WSBK: Ombouwen van de Superbike ONK naar Superbike WK

262

Bertus Folkertsma rijdt normaalgesproken bij de Dutch Superbikes, maar dit weekeinde heeft hij een wildcard gekregen, maar wat is er nu voor nodig om in Assen aan de reglementen te voldoen.

Zijn eigen verhaal,







Racesport.nl heeft mij na aanleiding van afgelopen februari gevraagd of ik ook een verslag kon maken wanneer ik mijn motorfiets ging klaar maken voor de WK Superbike op 4 september.

In februari was ik 1 van de rijders die als eerste de Suzuki GSX-R 1000 K5 in ontvangst mocht nemen.
En op dit moment ben ik een van de rijders die deel mag nemen aan de WK Superbike te Assen op 4 september.

Als eerste moet je natuurlijk even een complete berekening maken van wat het WK Superbike verhaal gaat kosten.
Het is een enorm geld verslindende manier om voor 1 evenement de hele motorfiets om te bouwen en je moet natuurlijk ook de tijd er voor hebben.

Gelukkig stond de race kalender er dit jaar zo voor dat we alle tijd hadden om de voorbereidingen goed uit te voeren (om van iets negatiefs iets positiefs te maken)

Als eerste ga je uit zoeken wat er allemaal in de handel te verkrijgen is om de motorfiets zo snel mogelijk te laten lopen. Er zijn natuurlijk allerlei dingen te verkrijgen van Yoshimura waar ook een groot prijs kaartje aan hangt maar als je even een beetje verder kijkt dan blijkt dat je voor veel minder kosten ook je motorfiets snel kunt krijgen.

1 ding is zeker het blok gaat als eerste uit het frame en dan naar de Tuner die gelijk nieuwe nokkenassen besteld welke naar Engeland worden gestuurd om ze te laten verslijpen.
De kop wordt dan in tussen tijd helemaal bij gewerkt en worden de toch al grote inlaat/ en uitlaat kanaal nog iets groter gemaakt en verfijnd.
Her en der zijn nog een aantal andere draai en frees werkzaam heden verricht om alles goed te laten lopen.
Ik heb de kop van mijn oude Suzuki Superbike K2 eens naast de K5 gelegd en het blijkt dat de kanalen standaard al veel groter zijn dan toen.

Inmiddels zijn de nokkenassen retour uit Engeland en plaatsen we alles weer in elkaar.
Het lijkt zeer imponerend als je goed kijkt hoe het hele blok in elkaar zit.

Bij Suzuki staat duidelijk de tijd niet stil en is alles zo verfijnd dat er verder met betrekking tot de techniek in verhouding met 2 jaar geleden met de Superbike k2 weinig meer kan worden verbeterd.
Vervolgens ga je de brandstof pomp opvoeren anders kan het zijn dat de pomp de hoeveelheid brandstof vol in 6 niet kan leveren.
Op de motorfiets zelf hebben we ook nog het een en ander er af gehaald die er voor een ONK niet af mogen.
Maar voor het WK gaat het er allemaal af ( licht schakelaars, koelvin, enz enz enz enz enz)

Elektronisch kun je op heel veel plaatsen terecht.
Het meest belangrijke bij een K5 is dat je de hoeveelheid brandstof verhoogt want die staat al gauw te arm. Standaard staat hij perfect maar zodra je al iets gaat veranderen moet er bij de dealer aan gesleuteld worden met de computer.

Natuurlijk komt er nu ook een openluchtfilter in.
Omdat lazer ook zeer actief is in de WK Superbike en Supersport was er maar 1 telefoontje nodig en ik had een perfect uitlaat systeem.
Kijk alleen al naar de demper die een heel stuk kleiner is dan de race demper van het ONK.
En een geluidje !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kom maar horen in Assen .

Na dat alles bijna klaar was hebben we de motor nog even op de test bank gehad. Donders dat was even schrikken, er zat al ruim verbetering in met verhouding met hoe hij eerst was .

Na een aantal dingen te hebben geprobeerd konden we uiteindelijk naar de Dynojet testbank om daar de laatste dingen er op te zetten.
De PowerCommander en de ontsteking versteller deden na 2 uur testen goed hun werk.

Er kwam na de laatste run inderdaad een koele lach op mijn gezicht.
Machtig als je deze motor hoort janken en als je de vermogen grafiek dan ziet. Prachtig echt waar.

Uiteindelijk is een nieuwe set kuipen ook niet een echte overbodige luxe na een ruim half seizoen ONK.
Als aller laatste kwam er natuurlijk nog iets moois over de post
Ò3 set wielen van Dymag Ò deze engelse wielen maken alles af .
Het gewicht en de looks zijn echt fantastisch en er hoefde niets te worden veranderd aan de motor. Ze konden er zo in.

Laat even weten wat jullie er van vonden via zijn site ( gastenboek ) www.bertusfolkertsma.nl of www.tracracingteam.com

Met dank aan Bertus Folkertsma
Tekstbewerking: Harry Haddering ([email protected])