe type slicks die ik kreeg voorgeschoteld. Ik veracht met die test een goed sturende machine te kunnen opzetten en daarbij heeft Suzuki zich al bewezen in het WK Superbike met 9 overwinningen dit seizoen. Je zult begrijpen dat ik er enorm veel zin in hebÓ, meldt Jurgen vanaf het TT Circuit Assen, waar hij dit weekeinde (13-14 aug.) deelneemt aan de BRL autoraces tijdens het Classic Car Festival.